
Az európai HBO egy újabb projektbe vágta azt a bizonyos fejszét és egészestés dokumentumfilmeket kínál most a nézőknek. Az Ütős Csajok pár lányon keresztül enged betekintést nyerni abba a világba, amiről garantáltan nem tudunk sokat, mégpedig a magyar női bokszolók életének lehetünk több mint egy órán keresztül szemtanúi. Az ütések nyomot hagynak az arcon és a lelkükben is ezeknek a nőknek, miközben mi néha mosolyogva nézzük az életük könnyedségét, néha viszont szívszorítva hallgatunk egy egy gyengédebb mondatukon, amik ezeknek a nagyon kemény csajoknak a szájából hangzanak el.

Csenge, Csilla és Gina, valamint egy kicsit a leghíresebb magyar bokszoló nő, Miló Viki, szemszögéből látva a ringet kapunk egy teljesen új elgondolást arra, hogy miért választják a lányok maguknak ezt a sportot. Azt kell mondanunk, minden negatív felhang nélkül, hogy meglepő magyarázattal nem szolgálnak. A legkisebb főszereplő még a film kezdetén például mindössze egy hét éves kislány, akit szülei elmondása szerint azért visznek bokszedzésekre és versenyekre, mert Csenge egy fiús kislány, akinek egész egyszerűen tetszik ezt a sport. Az otthonukban játszódó felvételekből látszódik, hogy nem egy kifejezetten jó módban élő családról van szó, ami egy kedves kontrasztot alkot azzal, hogy a panellakásnak tűnő lak egyszerű hálószobájában a kislány mégis felhőtlenül bokszol az édesapjával egy Nintendo Wii segítségével. Azt sem kell feltételeznünk, hogy ezek a lányok annyira kemények, mint a beton, mert egy egy rosszul sikerült meccsen úgy törik el a mécses a piros vagy a kék sarokban, ahogy azt a teljesen hétköznapi nőktől is megszokhattuk.

Bár nem főszereplő, de fontos szerepe lesz Miló Vikinek is a dokumentumfilmben, aki kétségkívül a leghíresebb magyar bokszolónő. Nyolc éve vonult vissza és már csak másokat tanít. Érdekes volt látni ezeket a lányokat, hogy milyen nehezek tudnak lenni az ütések és milyen súlya van a könnyeknek, amik az edzők vállán pihennek egy egy vesztes meccs után. A sérülések, az akaraterő, a csattanó pofonok, aztán egy jelenet, ahol az egyikük épp békésen rakatja föl a műkörmét és a karácsonyi vásárban csókolózik a párjával nagyon jó kontrasztot adtak a filmnek.
Dokumentumfilmet forgatni nehéz dolog, mert nincs előre megírt forgatókönyv, nem tudhatod a végét, a készítők sem, pláne, hogy éveket ölel föl. Csupán remélni lehet, hogy a téma drámaisága beérik. Itt nem lehet azzal operálni, mint a hasonló bokszolós filmekben, hogy a főszereplő eljut a csúcsra, aztán történik valami drámai és az edzője lesz a szellemi vezetője, majd happy end. Az élet ennél nyilván komplexebb, a szituációk nem ennyire sarkítottak. Ez itt nem a Millió dolláros bébi, vagy a Warrior Tom Hardy-val, ez itt egy szelet a magyar valóságból, ha így akarjuk nevezni. Ezt nem kell egyből szomorúsággal párosítani, inkább csak egy olyan fogalommal, amiről eddig nem sokat tudtunk és ennek a filmnek hála kicsit többet. Az operatőri munka jó, az utolsó jelenet kifejezetten felemelőre sikeredett a maga egyszerűségében, azonban azt is el kell mondani, hogy egy kicsit mégis marad hiányérzet a nézőben. Bár tudjuk, hogy nem egy előre megkomponált sztori szemtanúi vagyunk, mégis valahogy még több információra vágyunk a lányok magánéletéről. Az otthonukban játszódó jelenetek nem a legtermészetesebbek, mintha a szereplők túlságosan éreznék, hogy veszi őket a kamera és ettől néha mesterkéltnek tűnnek a párbeszédek. Összességében jó volt az Ütős Csajok, de ezt nemsokára mindenki eldöntheti maga, amikor május 22-én az HBO leadja a filmet.



[…] Teljes cikk olvasása az HETEDIKSOR.hu-n… […]