
A bárányok hallgatnak…
Alain Guiraudie a nemi egyenjogúságról szeretett volna filmet készíteni, nagy igyekezetében azonban átesett a ló túloldalára: az Állva maradni bosszantóan egyoldalúan mutat be egy amúgy is veszélyesen érzékeny problémát.

Guiraudie nem titkolt szándéka a mítosz-teremtés, amelyet egyfajta bukolikus elbeszéléssel kíván megvalósítani: a fő cselekményszál mögött ott húzódik a bárányok meséje, akiktől eleinte Marie, majd a magukra hagyott férfiak próbálják meg kétségbeesetten távol tartani a farkasokat. A két történetet egybe mosva jutunk el a tanulsághoz: a férfiak is meg tudják csinálni azokat a dolgokat, amelyeket patriarchális társadalmunk női princípiumnak tart. Ennek mi, nők, nagyon örülünk, annak viszont már kevésbé, hogy a konklúzióhoz vezető út Guiraudie filmjében nemi szervekkel és indokolatlanul explicit szexualitással kövezett. A premier plánban bemutatott szülés jeleneténél is zavarba ejtőbb azonban, amikor Léo, végső elkeseredésében, egy erdei gyógyítóhoz fordul segítségért, aki növény EKG-kezeléssel próbál megoldást találni a problémára.
A rendező igyekezett minden oldalról bemutatni a férfiak sokszínűséget: Marie apjának kérges bőre alatt érző szív rejlik, Léo meg nem írt filmjének a főszerepére kiszemelt selyemfiú volna a szépség megtestesítője, de a homofób, flúgos vénember is csak első ránézésre az, ami. A néző felfogja az üzenetet, hogy a férfiak ugyanolyan kiszolgáltatottak, mint Léo egy csoport agresszív hajléktalan, vagy a bárányok a farkasok ellen. A sok utalgatás és szimbólum között azonban elveszik a történetmesélés, az Állva maradni így csak egy kellemetlen emlék marad.


