Mocsárvidék


mocsárvidékMocsárvidék (La isla mínima/Marshland), rendező: Alberto Rodríguez, szereplők: Javier Gutiérrez, Raúl Arévalo, María Varod, Perico Cervantes, spanyol krimi, 105 perc, 2014. (16)

Hamis ígéretek

Amíg tavaly a franciáknál egy vígjáték robbantott bankot, addig a spanyolok egy sokkal komolyabb hangvételű alkotásra tódultak. A nagysikerű, második évadjának bemutatása előtt álló True Detective sorozathoz hasonló atmoszférájú, ám mégis jellegzetesen spanyol film két, mindenre elszánt, rutinos nyomozóval.

mocsarvidekEgy adott kort, egy adott helyszínt sokféleképpen lehet bemutatni. Önéletrajzi ihletésű, vagy szerelmi történet köré is felépíthetjük és számtalan más módon is. De mégis, talán az a leghatásosabb, ha megölünk valakit és máris magyarázatot kapunk arra, hogy ott és akkor mennyit ért az emberélet. Valós képet kaphatunk az emberek viselkedéséről, gondolkodásáról, szokásairól, mintegy kiprovokálva belőlük a reakciót.
1980-at írunk. A Franco korszak öröksége: romokban heverő, szétvert gazdaság, munkanélküliség, megfélemlített, reményveszett, paranoiás társadalom. Valahol a mocsárvidéken eltűnik egy tizenéves testvérpár. Két madridi zsaru kapja az esetet, mindketten más okból, de láthatóan nem jutalomból vannak itt. Más az előéletük, más a történetük, mások a módszereik. Juan (Javier Gutiérrez) a Franco rezsim gyűlölt politikai rendőrségének egykori tagja, számtalan kínzás és halál szárad a lelkén. Pedro (Raúl Alévaro) családos ember, felesége éppen gyermeket vár. Ennél jobban nem is különbözhetnének egymástól, de a közös cél érdekében egy időre félre kell tenniük a köztük lévő az ellentéteket, még ha ez nem is olyan egyszerű.  A legjobbak a szakmájukban és mindketten nagyon szeretnének a dolog végére járni. Rövid időn belül sikerül is megtalálni a brutális kegyetlenséggel megölt lányokat és a nyomozás során az is kiderül, hogy nem ez az első ilyen eset. Sokan menekülnének erről a helyről és bármit hajlandóak megtenni ezért. Fiatalok, naivak, könnyen befolyásolhatóak, gondolkodás nélkül elfogadják az első ajánlatot. Nem könnyű a nyomozópáros dolga, vannak, akik segítik a munkájukat és vannak, akik akadályozzák, de akadnak olyanok is, akik egyenesen az életükre törnek. Nagy rajtuk a nyomás, eredményeket várnak tőlük, ugyanakkor a helyiek összezárnak, titkolóznak és bizalmatlanok.
Egy izgalmas és precízen kimunkált bűnügyi történetet kapunk, ahol a két nyomozó hol együtt, hol külön utakon járva próbálja meg felgöngyölíteni az ügyet és elkapni a tetteseket. Közben megismerkedünk velük és a helyiekkel. A gondolataikkal, a vágyaikkal, a titkaikkal. A tájat igazán csak úgy lehet megmutatni, hogy a kamera felülről vesz mindent, mi pedig azon gondolkozunk, hogyan és miből lehet itt pénzt keresni, megélni, élni, boldogulni. Régi autók, poros utak, kopott farmer, átizzadt ing, nagy bajusz és csőre töltött revolver. A Mocsárvidék krimiként is megállja a helyét, ám ennél sokkal több, hiteles kor- és helyrajz is egyben. Lélektani dráma, thriller, de leginkább egy nyílt és őszinte társadalomkritika egy sokak által feledni, feledtetni kívánt időszakról. Azóta már tudjuk, a nyolcvanas évek nagy várakozását újabb csalódás követte, a spanyolok joggal érezhetik azt, hogy folyton le akarja húzni őket a mocsár.

10_8

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A japán film és mozi története (2.)
Következő cikk A hét röhögései (90.)