
Mezítláb a felhőkarcolóban
Az első két Alien-filmet, valamint a 2001: Űrodüsszeiát követően most nem megint egy sci-fi klasszikust, hanem egy akciófilmet nézhetünk meg újra a moziban – a Bruce Willis-ből A-listás hollywoodi szupersztárt varázsoló Drágán add az életed 27 év elteltével sem vesztett a lendületéből.

Ebben az alkotásban minden benne van, ami ma már elengedhetetlen kelléke a modern akciófilmeknek. És noha a mai napig megállja a helyét, azért fontos elhelyezni az akkori mozitermésben. A nyolcvanas évek akciófilmjeit addig elsősorban a Sylvester Stallone és Arnold Schwarzenegger fémjelezte, szétgyúrt és sebezhetetlen karakterek uralták. Ebbe a világba érkezett Willis alakításában a kevésbé izmos, viszont annál sebezhetőbb és cinikusabb John McClane. A mozinéző vele könnyebben tudott azonosulni, és nem is csoda, hogy a Die Hardban Rambo, illetve Schwarzenegger neve is megemlítődik, amolyan ironikus jelleggel.
Hosszasan lehetne sorolni a film erényeit, és szerencsére nem csak lenyűgöző akciójeleneteket, hanem megfelelően adagolt humort is kapunk. Nem is csoda, hogy aztán hamar jött a folytatás, sőt, tulajdonképpen egy mai napig tartó franchise-ról beszélhetünk, melynek legutóbbi epizódját éppen Budapesten forgatták. A színvonal váltakozó lett: volt olyan rész, amelyik jobban sikerült (a hármas), ugyanakkor például a nálunk készült darab kifejezetten gyengének minősíthető, a negyedik részből pedig még a széria ikonikus beszólása („yippi-ki-yay motherfucker”) is kiszorult.
A Die Hardra abszolút illik az első-rész-a-legjobb klisé, még akkor is, ha nem éppen tökéletes alkotásról beszélünk. A kamu-német („schiess den Fenster!”) még elmegy, de van egy teljesen felesleges mozzanat a film legvégén, amikor már minden lezárult. Ha az nem lenne, akkor sima ügy lenne a 10/10. Ja, és még egy érdekesség: a film végén Frank Sinatra dala csendül fel, amiről az jutott eszembe, hogy az itt suttyó FBI-ost játszó, szivacsarcú Robert Davi hamarosan Sinatra dalokkal érkezik hozzánk az Arénába.


