Colm Tóibin: Mária testamentuma
Park Könyvkiadó, 2015
Ami a Bibliából kimaradt

A képzőművészet tobzódik a Mária-ábrázolásokban, kultuszát a legkiválóbb művészek segítették, de elég csak Michelangelo lélegzetelállító Pietájára gondolnunk, és máris magunk elé idéztük a gyermekét elveszítő anya megrendítő alakját. Tóibin egy interjújában elmondta, hogy nem istenkáromlás vagy botrányokozás volt a célja, hanem egy megkövesedett ikont szeretett volna újrateremteni és újra felfedezni, emberivé tenni, ráébreszteni az olvasókat, hogy Jézusnak is volt anyja. Egy hús-vér figura, aki esetleg fia tárgyalásán azzal is el van foglalva, hogy feltörte a cipő a lábát. A kivételesen szép nyelvezeten megírt monológban, főleg a második felében, kíméletlenül kavarodik össze a gyász, a szégyen és az őszinteség hangja. Megrendítő vallomást kapunk Jézus Krisztus utolsó napjáról és a hozzá kapcsolódó anyai emlékekről, miközben egy nagyon is emberi nő portréja rajzolódik ki előttünk. „A vég és a kezdet napjait éljük.” – hangzik el egy szereplő szájából, és az olvasó, attól függetlenül, hogy milyen mértékben vallásos, van-e gyermeke vagy nincs, átérzi a nyomasztó események súlyát.
A magyar kiadás igen hatásos külsőt kapott: a könyvből külföldön már színházi előadás is készült, ennek broadwayi plakátját tette borítóra a kiadó, az ismert színésznő, Fiona Shaw arcával. Talán egy magyar színház is felfigyel a monológban rejlő lehetőségekre, és színpadra állítják a művet, de addig is, itt van nekünk a könyv, hogy elgondolkozhassunk, egy történet hogyan és miért is merevedhet érinthetetlen szentséggé (vallási csoportok tiltakoztak a színpadra állítás ellen), miközben egy ügyes húzással újrarajzolhatunk egy ezerszer hallott eseményt.


