
Kortárstánc-bunyó egy barlangban
Érdekes dolog írni a Zenitről. Egyrészt egy nagy múltú hagyományba, a disztópikus film hagyományába ágyazza magát. Mindezt viszont egy olyan egyedi másik műfajon keresztül csinálja, amitől teljesen felborulnak a hagyományos filmértelmezési metódusaink. A Zenit ugyanis egy táncfilm.
Egy meg nem határozott, de futurisztikus börtön. Az elítélteket nem tudjuk mi okból zárták be, de az általános hangulatból következtetni lehet, hogy valami disztópikus világban járunk. Egyszer lehetőség nyílik a szökésére, és a rabok egy kisebb csoportja él is a helyzettel. Egy barlangban kötnek ki. Úgy tűnik, innen csak egy kisebb csoda folytán lehet kikerülni, tekintve, hogy az egész hely leginkább egy kürtőre emlékeztet, melyből csak több tíz méterre a fejük felett lévő lyukon keresztül van menekvés. Egy ilyen kaotikus világban még a csoda sem elképzelhetetlen, ám még az is más köntösben jön, mint gondolnánk (vagy szeretnénk)…
A Zenit sokkal jobban támaszkodik a táncra mint építőelemre, mint ahogy egy “hagyományos” történetmesélő, musical-szerű betétekkel tarkított szórakoztató mű tenné. Filmünkben ugyanis egyáltalán nincs dialógus, így minden kommunikációs aktus a testbeszédre van hagyva. A karakterek táncolnak ott is, ahol egy “hagyományos” filmben verekedés lenne, táncolnak ott is, ahol az érzelmeiket fejezik ki, ott is, ahol szökni próbálnak. Ennek érdekességét és gazdagságát tovább fokozza, hogy a film nem a hip-hopra, vagy valamilyen jól behatárolható mozgáskultúrára építő táncformára épül, hanem a kortárstáncra (most lehet meg fognak kövezni a kortárstánc-expertek), mely mozgásforma talán a legbehatárolhatatlanabb, hiszen pont az egyéni expresszióra, nem begyakorolt figurákra épít.
Ez a dolog akkor válik még komplexebbé, ha rávetjük tekintetünket a film másik zsánerére, a disztópikus sci-fi-re. A Zenit az elejét leszámítva, ahol is a szereplők egy futurisztikus börtönből szöknek meg, végig egy barlangban, vagy hát egy földbe vájt lyukban játszódik, melyből az egyetlen kiút egy rég leszakadt, sziklába rögzített létrasor lenne. A setting tehát, melyben a karakterek mozognak sziklás, tektonikus, a föld belsejét idéző. Vagyis sem a technológiai, sem a “kulturális”, sem a biológiai minőség nem képezi részét a környezetnek, így húzva érdekes párhuzamot a szereplőkkel. Miként a sziklából hiányzik minden élő és emberi, úgy tűnnek a közte mozgó karakterek pusztán mechanikus (hiszen nem beszélnek, a “szellem” nem nyilatkozik meg bevett helyén), biorobot-szerű létezőknek (s ezt mégis ellenpontozza a spontán táncstílus).
A film egyedül talán ott kezd el sántítani, ahol mindenképpen hagyományos filmként akar működni, és elkezdi építeni saját történetét. Kiderül, hogy végtére ilyen alternatív módon is felépíthető valami, és lehet, hogy eleve ez már egy teljesítmény, azonban Stephen King: A köd vagy José Saramago: Vakságából ismerős “spontán közösség feletti uralkodó” karaktere némileg vékonyra és unalmasra sikeredett (de lehet, hogy egyáltalán nincs is lehetőség az “árnyalásra”, hiszen az egyedi filmnyelv eleve elnyom bármi ilyen próbálkozást – mindenesetre kevesebb műmosoly talán több lett volna). Ennek ellenére a Zenit képében van egy újabb filmünk, mely figyelmeztet: a hierarchikus társadalmak alapvetően egy “ősbűnre”, ősigazságtalanságra vezethetőek vissza, amikor is az erősebb, kihasználva erejét, privatizálta a létfenntartáshoz szükséges feltételeket (földet, jószágot, vagy éppen az ananászkonzervet).
A Zenit tehát egy nagyon érdekes, erős, és hatásos film, csak az kell hozzá, hogy ne “hagyományos” filmként, inkább afféle „formafeszegető” kreatívkodásként tekintsünk rá.


