

Vannak filmek, amiknek adós az ember, és ha elérkezik egy jó kis jubileum, akkor már lehet is leróni a tiszteletet. Ma ünnepli 45. születésnapját Martin Scorsese vigilante filmje, a Taxisofőr, ami éppen elegendő indok ahhoz, hogy visszatekintsünk minden idők egyik legletaglózóbb és legnagyobb hatású filmjére. Garantáljuk, hogy az ’Uber’ szót a cikkben nem említjük, azt viszont nem tudjuk ígérni, hogy spoilermentes lesz a főhajtásunk.
Az eredet
Paul Schrader a hetvenes években egyike volt azon rengeteg reménybeli forgatókönyvíróknak, akik Los Angeles-ben tengődtek a megváltásra várva. A húszas évei közepén elérkezett a mélypontra: elvált, elvesztette az állását, idegösszeroppanása lett, az új barátnője kidobta, hetekig a kocsijában lakott, és ezen idő alatt senkivel sem beszélt, pornómozikba járt, nem tudott aludni, ráadásul elkezdték érdekelni a lőfegyverek.
A felgyülemlett lelki nyomor hatására megírta a Taxisofőr szkriptjét, miközben az írógép mellett végig ott tartott az asztalon egy revolvert. Végül aztán egy stúdió felfigyelt a forgatókönyvre, valószínűleg azért is, mert közben Schrader első munkája, a Jakuzák már odáig jutott, hogy film forgott belőle Sydney Pollack rendezésében. Eredetileg Brian De Palma rendezte volna a taxizó vietnámi veteránról szóló történetet, de végül Martin Scorsese lett a befutó, többek között azért, mert az Aljas utcák című munkája nagyon pozitív fogadtatásra talált. Ami még a hatásokat illeti, Schrader szerint Dosztojevszkij Feljegyzések az egérlyukból című könyve, Az undor című Jean-Paul Sartre regény és Harry Chapin Taxi című száma egyaránt hozzájárult a sztori kialakulásához.
A politika
A hetvenes évek közepén Amerika a politikai kiábrándultság állapotában leledzett: a rendkívül rosszul elsült Vietnámi Háború, illetve a Watergate botrány miatt a politikusok népszerűsége a mélyponton volt. A Taxisofőrön mindez maximálisan érezhető (a főszereplő Travis Bickle ugyebár egy vietnámi veterán, aki megkísérel meggyilkolni egy politikust) Schrader forgatókönyvét pedig nagyban befolyásolta annak az Arthur Bemernek a naplója, aki sikertelen merényletet hajtott végre George Wallace elnökjelölt ellen 1972-ben (a filmben Travis is naplót vezet). És aztán a film utóélete különös fordulatot vett, amikor 1981-ben John Hinckley megpróbálta megölni Ronald Reagant, csak hogy Jodie Fosternek imponálhasson, és még az emblematikus tarajfrizurát is lekoppintotta.
A színészek
Robert De Niro szerepelt Scorsese korábbi rendezésében, az Aljas utcákban, ahol egy teljesen más, izgága karaktert alakított. A Taxisofőr forgatása előtt nekiállt a legendás method actor felkészülésnek: megszerezte a megfelelő papírokat, és nekiállt taxizni New York utcáin (a forgatókönyv amúgy Los Angeles-ben játszódott eredetileg, de aztán Schraderék rájöttek, hogy a Nagy Alma sokkal inkább „taxis” város). De Niro akkoriban még nem számított annyira híres színésznek, és elmesélése szerint mindössze egyetlenegy alkalommal ismerték fel.

A Sport nevű stricit alakító Harvey Keitel már szintén dolgozott Scorseséékkel az Aljas utcákban, a Taxisofőrben pedig érdekes módon eredetileg a Tom nevű kampányfőnököt játszotta volna. Palantine szenátor szerepére esélyes volt Rock Hudson, végül azonban Leonard Harris játszotta el a karaktert.
A színésznők

Betsy szerepét Cybil Shepherd nyerte el, és állítólag mind De Nirónak, mind Scorsesének nehéz dolga volt vele a forgatáson. Ő olyan neveket utasított maga mögé, mint Farrah Fawcett és Mia Farrow, és azoknak a listája, akik valamilyen oknál fogva nem kapták meg a szerepet (vagy mert nem kellett nekik, vagy mert nem feleltek meg), szintén tekintélyes: Glenn Close, Goldie Hawn, Barbara Hershey, Anjelica Huston, Liza Minnelli, Susan Sarandon, Jane Seymour, Mary Steenburgen, Meryl Streep, Sigourney Weaver.
Az imidzs
Noha a filmen teljes mértékben érződik, hogy mikor készült, Travis mégsem viseli magán a hetvenes évek tipikus stílusjegyeit: nincs böhöm nagy pajesza, rövid a haja, és az öltözéke is hozzájárult ahhoz, hogy a karaktert akár bármelyik későbbi korba is beleilleszthetjük. A legemlékezetesebb húzás természetesen a tarajfrizura volt, amiről tudni kell, hogy nem volt igazi. Nyilván nem De Nirón múlt a dolog, ő a method actor hozzáállás jegyében simán bevállalta volna, viszont még jó pár olyan jelenet volt hátra a forgatásból, amiben a normálisabb frizurájával szerepelt. Amúgy a taraj ötlete onnan jött, hogy Vietnámban jó pár amerikai katona ezt a hajviseletet választotta, sőt, már a II. világháborúban is felbukkant a mohawk. Azt meg szinte meg sem kell említenünk, hogy a Taxisofőrt nagyjából pont akkor mutatták be, amikor bekövetkezett a punk-robbanás.
A zene
Az Aranypolgárt, a Psychót és még jó pár egyéb klasszikust is jegyző Oscar-díjas zeneszerző, Bernard Herrmann először nem akarta vállalni a Taxisofőr soundtrackjét, mondván, hogy ő nem komponál zenét holmi „autós” filmekhez. Végül aztán meggondolta magát, és előállt élete egyik legnagyobb mesterművével. A zaklatott score befejezését követően 1975 szentestéjén meghalt, így nem tudni, mit szólt volna ahhoz, hogy Scorsese – a még kaotikusabb hatás kedvéért – a legtöbb kompozícióját nem abban a jelenetben használta fel, ahova azokat Herrmann eredetileg megírta.
A képek
Michael Chapman a film többi közreműködőjéhez hasonlóan szintén óriási dicséretet érdemel. Akárcsak a zene esetében, úgy itt is egy olyan világ megteremtése volt a cél, ami valahol félúton lebeg az álom és a valóság között. Az operatőr a megfelelő hatás érdekében nem volt rest a taxi csomagtartójából, a padlóról filmezni, a leszámolós jelenet forgatása pedig rettenetesen elhúzódott amiatt, hogy a stábbal egy lyukat furatott a plafonba, és oda helyezte a kamerát. A végeredmény megérte a fáradtságot, még úgy is, hogy a kedvezőbb korhatár besorolás miatt ezeken a rendkívül véres képsorokon megváltoztatták a színeket. A Taxisofőr egyértelműen legemlékezetesebb jelenete operatőri szempontból pedig az, amikor Travis felhívja Betsyt, hogy kiengesztelje, és közben a kamera elfordul róla, mert annyira szomorú a párbeszéd.
A tükör
Épp egy Bruce Springsteen életrajzot olvasok, amiben meglepő információra bukkantam. De Niro és Scorsese a Taxisofőr egyik forgatási szünetében elmentek a friss zenei szenzáció, a Born To Run album elkövetőjének koncertjére. Két dal között az első sorban álló lányok azt sikongatták fel a színpadra, hogy „Bruce! Bruce!”, mire Springsteen így reagált: „You talkin’ to me? You talkin’ to me?? You talkin’ to me?!?” De Niro emlékezett erre a kis mozzanatra a buliból, és amikor beállt a tükör elé, elkezdte ugyanezt ismételgetni, holott a forgatókönyvben csupán annyi állt, hogy nézegeti magát, és próbálgatja a kabátujjába szerelt fegyver minél gyorsabb előrántását.
A befejezés (Achtung, óriási SPOILER veszély!)

Bármennyire is szeretjük az első Rocky–t, a Taxisofőr akkor is jobb film. Viszont 1977-ben az Akadémia mégis a Rockyt jutalmazta a legjobb filmnek járó díjjal, a Taxisofőr pedig sem Oscart, sem Golden Globe-ot nem kapott egy kategóriában sem. Az utókor viszont jóval hálásabb volt, Scorsese alkotásának motívumai a mai napig számtalan filmben köszönnek vissza. Az Összeomlás hasonló nyomvonalat követ, a tükörjelenet többek között A gyűlölet és a Vissza a jövőbe 3 alkotóit ihlette meg, A hét pszichopata és a si-cuban Sam Rockwell karaktere Travis Bickle illegitim fiaként tekint magára, és még hosszasan sorolhatnánk.
A film természetesen a popzenére is nagy hatással volt, ott van például a Clash-től a Red Angel Dragnet, aztán Xzibit hangmintázta De Niro egyik monológját („Listen, you fuckers, you screwheads…”) az At The Speed Of Life-ban, az Apollo 440 pedig a Krupa című dalban helyezett el egy kis szövegrészletet. Magyar részről fontos megemlíteni a Bëlgát a Gyere kislány gyere című slágerrel, na és Krinkle nevű metalzenekart, akik Bickle filmbeli álnevéről nevezték el magukat.
A Taxisofőrnek szerencsére soha nem készült el folytatása, bár a később rendezővé is avanzsáló Schrader három filmjében (Amerikai dzsigoló, Könnyű altató, A kísérő) is valamilyen szinten továbbvitte Bickle karakterét. A 90-es években egy interjúban megkérdezték De Nirót, hogy vajon mi lehet most a taxisofőrrel, mire ő is azt reagálta, hogy de hiszen Willem Defoe vitte tovább a szerepet a Könnyű altatóban. Egy évtizeddel később aztán már azt válaszolta egy hasonló kérdésre, hogy szívesen eljátszaná megint a karaktert, ráadásul 2010-ben Scorsesével, valamint Lars von Trierrel (!) közösen bejelentette, hogy dolgoznak a folytatáson. Schrader állítólag meg is írt egy forgatókönyv vázlatot, ami annyira gyengén sikerült, hogy inkább le is állították a projektet. Valószínűleg mindenki jobban járt, így a kultusz továbbra is kikezdhetetlen.
Amikor 1 mondatban próbáltátok elmesélni:



