
1992-ben a Magyar Televízió leadta felvételről, egy hét késéssel és rövidített változatban a 64. Oscar-díjkiosztó gálát, aminek a narrálását Albert Györgyi és Vágó István vállalta. Még kölyök voltam, nekem új volt ez az egész oszkárosdi és nem nagyon értettem még, hogy ki miért kapja a díjakat. De a részletekből már láttam, hogy pl. Hopkins megérdemelte. Vicces volt Billy Crystal mint műsorvezető. Viszont a másfél órás adásból összesen egy dolog volt, ami megragadt bennem: jött egy hatvanas pasi (Jack Valenti), aki felkonferált egy szintén hatvanas nőt (Audrey Hepburn), aki viszont adásba kapcsolt egy kalkuttai kórházat, ahol egy már a halálos ágyán fekvő indiai filmest mutattak kezében egy Oscar-szoborral.
Nagyon sokáig nem tudtam megjegyezni a nevét, mert egyszerűen nem értettem, mit mondanak a tv-ben, ráadásul valamennyire tramutatizálódtam is, mivel ez volt az első alkalom, hogy valahogyan láttam egy igazi haldokló embert. Aztán persze felnőttem, de ez a pár perces felvétel nem hagyott engem nyugodni. Jött az internet korszaka, én meg egy idő után megtudtam, kit is láttam : Satyajit Ray a neve és India egyik legkülöncebb és a nyugati világban egyedülállóan nagy nevet szerzett rendezője. Első filmje, Az út éneke 1955-ben készült, meglehetősen viszontagságos körülmények közt, de már a készítése alatt is felfigyeltek Ray tehetségére.
Ehhez tudni kell azt, hogy Satyajit Ray előtte soha semmit sem rendezett, ahogy az operatőre, az addig fotósként dolgozó Subrata Mitra soha nem használt még kamerát. Pénzt alig kaptak a filmre, de Ray nagyon eltökélt volt és kitartása és határozott elképzelései miatt három év alatt be tudta fejezni. Ebben benne volt egy hosszabb szünet is, mikor elfogyott a pénze és hosszú hónapokig várnia kellett hogy folytathassa a munkáját. Ez alatt végig imádkozott, hogy az akkor már nagyon idős nénikét alakító Chunibala Devi ne haljon meg, illetve hogy az Apu-t játszó kisfiú hangja ne kezdjen el mutálódni. Szerencsére a bengáli kormány végül finanszírozta a film befejezését. A nappali jeleneteket eredeti helyszíneken, míg az éjszakai, a házban készült felvételeket stúdióban vették fel. 1954 végére sikerült leforgatni a jeleneteket, összesen nagyjából 15000 dollárnyi pénzből. Az utómunka során maga a nagy John Huston látogatta meg a vágószobát és amit látott, felkeltette a figyelmét és tett róla, hogy hírét adja a produkciónak.



Satyajit Ray-t Indiában sosem ismerték el úgy, ahogy kellett volna, hiszen filmjei teljesen szembe mentek a divatos, közönséget pusztán egyszerűen szórakoztatni vágyó alkotásokkal, ugyanakkor hiába karolta őt fel sok nyugati filmes, ha egyszer egy indiai produkció nem igazán tud életképes lenni a nyugati nagyközönség számára. Épp ezért a magam részéről kivételesen örülök, hogy anno láthattam ezt az Oscar-díjátadót, ahol Ray életműdíjat kapott. Harminc évnek kellett eltelnie, hogy megtudjam, miért is. És úgy gondolom, hogy ez a díj nagyon kevés. Mert Az út éneke amellett, hogy kezdő filmesként és operatőrként zseniálisan van megrendezve és képileg is olyan, mint egy igazi művészeti alkotás (nem feledve Ravi Shankar csodálatos zenéjét), tud adni egy olyan élményt a nézőjének, amitől átértékelhet mindent, amit addig az életről tudott. Nagyon kevés film volt képes erre eddig az elmúlt 120 évben, de az biztos, hogy Ray debütálása pont egy ilyen alkotás. Számomra ez minden idők egyik legjobb filmje és egyben rendkívül szerencsés dolog, hogy a 90-es években elégett negatívokat valami csoda folytán mégis sikerült megmenteni és restaurálni, hogy aztán én ezzel esélyt kaptam arra, hogy megnézhessem és ez által megváltoztathatta a filmezéshez és a való élethez való hozzáállásomat.
Korábbi kötelező:


