
A lelket gyarmatosító médium
Amíg a Videodrome-ban vagy A körben a tévé nyúl ki érted, addig a 2024-es Ragyogj, TV, ragyogj!-ban már te akarsz a tévébe bújni. Kísérteties hyperpop, post-truth lynchianizmus Jane Schoenbrun második filmjében.
Mindig üdvös dolog, ha egy médium magára tekint (itt most nem csak a TV-t vagy a rádiót hívom médiumnak, hanem pl. a festővásznat vagy a füstjelet is, tehát kiterjesztve, filozófiailag értem a “médium” szót – ja, és semmi boszorkányság!). Gondoljunk az ábrázolást feladó és csak színekkel operáló absztrakt festészetre, az önmagának egyes építőelemeit (elbeszélő, történet, fikció, nyelvi jelentés, stb.) kiforgató posztmodern irodalomra, vagy a médiát és az audiovizuális tartalmakat tematizáló filmekre, e próbálkozások mind arról szólnak, hogy bizony amit ezek az egyes médiumok (festmény, szobor, kép, hang, nyelv, stb.) mutatnak nekünk, azok mind illúziók. Illúziók egyrészt azért, mert a médiumok saját formájukba kényszerítik tartalmaikat (pl. a képernyő minden testet kétdimenziósként mutat), másrészt a tartalmak készítői (szobrászok, festők, zenészek, filmesek, stb.) az általuk használt médiumoknak megfelelően megkonstruálják a tartalmat (még egy dokumentumfilmet is össze kell vágni, vagy a képkivágatból ki kell hagyni a felesleges dolgokat). 
Lehet, hogy elsőre meghökkentőnek tűnhet eme zavaros eszmefuttatás, pedig a Ragyogj, TV, ragyogj! valami ilyesmi világnézettel dolgozik, és ezen elméleti háttérrel felvértezve gyakorol önkritikát mint médiumkritikát, a végén pedig még a valóságot is elmossa-eltünteti. Sőt, még csak könnyebben sem adja magát. Igazi, a szó Lynch-i és Jodorowsky értelmében vett arthouse film, ami nem az utóbbi időkre jellemző módon, (némileg, ma már azt mondhantnánk, megúszósan, és pózba merevedetten) a weird, destruktív és határsértő(nek szánt) tartalom csúcsra pörgetésével éri el a “művészfilm” jelzőt (á la: Yorgos Lanthimos-tól Gaspar Noén vagy Abdellatif Kechichén át Lars von Trierig), hanem bizony, a filmes avantgárd hagyomány legérdekesebb aspektusait revitalizálva, filmnyelvileg is megdolgoztatja a befogadót.


E lassúság összegyúródik valamiféle hyperpop-szerű audiovizualutással (a hyperpop eredetileg egy zenei műfaj, amire egyszerre jellemző a csili-villi giccses dallamosság és a fülbántó noise alkalmazása): villódzó neon-színek, félhomály és rózsaszín keveredik, egyszerre szól a gumiszerű art pop és a hörgős death metál, járunk vidámparkban, játékteremben, félhomályos iskolafolyosókon. Ja, és senkinek nincs “ember-színe”, mindenkiről a közelében lévő mesterséges fény vetül vissza. A film vizuális világa ettől teljes mértékben mesterséges, elidegenült, de fura módon a különféle hangsúlyosan (belőlük árad a karaktereket megvilágító fény) fel-feltűnő, a fogyasztói kultúrát eszünkbe juttató tárgy (üdítőautomata, játékgép, akvárium, VHS, fagylaltoskocsi, na és persze televízió) miatt mégis kísértetiesen vonzóvá válik.
A film viszonylag érthető módon kezdődik, ekkor még gyanútlanul haladunk előre, megismerjük a karaktereket, a két főhős a maguk (ismerősen sablonos) outsiderségében szimpatikus, érdekes. Aztán ahogy haladunk előre, szépen komótosan szétcsúszik a film, megjelennek meredekebb narratív megoldások (negyedik falat áttörő narráció, a szokásosnál nagyobb időintervallumot átölelő kihagyások, cselekményt megakasztó “betoldások”, tudatfilmes szegmensek), amik fokozatosan eluralkodnak a filmen, mígnem az utolsó harmadban már totális a “káosz”, nagymonológok, furábbnál furább settingek, szürrealisztikus események követik egymást – zavarba ejtő lassúsággal és magától értődéssel. Mindez azért kell, hogy a lehető legnyomatékosabban érzékeltesse azt a dolgot, amit már a felvezetőben is fejtegettem: itt már nincsen “valóság” meg “fikció”, csupán a tudat, melyen lassan elhatalmasodik a képek uralma.
A film e társadalomkritikáját a legkevésbé sem érdemes pusztán a tévére kiélezni: ezen eszképista lélektan ott dübörög a történelmi idők könyvmoly tudós értelmiségiének, az ötvenes évek tévéfüggő háziasszonyának, a videójáték-junkie incelnek, a filmdaráló nerdnek, vagy a netflixbingelő egyetemistának, de különösképpen a tudatipari késő-kapitalizmus kiégett nyárspolgárának tapasztalata mögött (elnézést, ha valakit megsértettem).
Szavak szintjén nem ömlengtem most, pedig a Ragyogj, TV, ragyogj! minden további nélkül ezt is megérdemelné; jelen írásomat inkább gondolatösztönzőnek szánom (egyébként még ez is mehetett volna több irányba, a queerség, a 90-es-évek-nosztalgia vagy a poszt-horror felé), amit ezerszer hatásosabban és átélhetőbben ad át a film az én makogásomnál, már ha nyitottak vagyunk rá, és nem restellünk megdolgozni a filmélményért. Hasonlóan a filmben található sorozathoz, a The Pink Opaque-hez, vonz és taszít, felkavar, megbabonáz. Nem minden sarkon botlunk bele ilyen mozgóképbe.


