
Éljen Macbeth!
Ismét Macbeth-feldolgozás került a mozikba, ezúttal egy kevésbé ismert ausztrál rendező vette kezelésbe a középkori tragédiát. Justin Kurzel filmje az élő bizonyíték arra, hogy Shakespeare-ből soha nincs olyan, hogy elég.
Pedig éppenséggel nem kisebb nevek nyúltak már korábban a sztorihoz, mint Orson Welles, Akira Kurosawa, vagy Roman Polanski. Mindezek ellenére Kurzel – vagy egy szemfüles producer – nagyon jól látta, hogy a bámulatosan megírt több száz éves király-történet számtalan további lehetőséget hordoz magában, hogy csak egyet említsünk, a harci jelenetek filmre vitelét. Szerencsére a projekt jó kezekbe került, így a Macbeth 2015-ös újradolgozása amellett, hogy egy hatalmas látványorgia, azoknak sem okoz csalódást, akik többre vágynak fröcsögő vérnél és hangos kardcsattogtatásnál.

A Macbeth minden kétséget kizáróan Michael Fassbender filmje, azt is mondhatnánk, erre a szerepre született. Fassbender minden mozdulatában tökéletes a felesége hatása alatt hatalom-sóvár gyilkossá, majd szépen lassan tébolyodottá váló király szerepében. Férfiasságában esendő, éppen ezért elképesztően vonzó, a klasszikus Shakespeare-i sorok pedig szinte simogatnak Fassbender előadásában. Az ír színész helytáll a harcos férfi szerepében ugyanúgy, mint a vérengző gyilkos és a saját lelkiismeretétől szabadulni képtelen őrült megformálásában is. Alakítása egyszerűen tökéletes.
Marion Cotillard is ideális választás a világirodalom leggonoszabb felesége szerepére, hiszen ő az a színésznő, aki egyetlen nézéssel képes egy egész monológot előadni. Nem láttuk még a francia színésznőt sötét lelkű démon szerepében, éppen ezért szomorú elszalasztott lehetőség, hogy sajnos nem teljesen azt kapjuk, amit várunk. Igazán kár érte, mert Cotillard valószínűleg a csillagokat is lejátszotta volna, ha hagyják. Hibázni természetesen nem hibázik, sőt, enyhe francia akcentusa ellenére is tökéletesen meggyőző a hideg skót királyné szerepében. Összességében azonban mégis kicsit erőtlen alakítást nyújt, ami talán a hihetetlenül nehéz szövegnek, talán tudatos rendezői munkának tudható be.
Kurzel mindamellett szédületes filmet varázsolt a fájdalmasan gyönyörű skót tájba. A Trónok harcán edződött közönségnek is minden igényét kielégítik a látványos csatajelenetek, különösen hatásos ezek közül is a vörösen izzó végső küzdelem. Meg kell említeni továbbá a briliáns kosztüm és – sminkkreációkat, amik elsősorban Cotillardot teszik még gyönyörűbbé, még meggyőzőbbé.
Az egész film annyira szépen megkomponált, hogy az ember hazaérve azonnal lekapja a Macbeth-kötetet a polcról, hogy megpróbálja újraélni a minden jóval megrakott film élményét. Így kell filmre vinni Shakespeare-t 2015-ben!


