
Neverending story
Nagyon fontos leszögezni, hogy semmiképp sem az állásfoglalás a célja ennek a kritikának, hiszen sokaknak már csak attól is kinyílt a bicska a zsebében, hogy a film megjelent. A Sundance Filmfesztiválon bemutatott film nagyon nagy port kavart, legtöbben Jacko védelme miatt emeltek szót, ám rengeteg embert teljesen letaglózott, hittek az áldozatoknak. A lényeg, hogy senki sem tud mellette szó nélkül elmenni és az is sokatmondó, hogy ez a film most jelent meg a toleranciaterror közepén.
A dokumentumfilm leginkább beszélő fejekből és archív anyagokból áll, ami Jacksonról és a nyilvánosságban megjelent videókból és fotókból áll. A film két részes lett, hiszen a maga négy órájával így is megterheli az embert, az HBO kétrészes minisorozatként közölte, amit meg is lehet tekinteni az HBO GO-n. A film első részében a két áldozat, Wade és Jimmy a sztárral való szoros kapcsolat kialakulásáról és Neverland létrejöttéről mesél, míg a második részt teljes egészében a már tinédzserként elkezdődő feldolgozási fázisokra szánták, hogy megmagyarázzák, miért most jöttek ezzel elő a feltételezett áldozatok. Nagyon magába a történetbe nem is szeretnék belemenni, hiszen tényleg érdemes megnézni azelőtt, hogy bármiféle meggyőző elképzelésünk lenne afelől, hogy Jackson ártatlan volt-e vagy sem. Annyi biztos, hogy remek hatáskeltő elemeket használ a rendező, leginkább a részletes és szemléletes verbális ábrázolások a legfelkavaróbbak, amiket Wade mesél, hogy konkrétan hogyan zajlott a szexuális aktus közte és Jackson között, mikor ő hét éves volt. Eközben hosszasan láthatunk bevágott képeket kettőjükről, a rendező nem akar minket ereszteni ebből a nyomasztó érzelmi hálóból, így kénytelen-kelletlen a mi fantáziánkban játszódnak le ezek a szituációk, amik tényleg nagyon direkt módon vannak ábrázolva.

Nagyon sok kérdés egyébként felmerült a filmmel kapcsolatban, amire javarészt választ is adnak a beszélgetések:
– Miért akkor jött ki a film, amikor már Jacko meghalt? Miért nem lehet őt békén hagyni? Az áldozatok elmesélik, hogy mindketten gyermekkorukban nem zaklatásként élték meg az esetet, hanem az egymás iránti szeretet kimutatásaként, így hiába tanúskodtak két esetben is mellette a tárgyalásokon, akkor még nem indult be náluk a feldolgozási fázis, csak gyermekük megszületése indukálta mindkét félnél azt, hogy mi is történt velük gyerekkorukban.


Természetesen a film csak az egyik oldalt mutatja meg, de ez nem is lehet elvárás egy dokumentumfilmtől, hogy a Jackson családot is megszólaltassák, mert maga Jacko már sajnos nem is tudna nyilatkozni, bár ahogy mindig, valószínűleg most is tagadná az esetet. Ennek a filmnek maga a létrejötte a szörnyű, hogy ebben a hatalmas tolerancia terrorban, a #metoo és a Time’s up! korában mindenki sokkal érzékenyebb ezekre a témákra, hiszen ez a történet is már majdnem harminc éve kezdődött, de még mindig rengeteg indulatot vált ki az emberekből. Az, hogy mi történt, senki nem tudja megmondani, mert hiába a filmben elhangzott történetek, akármennyire megrendítőek, simán lehetnek hazugságok, de hiába a több éves nyomozati anyagok is, a zárt ajtók mögé és a szigorúan védett ikon imidzs mögé nem feltétlen tudott bárki is belátni. Ha készülne egy Jackson családot megszólaltató film is, valószínűleg ugyanilyen indulatvihar fogadná, azt pedig, hogy mi történt a zárt ajtók mögött, már sosem tudhatjuk meg.


