Fejlesztő: EA Romania, EA Vancouver; Kiadó: Electronic Arts; Platform: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series, Nintendo Switch
Elvittük egy körre az EA Sports FC 26-et, de kicsit belezavarodtunk, hogy véletlenül nem a tavalyi verziót töltöttük-e be.
Az EA Sports FC 26 még csak alig egy hónapja jelent meg, és már most jelentős visszhangot váltott ki a videojátékos közösségben és a sportjátékok rajongói körében egyaránt. A fejlesztők és az EA minden évben csili-vili marketingvideókkal próbálják meggyőzni a játékosokat, hogy ebben az évben aztán forradalmi újítások történtek a játékban. A kérdés idén is áll, sikerült-e vajon érdemileg megújulni a világ legnépszerűbb sportjátékának? Az FC 26 hivatalosan 2025. szeptember 26-án jelent meg globálisan, minden főbb platformra: PC, PlayStation 4 & 5, Xbox One és Xbox Series X/S. A sorozat az EA és a FIFA szakítását követően tartja magát az évi rendszeres megjelenésekhez, és mind tartalom, mind technológia terén próbálja túlszárnyalni saját előzményeit.
Az egyik kulcsfontosságú újítása a kettős játékmenet: kompetitív és autentikus módok szétválasztása. A versenymódot inkább az e-sport és az online játékosok igényeire szabták, míg az autentikus játékmód elsősorban a realisztikus, karrierfókuszú élményeket kereső közönséget célozza. Mindkét mód saját presettel, sebességgel és fizikával rendelkezik, így igazodva a játékosok eltérő igényeihez. Természetesen a játékmenet az online módokban korlátozottan változtatható és az Ultimate Team módban kizárólag a kompetitív mód használható. Jelentősen átdolgozták a támadások és védekezések fizikáját, valamint a passzjáték is pontosabb és szabadabb lett. A fejlesztők hangsúlyozták, hogy a közösségi visszajelzések mentén próbálták testreszabni a játékélményt, bár a változások „nem forradalmiak”, mégis érzékelhetően finomabb lett az irányítás és a mérkőzések dinamikája.
Az AI sajnos továbbra is bot egyszerű az EA Sports FC 26-ben is, nagyon kevésszer fogadja be a taktikai instrukciókat és a védekezés még a szokásosnál is nehézkesebb a játékban. Gyakori volt, hogy UT-ben már-már vízilabda meccsekre hajazó 15-13-as eredmények születtek. Ha már szó esett róla, a legnépszerűbb játékmódnak számító Ultimate Team is megújult, immár élő eseményekkel bővült, ahol egyedi szabályrendszerű versenyeken lehet indulni. Ezek a rugalmasságot és változatosságot kínáló kupák és rangadók új motivációt adtak a rendszeres játékosoknak, ugyanakkor a vásárlói visszajelzések egy jelentős része továbbra is a mikrotranzakciók rendszerének igazságtalanságát emeli ki.
Az UT-n felül van még lehetőségünk a Pro Clubs online játékmódra, amivel fájóan keveset foglalkozik az EA, de hát nem ez termeli ki a fő bevételeiket, szóval valahol érthető is. Itt saját játékosunkat alkothatjuk meg és akár 11 vs 11 meccseket is játszhatunk úgy, hogy mindenki a saját virtuális focistáját irányítja. Ezen felül van még egy Seasons mód, ahol valós csapatokat irányíthatunk és mászhatjuk meg kedvenceinkkel az online ranglétrákat, akár egy barátunk társaságában is. Végül de nem utolsó sorban kaptunk még egy Online Friendly módot, ami hát… az aminek keresztelték.
Felmerül a kérdés, hogy aki nem szeret online játszani, mivel fogja tölteni az idejét az EA Sports FC 26-ban? A karriermód kapcsán új fejlesztés a mélyebb menedzseri irányítás és a dinamikusan változó klubmenedzsment, illetve a „Manager Live Challenges” bevezetése, amely naponta frissülő kihívásokat kínál. Az új posztok és szerepkörök révén (pl. támadó kapus, szárnyvédő, támadó középpályás) még inkább személyre szabható a taktika. Továbbfejlesztették a mesterséges intelligenciát mind a támadások felépítésében, mind a védekezés szervezettségében, így a gépi irányítású csapattársak jobban reagálnak a pályán történő helyzetekre. Az offline módokban egyébként sokkal okosabbra sikerült a mesterséges intelligencia, de ez már évek óta megfigyelhető tendencia. Ezen felül ott a szokásos Kick off, ami egy gyorsjáték mód, ahol akár barátainkkal is tudunk játszani egymás mellett ülve minden féle valós és fantáziaszült játékmódban.
Látványban is fejlődött a játék: az új mocap technológia még élethűbb mozdulatokat és játékos-animációkat tesz lehetővé, továbbá a mérkőzések környezeti elemei (nézők reakciói, stadioni hangulat) is élethűbbek lettek. A kezelőfelület minimális mértékben változott, letisztultabb, egyszerűbb navigációval.
Összességében a játék sok téren javult, de egyáltalán nem formabontó. A játszhatóság és a felhasználóbarátság némileg jobb lett és a játékon belüli mechanikák is sokat javultak, például a beadások, a dinamikus passzok, vagy a kapusok rendes irányíthatósága. Ami sokkal fontosabb és továbbra is bosszantó, hogy a kezdőrúgás után a csapatod biztosan gólt kap (kick off glitch), illetve hogy ami a hosszabbításban kapura megy az fixen gól… Ezek a bugok már emberemlékezet óta részei a játéknak és még lehetne sorolni őket hosszasan. Az EA Sports FC 26 továbbra sem egy hatalmas újítás, sokkal inkább egy frissítésnek érződik, mintsem új játéknak. Az igazság az, hogy nincs túl sok minden új a nap alatt, jöhet a következő játék 2026 szeptemberében.
Szerző: DRKSHDW
Legutóbb ezt teszteltük:







