
Adott egy fiatalember, egy erős anyafigurával, egy feltétlenül hűséges fiatal nővel és egy legjobb baráttal az oldalán, aki beleveti magát az egyház közepébe, ahol a megvénült egyházfiak értetlenül nézik, mit akar, és azonnal áskálódni kezdenek ellene. Hmmm, ismerős a sztori? Ha úgy vesszük, Az ifjú pápa egyfajta Jézus-történet, ami azzal a gondolattal játszik el, mi lenne, ha Jézus vagy egy Jézushoz hasonló felforgató személyiség az egyház élére kerülne. Talán azonnal beszüntetné a kegytárgyak árulását, nem jelenne meg a sajtóban, nem keresné a tömegek kegyét, viszont kíméletlenül hozzákezdene az egyház megtisztításához? Mert Sorrentino pápája pontosan így tesz.
De félreértés ne essék: ez a pápa nem a második Jézus, akármennyi csodát is tesz. Mert ez a pápa kicsit pszichopata, kicsit hitehagyott, hiú és beképzelt, és egy csöppet sem kegyelmez meg senkinek, aki az útjában áll, a megbocsátást csak hírből ismeri. Az ősi működést kívánja visszaerőltetni az egyházra, amikor az hatalma teljében volt: elzárkózva, a rejtélyesség homályába burkolózva, de drasztikus módszerekkel élve, például az abortusz teljes tiltásával vagy a homoszexualitás elutasításával.

A többi figura közül messze kiemelkedik a Napoli-drukker Voiello bíboros, aki nem titkolt ellensége a pápának, aki folyton meg akarja buktatni, de közben remekül elbeszélgetnek, kíméletlenül őszinték egymáshoz – egy olyan jobbkéz, aki le akarja vágni a fejet. Önmaga is elég rejtélyes, és valahol a szíve mélyén tetszik neki, amit a pápa művel. A Silvio Orlando által kiválóan formált karakter egyszerre behízelkedő, megalázkodó, sunyi és esendő, sokszor izgalmasabb, mint a pápa személye.
A többi színész is erős jelenlétet kap: a már említett Diane Keaton és James Cromwell, a pápa lelki vezetői mellett ott van a jóbarát, Dussolier bíboros (Scott Shepherd), és a PR-os kisasszony Sofia (Cécile De France), akivel meglepően jól megértik egymást, vagy a gyóntatóatya illetve a sorozat első felében fontos szerepet játszó Esther, egy svájci gárdista felesége (Ludivine Sagnier). Javier Cámara egyenesen betámadta Sorrentinót egy szerepért, annyira nagy rajongója a rendezőnek, meg is kapta Gutierrez bíboros karakterét, aki a sorozat közepén eltűnik ugyan a szemünk elől, de csak hogy a kilencedik részben visszatérjen és uralja a történetet.
A helyszínek persze már önmagukban is lenyűgözőek, és Sorrentino ki is használja a csodálatos terek nyújtotta lehetőségeket: önmagában is elég lenyűgöző látvány a Sixtus kápolnában vitatkozó pápa és Spencer bíboros, vagy a vatikáni kertekben felvett jelenetek. (Pontosabban a belső terekben játszódó jeleneteket nem a Vatikánban forgatták, hanem tökéletesen felépített stúdiókban.)
A színek, a fények, a kompozíciók, a beállítások, a kameramozgás mind a szakma csúcsa, még mozivásznon is ritkán látni ilyen minőséget. Nagyjából bármelyik képkockát ki lehetne emelni, ilyen gyönyörűen komponált jelenetek nem lesznek egyhamar tévében, Sorrentino és állandó operatőre Luca Bigazzi folyamatos képi orgiáról gondoskodnak. De elég csak a sorozat főcímének képsorát megnézni, hogy átérezzük, ez valami egészen különleges kaland lesz: a rockzenére sztárként vonuló Jude Law mögött a festmények bemutatják a katolikus egyház történetét, Jézus születésétől addig a képzeletbeli pillanatig, amikor II. János Pál pápát eltalálja egy meteorit (Maurizio Cattelan szobra alapján). Na innen indul a sorozat alaphelyzete.

Nem lesz közönségkedvenc ez a sorozat, mert nagyon nehezen adja magát, és fordulatokban sem gazdag, lassú tempójú, a rengeteg szimbolikus részlet sem könnyíti meg a befogadást, és sok jelenetre csak részekkel később kapunk értelmező választ. Igazából olyan az egész, mint egy tíz órás Sorrentino film. Annak viszont kiváló. Át is lehet írni a régi HBO-s szlogent: Ez nem tévé, ez művészet.


