
Ez azért is hasznos tanulmány a Felperzselt föld előtt, mert a kanadaiak legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjára jelölt (Susanne Bier aktuális munkája, az Egy jobb világ vitte azt el) darabja két szálon is fut, mintegy 30 évnyi különbséggel a két idősík között, s a háborús háttér kibogozása mellett a jelenkori események, a poltikai mellett a szűk családi drámát is „észben kell tartanunk”, hogy az élmény a maga eltervezett komplexitásában érjen utol bennünket.
A film kissé meghökkentően indul, ám ez akkor még csak annyit tesz, hogy egy energikus rockzenével kezdjük, miközben a kép lassítva pásztázik egy… hát nem igazán tudjuk, hol, elsőre valamiféle huszadik századi janicsárképzőben. (Efes kolléga cikkéből tudom, hogy Radiohead az említett zene.) Ezt a klipszerűséget aztán olyan hirtelen hagyjuk magunk mögött, mintha meg sem történt volna. Belemagyarázás volna most azt állítani, hogy a film egyik-másik szereplője is kénytelen úgy maga mögött hagyni a drámai múltat, mintha meg sem történt volna, ha el akarja kerülni az őrületet, de ha már eszembe jutott, leírom. Hosszú és dokumetarista jellegű snittek jönnek, egy végrendelet felbontásáról, amelynek a – különböző nemű – ikerpár, Jeanne és Simon a tanúja. Nem akarok ám most egyenként végigelemezni minden beállítást, mert a film elsőre indokolatlanul soknak tűnő, 130 perces játékidőt ölele fel; hamarosan azonban kiderül, hogy tán még kevés is a bő két óra ahhoz, hogy egy ilyen modern eposzt kellő aprólékossággal kifejtsünk. Mert szinte odüsszeuszi az a sokeseményes elbeszélés, amelyen az anya a polgárháború idején, illetve Jeanne a jelenkorban átverekszi magát, a kettő felváltva mesélése pedig egészen magas szintre emeli a Felperzselt földet.




No Comment