Kavarják a Fekete Levest



A nap, amikor elvesztettem a szüzességem, avagy beszámoló testközelből

Az értékteremtésnek sokféle módja létezik. Rangsorolás nélkül. Ezúttal egy olyan filmről számolok be, ahol egy ötlet mögé sorakozott fel egy tehetséges szakmai gárda. Mint azt az alkotóktól megtudtam, az egész a színészi improvizációra épít és nincs forgatókönyv, a finanszírozás megszokott módja ezért szóba sem jöhetett. Mindenki ingyen vesz részt a produkcióban, így annak egyben tulajdonosa is. A színészek a saját nevükön szerepelnek.

Ez a mozi valóban minden szempontból független.

A Nyócker!-t megálmodó Novák Erik 10 napig forgatta a várhatóan jövő tavasszal mozikba kerülő legújabb filmjét, a Fekete Levest. A 9. napra én is meghívást kaptam. Megannyi cikk megírása után férfiasan bevallom, nem jártam még filmforgatáson. Valami mindig közbejött. De mint mindenen, ezen is túl kell esni egyszer. Talán a sors akarta így, hogy éppen ez legyen az első. Izgatottan közelítek a célhoz. Az utca túloldaláról már látom az erkélyen dohányzó embereket és a ház előtt parkoló autókat. Odaérek a bejárathoz, bénázok a kóddal, de szerencsére valaki a segítségemre siet. Később őt látom a kameránál. Bejutok, a lakásban mindenki jön-megy. Körülnézek. A padlón fólia, tegnap eltették láb alól Herczeg Zolit, ennek nyomait próbálják meg rekonstruálni. Az asztalon tea és porcukor helyettesíti a viszkit és drogot. A háttérben kávé és energiaitalok. A falon női nemiszervet ábrázoló festmények, melyek alapos anatómiai ismeretekről árulkodnak. Mind a rendező munkája. Itt van még egy hosszú fadarab, aminek a vége tökéletesen passzol a képekhez.

Szűcs Dóri gyártásvezetővel összeakad a tekintetünk, üdvözöljük egymást, bemutat a stábnak.

Sikerül beszélnem Kresmery Dániel producerrel, aki nagyon kedves és segítőkész. A történet szerint egy anyagi problémákkal küszködő DJ (Perjés Zoltán) a könnyű pénzszerzés reményében megkeresi a diliházban ülő haverját (Novák Erik) a nagy ötlettel, aki a többi kedves ápoltat is beveszi a buliba. Szinte hihetetlen, de pénzt sikerül megszerezni, az igazi gondok azonban még csak most jönnek. Leülök. Egyszer csak megjelenik előttem a meseszép Fátyol Hermina, hogy szia, most itt vagyok, ráérek, kérdezz bátran. Mivel magát a produkciót Danival már nagyjából tisztába tettük, így inkább a karakteréről kérdezem. Nagyon közvetlen. Hermina a barátja elvesztése miatt szorul orvosi segítségre, aki lezuhan a magasból. A történtekért saját magát okolja.

Itt van mindenki, kezdődhet a forgatás. A háttérből figyelem az eseményeket. Ezen a napon éppen azt a jelenetet veszik fel, amikor az ellopott pénz jogos(?) tulajdonosa (Vágvölgyi B. „Nagyember” András) néhány felfegyverzett nehézfiú kíséretében minden előzetes bejelentés nélkül felkeresi a csapatot (Novák Erik, Nagy Zsolt, Fátyol Hermina, Szabó Simon, Perjés Zoltán) és zajos nemtetszését fejezi ki a megkopasztás tényét illetően. A békés rendezésre nagyon úgy tűnik nincs lehetőség, valami fontos fog történni.

Lövöldözés. Lőni már én is lőttem, de nem csukott ablaknál. Cseng a fülem, mégis élvezem. Az órámra nézek. Jó társaságban gyorsan telik az idő. Élményekkel telve elindulok haza.

Másnap, a forgatás utolsó napjára egy helikoptert is sikerült a producereknek szerezniük, de biztonsági okokból ezen csak a legszűkebb stáb vett részt.

Írás közben újabb kérdések merülnek fel bennem, megválaszolásukban Kresmery Dániel és a megerőszakolt külföldi lányt alakító Bodnár Tünde vannak a segítségemre. Tündével a 8. forgatási napon „Nagyember” bánt el.

A történet többek fejéből pattant ki, de végül Novák Erik szedte ráncba. Kresmery Dánielnek (Krez Film) és Novák Eriknek ezidőtájt már futott egy másik közös projektje, de tavasszal, Darvas Csanáddal (CeMEDIA) karöltve úgy döntöttek, hogy ebbe is belevágnak. Elindult az ötletelés, közben a Raindance oldalán is megkezdték a filmhez az „önkéntes toborzást”.

„A dialógusok improvizációk, de az egyes karakterek ki vannak dolgozva, ahol a színészek egyéni drámája és a fikció sajátos egyvelegéről van szó”- mondta el Kresmery Dániel. A „csoportterápián” túl a rendező mindenkivel egyénileg is elbeszélgetett, hogy a karakterek még jobban kiforrjanak. Az improvizatív előadásmódnak köszönhetően „nem lehetett tudni előre, hogy az adott szituáció kiből mit hoz ki”, ami megint csak film egyik különlegessége. Az, hogy az egyes szereplők múltjából mennyi kerül majd a filmbe, még nincs eldöntve. Fátyol Hermina a saját karakterével kapcsolatban is hasonlókat mesélt nekem.

A Fekete leves egy „szórakoztató, közönségfilmnek” készül, de függetlenség egyúttal lehetővé teszi, hogy mindvégig leplezetlenül „őszinte és vagány” maradjon.

Mindenképpen érdemes lesz odafigyelni erre az úttörő vállalkozásra.

https://www.facebook.com/FeketeLevesFilm

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Egy pikoló animáció – A jövő évi Oscar-átadó animációs rövidfilmes kategóriája II. rész
Következő cikk Az éhezők viadala – Futótűz