
Amikor a rosszul szerkesztettségben elvész a „nem mindennapiság”
Anne Glenconner memoárja, Az udvarhölgy a sikeres Netflix-sorozat, A korona árnyékában fogant és nem is tud onnan elmozdulni fülszövege ellenére, ami egy nem mindennapi élet bemutatását ígéri. Ez az ígéret ahelyett, hogy a helyén kezelné a könyv memoár jellegét, máshová pozicionálja, ezzel a gesztussal becsapva az olvasót.

A szerző egy tehetős brit arisztokrata családba született 1932-ben, apja Leicester ötödik grófja, anyja Elizabeth Yorke grófnő volt. Ő maga pedig 1971-2002 között II. Erzsébet húgának, Margaretnek az udvarhölgyeként tengette napjait.
Az udvarhölgy az etikettet betartva vezeti az olvasót, komoly és távolságtartó stílusban jelennek meg Anne életének völgyei és magaslatai. A könyv nyitányában ez a mértéktartó, alapszituációt leíró elbeszélésmód még meg is állhatná a helyét, viszont ez előre haladva sem változik meg. A személytelen hangvétel, hatalmas hibája a memoárnak, aminek éppen maga a személy kellene, hogy legyen a mozgatórugója. Ő maga a téma, és mégis teljesen láthatatlanná válik, a részletezést nélkülöző cselekményben.

Például a bentlakásos iskolában töltött zimankós telet, a hideg okozta fekélyeket, tárgyilagosan, hárommondatos említésben festi le. Colin dühkitöréseinek részleteit is balladai homály fedi. Ahogy igazából mindent, ami nem helyhez és időhöz kötött. A saját és mások érzelmeiről is tárgyilagosan, vagy megkerülve a problémát, inkább egy-egy cselekmény mikro-bemutatásával ad számot.
És ez tapasztalható a szöveg egészén. Az adathalmozás mellett sajnos nem jut idő a mélyebb kifejtésre. Ehelyett az érdeklődés fenntartásának céljából egymondatos „szenzációkat” sorakoztat fel a szöveg alkotója. Például a megörökölt birtok, Holkham leírásánál a szövegbe van ékelve egy, a Leicester-kódexet (Leonardo da Vinci kézirata) bemutató részlet, amelyben megtudhatja a befogadó; „A kódexet… A Christie aukciósház révén egy Armand Hammer nevű amerikai üzletember vásárolta meg a nyolcvanas években, aztán Bill Gates vette meg 1994-ben 30,8 millió dollárért. Ezzel a rekord összeggel a Leicester-kódex lett a legértékesebb könyv a világon – és tele volt az én DNS-emmel.”
A folytonosság és az idő múlásának érzését jól át tudja adnia szöveg, a fő hibájának, a személytelen hangvételnek és a viszonylag rövid, háromszáz oldalon át futó, egy egész életet bemutató történetnek köszönhetően. Így az olvasó nem is Anne életén vonul keresztül, hanem sajátját képes meglátni benne.
Amikor Glenconner idősen visszaemlékszik a debütáló báljára, hogy akkor Margit hercegnővel karöltve rájött, már nem gyerekek többé, az nosztalgikus, szomorú érzést vált ki az olvasóból. Sajnos itt is, a részletezés hiánya miatt a befogadó élete kerül előtérbe, az hat nagyobb erővel, a könyv témája és ritmusa pedig ehhez kellően asszisztál.
Összességében Az udvarhölgy alapvető hibákkal rendelkezik, az olvasó egyetlen menekülőútja a könyv ritmusa, mellyel a saját életútját képes feleleveníteni, de a szöveg menthetetlenül elvész.


