
Mire jutottunk egy évtizednyi fejlesztés után?
Az UltiZero Games hosszan várt akció-RPG-je, a Lost Soul Aside végre megjelent 2025. augusztus 29-én PlayStation 5 és PC platformokra. A játék fejlesztése tíz éve kezdődött, amikor Yang Bing egyedül, egyetemistaként fogott bele a projektbe. A Sony figyelmének felkeltése után a játék része lett a China Hero Projectnek, ami jelentős támogatást és finanszírozást biztosított a fejlesztéshez. Személy szerint tavaly láttam először a játékot és első ránézésre magával is ragadott, mert A kiválóan megvágott és prezentált trailer mindent ígért, amit egy magamfajta JRPG fanatikus kívánhat így nem volt hát kérdés a tesztelés lehetősége sem. Így hát nézzük is mire volt elég ez a 10 év és a Sony, mint támogató.
A Lost Soul Aside főhőse Kaser, egy sötét külsejű harcos, aki húgával, Louisával él együtt. Amikor a Voidrax néven ismert dimenzionális lények elrabolják húga lelkét, Kaser egy igazán veszélyes utazásra indul, hogy megmentse testvérét és felszabadítsa az emberiséget. Társa Arena, egy sárkányszerű lény, aki képes fegyverré alakulni és különleges képességekkel segíti hősünket. Mint az a fentiekből kiválóan látszik, a történet sajnos a játék egyik leggyengébb pontja. A narratíva sablonos és kiszámítható, az átvezetők gyakran kínosak (az angol szinkron konkrétan olyan, mintha a takarító mondta volna fel), és a karakterek is kimondottan egysíkúak. A párbeszédek minősége egyenetlen, de többnyire szörnyű, míg egyes karakterek néha szórakoztatóak, mások inkább csak statisztáknak tűnnek.
A játék igazi erőssége kétségtelenül a harci rendszere lehetne. A játék négy különböző fegyvertípust kínál: kard, még nagyobb, polearm és kasza. Minden fegyver egyedi játékstílust biztosít, a játékos zökkenőmentesen válthat közöttük akár egyes kombók közben is. A harc dinamikáját tovább fokozzák Arena speciális képességei, amelyek látványos ”area-of-effect” támadásokat tesznek lehetővé. A ”Burst Pursuit” mechanika lehetővé teszi a nagy és látványos befejező mozdulatokat, míg a tökéletes kitérés bullet time-szerű lassítási effektet aktivál. A Lost Soul Aside boss harcai kimagaslóak a játék amúgy egysíkú darálásához képest. Minden ellenfél egyedi mozgáskészlettel és taktikával rendelkezik, ami igazi kihívást jelent.
A Lost Soul Aside technikai állapota komoly problémákkal küzd. Quality módban a játék gyakran 20 fps alá esik, állítólag még PlayStation 5 Pro-n is. A Performance mód ugyan stabilabb és 60 fps-t kínál, de jelentős, grafikabéli kompromisszumokkal jár. PC-n a helyzet még rosszabb, ahol lag, képfrissítési ingadozás és bugok tömkelege kísérik a játékmenetet. A fejlesztők már egy day-one patch-csel próbálták orvosolni ezeket a problémákat, de azóta láthatjuk, hogy a megoldás nem teljesen sikeres. Az alap PlayStation 5-ön a Performance mód felbontása 635p és 1189p között mozog, ami különösen alacsony egy modern játéknál. A PlayStation 5 Pro állítólag ennél jobb teljesítményt nyújt, de a vizuális különbség minimális.
A játék művészeti irányvonala, stílusa kimondottan erős, leginkább Final Fantasy XV-öt idéző stílussal. Ugyanakkor a Lost Soul Aside-ban látott helyszínek még az inspirációt nyújtó alkotáshoz képest is sterilek, hiányzik belőlük az élet. A textúrák minősége egyenetlen, és gyakran előfordulnak rémesen ótvar vizuális hibák. A zenei kíséret epikus és fülbemászó, remekül támogatja a harci jeleneteket. Viszont a kardcsapások, robbanások és úgy összességében a harcok hangeffektusai gyengék és a hangkeverés is problémás, helyenként túl halk, máshol viszont fülsiketítő. A játék jelenlegi 60 eurós ára túlzottnak tűnik az állapotához képest. A cirka 25-30 órás kampány ugyan kínál némi újrajátszhatóságot boss rush móddal és nehézségi szintekkel, de a technikai problémák és a gyenge történet miatt nehezemre esik nyugodt szívvel ajánlani a teljes áron.
A Lost Soul Aside egy ambiciózus, de elbaltázott projekt. A kiváló harcrendszer és a látványos boss harcok ellenére a játékot technikai problémák, gyenge történet és a túlárazottság erősen hátráltatja. Azoknak ajánlható, akik elsősorban a harc orientált akciójátékokat kedvelik és elnézőek a többi, általam említett hibával szemben. Bár a harcok PS2 korszakbéli hack’n’slash játékok imádott hangulatát idézi, a modern elvárásoknak csak részben felel meg és rengeteg technikai aspektusból maradt meg egy PS2 játék szintjén. A fejlesztők folyamatosan dolgoznak az optimalizálásokon, remélhetőleg a jövőbeli frissítések javítani fognak a játék állapotán.
Legutóbb ezt teszteltük:






