
A Lány és a Démon
“Shot entirely on 35 mm film”. Nem az az ember írta ezt a filmje elejére, akiről rögtön gondolnánk, de akár ő is írhatta volna. A Strange Darling az utóbbi idők legjobb nem-Tarantino Tarantino-filmje.
Nehéz az egyszeri Tarantino-fanatikus élete (pl. jelen sorok írójáé). A mester rendre szeszélyeskedik filmjei elkészültét illetően, egyszer azért, mert kiszivárogtatják nagy műgonddal megszerkesztett forgatókönyvét, másszor egyszerűen nem gondolja elég erősnek az ötletet ahhoz, hogy életművét lezárja vele. Ha ez még nem lenne elég, maguk a filmek is olyan utánozhatatlanok, komplexek és szórakoztatóak, hogy nemigen találni mozgóképes pótlékot máshol, ha az ember már a Sin City híres általa rendezett jelenetét is ötvenedjére nézte meg. Azonban néha, szökőévente egyszer összejön valaki másnak is, hogy úgy alkot egyedit és maradandót, hogy a néző Tarantino-fan énje is ki tud elégülni. Jelen kritikában tárgyalt filmünk, a Strange Darling ezen filmek nem túl népes korpuszát erősíti, sőt, egyes helyeken néha még felül is múlja a mester megoldásait.
El is mondom miért. A Tarantino munkáiból ismerős időrendfelbontás itt is megtalálható: a film már az elején leszögezi, hogy hat fejezetben (plusz egy epilógusban) láthatjuk majd a cselekményt, ám ezek egymásutániságát nem az egyszerű ok-okozatiság, hanem a fordulatok szervezik. Azért persze a rendező-forgatókönyvíró J. T. Mollner fogja a kezünket, egy pillanatra sem játszadozik el a néző még nagyobb összezavarásával (pedig milyen érdekes lenne!), nem bizonytalanít el, hogy az időrendben éppen hol is vagyunk, nagy böhöm betűkkel hirdeti, hogy ez éppen a “Chapter 5”, ám ez legyen a legnagyobb bajunk.




Jelen szövegben eléggé Tarantino felől közelítettem meg a Strange Darlingot, de megközelíthettem volna példának okáért a Coen-testvérek, a neo-noir vagy a poszt-horror felől is. A Halálbiztos véleményem szerint egy eléggé alulértékelt film, de ha a mester így készítette volna el azt, akkor minden bizonnyal többek toplistáján landolna az élen. Még jó, hogy Mollner alkotását december 28-án láttam, mert az én 2024-es toplistámat minden esetre alaposan átrendezte.


