Silent Hill f – játékteszt


 

SILENT HILL f KeyVisual 2

Fejlesztő: NeoBards Entertainment; Kiadó: Konami; Platform: NeoBards Entertainment

Egy misztikus utazás Japán rémületei felé.

A Silent Hill sorozat több mint egy évtizedes szünet után tér vissza (új résszel, mivel a Silent Hill 2 egy zseniális remake volt) a Silent Hill f címû alkotással, amely szeptember 25-én jelent meg PlayStation 5, Xbox Series X|S és PC platformokra. Akik ismernek, tudhatják, hogy nálam a franchise a videójátékok legmagasabb polcán szerepel és a méltán megvetett Book of Memories című részen kívül, a többiért, szinte gyermeki rajongást mutatok. Ez az új fejezet egy merész újrakezdést képvisel, mivel többek között elhagyja a hagyományos amerikai környezetet, és az 1960-as évek Japánjába kalauzolja a játékosokat, tehát ezúttal nem a megszokott ködös kisváros utcáin fogunk bolyongani.

8bb01188 c52a 478e b6a2 18f79bb30d7e

A játék középpontjában Shimizu Hinako áll, egy tinédzser lány, aki a hegyi kisvárosban, Ebisugaokában él. Hinako karaktere nem csupán egy újabb Silent Hill protagonista, ő a sorozat legfiatalabb főszereplője, mindössze 15 éves. A karaktert a méltán hírhedt író Ryukishi07 alkotta meg, aki korábban a Higurashi When They Cry sorozattal vívott ki magának komoly tiszteletet. Hinako története mélyen gyökerezik az 1960-as évek japán társadalmának női elnyomásában. Egy erőszakos apával és egy szellemként élő anyával kell megküzdenie, miközben egy kényszerházasság veszélye fenyegeti. A történet akkor vesz ijesztő fordulatot, amikor Shu nevű barátjától kapott rejtélyes vörös kapszulák hatására a város ködbe borul, és Hinako egy általunk már jól ismert, rémálomszerű világba kerül. A sztoriról nehéz többet úgy elárulni, hogy ne rontsam el az élményt, ezért tovább nem is nagyon folytatnám.

00573e07 9472 489c 80b9 43310de66327

A Silent Hill f legvitatottabb aspektusa a harci rendszere, amely “jelentős” eltérést mutat a korábbi játékoktól. Az új alkotás teljes mértékben közelharci fegyverekre támaszkodik, és olyan mechanikákat vezetett be, mint a tökéletes kitérés, a fókusz támadások és fegyverek tartóssága. A harci rendszer stamina és sanity (épelméjűség) rendszereket is alkalmaz. Hinako különböző közelharci fegyvereket használhat, a hagyományos acélcsövektől kezdve a tipikusan japán naginata-ig. A fejlesztők tudatosan döntöttek a lőfegyverek mellőzése mellett, mivel az 1960-as évek vidéki Japánjában egy tizenéves lány számára ezek nem lennének elérhetőek. Noha sokan kiáltanak a fentiek tudatában soulslike harcrendszert, de erről szó sincs, leginkább a korábbi részek mechanikáinak kibővítéséről, elmélyítéséről van szó, a mai, modernebb igények mentén. De a vázolt rendszer aktívan támogatja a feszültséget is, mert folyamatosan lesz egy bizonytalanságra erősen rágyúró érzésünk, melynek alapja védtelenségünk, ezzel tovább mélyítve az amúgy is zseni atmoszférát.

6e34d5df 264c 4b1c a7ca 382c1678778d

A játék az Unreal Engine 5 motorjára épül, amely lenyűgöző vizuális élményt nyújt. A fejlesztők különös figyelmet fordítottak az 1960-as évek japán légkörének autentikus megjelenítésére – a shoji asztaloktól a torii kapukig minden részlet gondosan kidolgozott. A játék szörnyeit egy “kera” néven alkotó művész, illusztrátor tervezte, aki korábban a Spirit Hunter sorozaton dolgozott. Az alkotások ötvözik a japán horror hagyományait a Silent Hill franchise egyedi stílusával. A szörnyek nevei mind japán hanghatásokra utalnak, mint például a „Kashimashi” (zajos) vagy az „Ayakakashi” (édes virág). A művészeti irány a „szörnyű szépség” koncepcióján alapul, amely a terror és a gyönyörűség közötti feszültséget hangsúlyozza. Ez különösen jól látható a vörös pókerliliomok (Higanbana) használatában, amelyek a japán kultúrában a halállal és a túlvilággal kapcsolatos szimbólumok. Természetesen a hanghatások, a szinkron és a zene is páratlanul sikerült, amit azért Yamaoka közreműködése miatt el is vártunk a játéktól.

d007b0f2 ef35 4ae7 b05b bffca3815feb

A játék puzzle-jai szorosan kapcsolódnak a pszichológiai témákhoz és a japán kultúrához. Ryukishi07 forgatókönyvíró különös gondot fordított arra, hogy minden rejtvény értelmes legyen a narratíva szempontjából. A nehézségi szint állítható, és Hinako naplója kulcsfontosságú segítséget nyújt a megoldásokhoz. A Silent Hill f hagyományosan többféle befejezést kínál, beleértve a sorozat ikonikus UFO végkifejletét is. Az első játékmenet mindig ugyanazt az utat követi, de az újrajátszások során új ösvények, főellenségek és történetelemek nyílnak meg előttünk. Ez kiválóan ösztönzi a játékosokat a többszöri végigjátszásra. A tesztre használt Xbox Series X verzió optimalizálása vegyes eredményeket mutat. Míg a játék gyönyörű látványt kínál, a teljesítményproblémák és stuttering jelenségek negatívan befolyásolhatják az élményt. Nem mondom, hogy igazán zavaró lenne, de azért bízom benne, hogy záros határidőn belül történik némi optimalizálás.

A Silent Hill f bátor kísérletként értékelhető, amely friss perspektívát hoz a legendás horror sorozatba. Az autentikus japán környezet, Ryukishi07 mély pszichológiai narratívája és kera lenyűgöző szörnydesignjai egyedi és mégis ismerős élményt nyújtanak. Bár a harci rendszer polarizálja a közönséget, a játék sikerrel ötvözi a hagyományos Silent Hill elemeket a modern japán horror érzékiségével. Alanyunk nem csupán egy újabb horror játék, hanem kulturális híd az amerikai és japán horror hagyományok között. Az 1960-as évek japán társadalmának női szerepeivel való foglalkozása időszerű és releváns témákat érint, miközben fenntartja azt a pszichológiai mélységet, amely a Silent Hill sorozat védjegye. Ez az alkotás bizonyítja, hogy a Silent Hill franchise képes megújulni anélkül, hogy elveszítené identitását, olyan misztikus utazást kínálva, amely egyszerre ismerős és mégis teljesen új. Ezúton is emelem tehát a kalapom a készítők előtt, mert ez bizony kiváló munka volt!

(A tesztkódot a CENEGA Hungary Kft. biztosította.)

10 9

 

 

 

Legutóbb ezt teszteltük:

Donkey Kong Bananza: DK Island & Emerald Rush DLC – játékteszt

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk 50 éves Kate Winslet 50 fontos és kevésbé fontos dolog róla
Következő cikk A hét röhögései (571.)