Fejlesztő: Retro Studios; Kiadó: Nintendo; Platform: Nintendo Switch, Nintendo Switch 2
2002-ben a Prime újjáélesztette a szinte halott franchise-t, most pedig, 23 év után végre ismét megpróbálják meghatározni, hogy milyen egy jó Metroid játék.
A Metroid Prime 4: Beyond végre megérkezett 2025 decemberében, és a hossza várakozás megérte, mert egy igazán izgalmas résszel bővült a 2002-ben Gamecube-on indult széria. A Retro Studios visszatérése a legendás sorozathoz egy olyan kalandot nyújt, amely párosítja a klasszikus Metroid Prime felfedezésének varázsát a modern technológia lehetőségeivel. A Nintendo Switch 2-ön játszva az élmény vizuálisan és teljesítménybeli szempontból rendkívüli (legalábbis Nintendo mértékben), de állítólag az eredeti Switch-en is megállja a helyét, ha hajlandóak vagyunk a csökkentett grafikai teljesítmény mellett játszani. Ez a 15 órás kaland azt bizonyítja, hogy a Prime sorozat még mindig képes új magasságokba emelkedni.
A játék története közvetlenül a Metroid Prime 3: Corruption után játszódik, de teljesen új narratívát nyújt. A játék azzal kezdődik, hogy a Galaktikus Föderáció UTO Kutatóközpontját támadás éri és a bajt fokozva Samus a régi rivális Sylux-szal is találkozik. Ezt követően egy misztikus tárgy Samus-t a Viewros nevű ismeretlen bolygóra teleportálja, ahonnan vissza utat kell találnia. A bolygó lüktető dzsungelekkel, viharos gyárakkal, jéggé fagyott laborokkal és vulkáni létesítményekkel operál, amelyeket az úgynevezett Sol Valley köt össze. Az igazi újdonság pedig az, hogy Samus új pszichikai képességeket kap az ősi Lamorn fajtól, amely alapvetően megváltoztatja azt, ahogyan a világot felfedezzük. Ez nem csupán egy eszköz, ez egy egészen új dimenzió az arzenáljához és az azt övező kalandhoz.
Az egyik legjobb aspektusa a Metroid Prime 4: Beyondnak az, hogy tudja, mikor kell a játékost magára hagyni, és Samus-t egyedül hagyni. A felfedezés csendes, feszült és lenyűgöző, vizuálisan és atmoszférikusan is. Nagy előrelépés az Enhanced Scan Visor 2.0, az információt felhasználóbarátabb módon osztályozza, feltárva a lények gyengeségeit és rejtett szerkezeteket. A váltakozó visor módok közötti csere folyamatos segítséget nyújt a rejtvényekhez, új Quantum Lens pedig az időeltolódott objektumokat tárja fel párhuzamos dimenzióinkban. A harc a klasszikus Prime formula továbbfejlesztése marad törjaz ellenségekre, majd oldalazz és tüzelj. De Samus irányítása fenomenális: gyors előre-hátra kitérések, jobb váltás a Morph Ball-ból, és villámgyors visor-hozzáférés teszik azt a játékot nagyon folyékonnyá.
A pszichikai képességek a legmegosztóbb elemei a játéknak. Ezek az erők telekinetikus manipulációkat tesznek lehetővé, platformok lehet velük eltologatni, töltött lövéseket több célon átirányítani és még sok mást. Habár ezek a mechanikák kreatívak, fontos megjegyezni, hogy néha egy kicsit ügyetlenül működnek és nem olyan sima integrációval rendelkeznek, mint az eredeti képességek. Azonban a puzzle-ök és a képességek összekapcsolódásának érdemeit nem lehet tagadni új stratégiai mélységet adnak a felfedezéshez és a háborúhoz.
A Nintendo Switch 2-n játszva a Metroid Prime 4: Beyond vizuálisan pazar. A Quality Mode 4K 60 FPS-t céloz, míg a Performance Mode 1080p 120 FPS-et ígér. A 4K felbontás az összes textúra, árnyékolás és részlet apró finom pontosságával éles és tiszta, míg a 120 FPS kiemelkedően simának érezteti a kamerakezelést és a válaszidőt. Az eredeti Nintendo Switch-en ugyanez 1080p-ben fut 60 FPS-el, amely még mindig igen játszható és technikai szempontból szilárd, de vizuálisan nem olyan lenyűgöző. A HDR támogatás a Switch 2-n egy újabb dimenzió, amely az árnyékolást, a tüzet és a fénytöltéseket sokkal karakterisztikusabbá és életszerűbbé teszi. Az NVIDIA DLSS technológiával kombinálva és az AI-vezérelt dinamikus felbontás-skálázással a Switch 2 verzió szinte egy teljesen felújított játéknak tűnik az eredeti Switch-hez képest.
Bár az eredeti Prime játékok lineárisak voltak, a Metroid Prime 4: Beyond egy nyitottabb világot próbál átadni a Sol Valley-ben. Ez a sivatagi központ az összes biom közötti utazást biztosítja, ahol Samus egy Vi-O-La nevű járművön közlekedhet, amely egy ősi civilizáció által hagyott eszköz (egy motor). Az eredeti koncepció jó, de a kivitelezés nagyobb mértékben problémás marad, mivel a Sol Valley túlságosan üres és kitöltetlen a történet dinamizálásához. Az egyes zónák remekül működnek. A 15 órás játékidő ideálisnak bizonyul a modern felhozatalban, nem túl sok, de nem is kevés. Kellemes elköteleződést nyújt Samus legújabb kalandja iránt és nem esik túlzásokba.
A Metroid Prime 4: Beyond a sorozat sikeres visszatérése, amely távolról sem tökéletes, de közelít ahhoz. Az atmoszférikus felfedezés, az új pszichikai képességek és a remek grafikai teljesítmény, különösen a Switch 2-n, teszik ezt egy kötelező beszerzéssé. A félig meddig nyitott világ nagyobb mértékben üresnek hat, és az új pszichikai erők sem mindig olyan simák, mint az eredeti Prime-képességek, de ezek az apróbb hiányosságok nem rontják el az élményt, amit Retro Studios itt elért. Ha szeretitek az fps kalandokat, az atmoszférikus világépítést és az olyan egzotikus bolygók feltárását, mint a Viewros, akkor a Metroid Prime 4: Beyond egy abszolút kötelező Switch cím.
Legutóbb ezt teszteltük:







