Született gengszterek (Stand Up Guys) rendező: Fisher Stevens, főszereplők: Al Pacino, Christopher Walken, Alan Arkin, amerikai vígjáték, 95 perc, 2012 (16)
Az öreg gengszter paradoxona
Érdekes végignézni, hogyan válik egy antihősből vagy negatív hősből az évek múlásával komédiás. Legékesebb példa erre Robert de Niroé, aki aranykora óta már végigjárt mindenféle műfajt, családi drámát, krimit, thrillert, szatírát és vígjátékot is dögivel, de ő azon szerencsések közé tartozik, akik így sem bagatellizálták el tehetségüket. Most Al Pacino és Christopher Walken csinált magának egy nosztalgia-filmet, és a harmatgyenge forgatókönyv és rendezés ellenére sem hazudtolták meg magukat.

De közel sem ilyen komoly a film, még ha van egy kis melankolikus, valóban nosztalgiázó szála, és még a családi dráma is bekacsint, a cselekmény nagy része sorozatos poéndurrogtatásból áll, mindegyik epizód tartogat valamit a néző számára. Étteremből kéjvágy által hajtva bordélyházba, onnan merevedési problémák miatt a gyógyszertárba, majd az utcára spontán autót lopni, megleckéztetni a fiatal maffiagenerációt, a ruhatisztításról beszélni, összeállítani a nagy csapatot egy autósüldözés erejéig, éjszaka temetni, majd kiszámíthatóan bosszút állni.

A Született gengszterek részben azért áll gyenge lábakon, mert nem egy profi direktor, hanem egy színész, Fisher Stevens rendezte, akinek ez a második egészestés rendezése. Másrészt viszont a forgatókönyv is több sebből vérzik, mert az alapvető problémát, ami felé az egész film halad, Val megöletésének konkrét okait csak homályosan tudjuk meg, és hiába vannak erre apró célzások a filmben, a néző csak értetlenül sejtheti, megérteni nem tudja. De a film nem is erre éleződik ki, a könnyed szórakoztatás a cél, amit Pacino és Walken a forgatókönyv hiányosságainak dacára el is visz a hátán. Nagy elvárásokat senki ne állítson, mindkét színész munkásságából ez lesz a leghamarabb elfeledett alkotás.



No Comment