
A remény útja
Fernanda Valadez többszörösen díjnyertes drámája, amely a 2020-as Sundance Filmfesztiválon bezsebelte a közönségdíjat és a World Cinema Dramatic kategória legjobbja lett, azoknak a mexikói menekülteknek állít emléket, akik a halál kockázatát is vállalva vágnak neki az útnak Amerika és a jobb, élhetőbb élet ígérete felé.
2019 nyarán a hazai sajtóban is megjelent Julia Le Duc újságíró felkavaró fotója, amelyen egy férfi és egy gyermek fekszik élettelenül a Rio Grande folyó partjainál. Óscar Alberto Martínez Ramírez és 23 hónapos kislánya, Valeria akkor veszítették életüket, mikor át akartak kelni a folyón, hogy Mexikóból Amerikába jussanak. A kép azonban nemcsak az ő tragédiájukat rögzíti, hanem arra is rámutat, milyen veszélyes út áll a dél-amerikai bevándorlók előtt, akik a szebb jövő reményében még az életüket is kockára teszik, és olykor – meglehetősen gyakran – el sem jutnak Amerikáig. Pontosan erről beszél Fernanda Valadez is, aki felhívja a figyelmet arra: ha a természet nem fordul a menekültek ellen, akkor ott vannak a határon a könyörtelen, brutálisan erőszakos milíciák.
Ám Magdalena csak egy ideig „utazik” egyedül, Mexikó elhagyatott határvidékein járva ugyanis összetalálkozik az Egyesült Államokból kitoloncolt Miguellel, aki éppen hazafelé tart az édesanyjához. A fiatal férfi és a középkorú nő sorsa szorosan összefonódik, és magába fonja mindazoknak a sorsát, akik csupán csak egy számot jelentenek a statisztikában.
Ahogyan az is bizonyos, hogy lesznek, akiket zavarni fog az elbeszélés rejtélyessége, ami kétségtelenül megnehezíti azon nézők dolgát, akik nincsenek tisztában a tényekkel. Tehát bátran mondhatjuk: a Nyom nélkül nem a nagyközönségnek szól. Nem didaktikusan beszélni, üzenetet megfogalmazni vagy tájékoztatni akar, hanem átéreztetni, milyen hátborzongató vihar előtti csend honol ott, ahonnan már csak néhány lépés az amerikai álom…


