Fejlesztő: Enigmatic Machines; Kiadó: tinyBuild; Platform: PC
Ha esetleg a fagyos Szibéria nem lenne elég, vagy túl könnyen élhető területnek tűnne, fűszerezzük meg némi meteoritbecsapódás hatására előkerülő húsevő szörnyfaktorral, és máris készen áll mai tesztünk alanya, az Expedition Zero.
Sajnos a túlélőhorror manapság nem a legnépszerűbb műfaj, de az Enigmatic Games azért bepróbálkozott, hátha van rajtam kívül olyan elvetemült játékos, aki szívesen töltené szabadidejét mindenféle zombiszerű szörnyek elől való meneküléssel egy igazán vad és elszigetelt környezetben. Persze azért csavartak egyet a megszokott túlélőhorror kliséken és nem a klasszikus dolgok vannak túlsúlyban. Szerencsénkre nem intézték el egyszerű éhség és szomjúság skálával, de nézzük is meg inkább miről is van szó az Expedition Zeroban.
A történet szerint egy szovjet mérnökkel, egy szibériai erődben található lezuhant meteorit után kialakult anomália köré felhúzott zónában kellene kiderítenünk, hogy mégis mi történt, mi ment félre. Természetesen valami nem kis probléma lehetett, mert a zóna szinte teljesen elhagyatott, lépten nyomon viszont a hideg mellett, valami más is az életünkre tör. Az atmoszférát egyébként már az elején nagyon jól megteremtik, kellemesen misztikus minden, igazi élmény a sötét erdőben botorkálni, mielőtt halálra fagyunk, de sajnos a játék többi része nem fenékig tejfel. Mint már említettem nem az éhen és szomjan halással próbáltak a túlélő részre ráerősíteni, hanem a helyszínből fakadó húsig maró hideg és a saját kis akksink merülése lesz a szörnyek mellett a két legnagyobb problémánk. Na meg a szokásos tárgymenedzsment és a mára már elengedhetetlen kraftolás.
Látvány és a hangok szempontjából nem nagyon lehet okunk panaszra, mert az Expedition Zero nagyon jól néz ki és emellett jól is hangzik. Az egész cucc remekül teremt atmoszférát, egyszerűen a monitorra tapadva figyelsz folyamatosan, ahogy az ürességben, ebben a néma csendben harsog a karakter lába alatt a hó, törik a fagyos avar és egyre inkább beszűkül a látókör a fagy miatt. Komolyan mondom zseniális ez az aspektus. Kiemelném még a fény-árnyék hatásokat is, mert a készítők ezekkel is remekül bántak, noha nem fotorealisztikus a grafika, van egy sejtelmesen áttetsző kis képregényes beütése, de mégis nagyon pazar, ami elénk tárul és még relatíve jól is fut.
Sajnos azonban ahogy a nemrég már tesztelt 35MM-nél, úgy itt is vannak azért komolyabb problémák, ha az említett másik játéknál azt mondtam nem fogják a kezünket a végigjátszás során, akkor itt még a tetejébe húznak egy zsákot a fejünkre és belöknek egy sötét erdőbe. Amit mondani akarok ezzel az, hogy itt aztán tényleg lesz fejvakargatás, hogy mit is kellene csinálni és emiatt pedig olyan gyakran fogunk megfagyni, hogy lehet átértékeljük az életünket. Ami viszont nagyon fura és kérem ezért ne kövezzetek meg, de csak trükközéssel lehet kontrollert használni, mert alapból egy nem támogatott periféria 2022-ben. Értem én, hogy ez egy PC only játék, de na… Ezzel lapból kizárnak egy csomó potenciális játékost, aki emiatt lehet ki sem fogja próbálni a cuccot. Lehet, hogy ez a jövőben javításra kerül, mert a tesztidőszak alatt rengeteg hibát javítottak, így van bizodalmam a csapatban.
Összességében az Expedition Zero egy egész jó kis játék, remekül teremt atmoszférát, néhol még akár a S.T.A.L.K.E.R.-re hajazó magasságokba is eljut, de jelenleg messze nem hibátlan, sőt. Bizakodásra ad azonban okot, hogy a fejlesztők folyamatosan foltozzák és minden egyes frissítés jól érezhető változásokat, javulásokat hoz. Fontos azonban, hogy megemlítsem, hogy aki a hasonló játékokat nem szereti, az itt tuti nem fog beleszeretni a műfajba, így ők inkább kerüljék el, aki viszont érdeklődik a zsáner iránt, az minél előbb vesse bele magát a szibériai fagyba!
Legutóbb ezt teszteltük: