
Mario Bava kultikus, 1971-ben bemutatott filmje vérmocskos brutalitásával annak idején voltaképpen lerakta a slasher-műfaj alapjait, ám a megcsonkított hullák, felnyársalt testek és lecsapott fejek mögött jóval többről van itt szó egy zsánerteremtő prototípusnál. 





Eközben a direktor éles kontrasztot húz a történet helyszíne és a karakterek között. A kamera nemegyszer hosszan elidőzik az öböl éteri szépségén, a hullámzó vízen és a szélfútta fákon: az ábrázolásmód már-már a bibliai Paradicsom tisztaságát és háborítatlanságát sejteti, amelynek csendjét legfeljebb csak a madárcsicsergés és a tücsökciripelés zavarja meg.
Bava tökéletesen tisztában van ezzel, és kőkeményen rá is játszik a témára olyan nyílt öncélúsággal, hogy az egyből sokkal többé teszi A vér öblét egy zsánerteremtő prototípusnál. Ezek után a befejezés körülbelül úgy hat, mint amikor az Alkonyattól pirkadatig utolsó harmadában megjelennek a vámpírok, vagy még inkább: amikor elfújod a gyertyákat a születésnapi tortán, és hirtelen valaki pofán csap egy másikkal.
Totálisan lesokkol, kimozdít, képtelen vagy vele mit kezdeni, nem tudod feldolgozni – aztán végül hangos nevetésben törsz ki. A vér öblének azért nem tett jót az eltelt idő, a mai darabolós horrorokhoz képest nyilván a kanyarban sincs, mégis igazi csiszolatlan gyémánt azoknak, akik mélyebben is bele akarják ásni magukat a műfaj történelmébe és kardinális hivatkozási alapjaiba. Amennyiben Te is ezt a kategóriát erősíted, akkor könnyen rácuppanhatsz – akár az a bizonyos filmbéli polip a rothadó vízi hulla arcára.


