Ti forgattátok, Mi megosztjuk. Ti kritizáltok, Mi lelkesítünk. Nem először kaptunk Tőletek kisfilmet, így anno elindítottuk ezt a sorozatot. Nem csinálunk mást, csak próbálunk a kész mozinak nagyobb nézőközönséget toborozni. Nincs előzsűrizés, nem kommentáljuk, ez most egy virtuális tesztvetítés, ami után következhet a Ti véleménynyilvánításotok. Persze nem hollywoodi büdzsével dolgozó stábokról van szó, amikor még a lelkesedés pótolja az igazi profizmust, így inkább az építő hozzászólásokat várják az Alkotók.
magyar kisjátékfilm, 2015, rendező: Poppé Béla, forgatókönyv: Poppé Béla, Kun Simon Kristóf, szereplők: Turi Bálint, Tóth Olivér, Kulcsár Tamara, Nemes Takách Kata, játékidő: 26perc
„Kötelező buli? Senki nem mondta, hogy kötelező…”
A szilveszter az a nap, amit vagy nagyon várunk, vagy szeretnénk minél előbb túlesni rajta. Fiatalon napokkal előtte készülünk rá, a nők ruhát, sminkest, fodrászt keresnek, hogy a legjobb formájukat hozva bulizzák végig az éjszakát, a férfiak is a haverok társaságában szeretnék elbúcsúztatni az óévet. De ahogy idősödünk, a nagy készülődéseket felváltják a kisebb házibulik, a spontán induljunk el valahova, vagy a maradjunk inkább otthon. Persze, az elmúlt évek pandémiával telt időszaka is rásegített arra, hogy nehezebben mozduljunk ki otthonról.

Mielőtt a cím alapján bárki az aktuális éjszakai buszmenetrendre asszociálna, az Éjszakai járat egy kisjátékfilm. Műfaját tekintve kezelt dokumentumfilm, vagyis egy megtörtént eseményt játékfilmes eszközök felhasználásával egy megrendezett történettel egészül ki.
Kezelt dokumentum például a Balázs Béla Stúdió által készült Cséplő Gyuri című film is a ’70-es évek végéről (1978). Cséplő Gyuri nevű zalai roma fiatalember, hogy kiszakadjon a környezetéből, felmegy Budapestre munkát vállalni. Az ő sorsát valós eseményekre alapozva mutatja meg a rendező, viszont a történetbe belenyúltak, így lett belőle kezelt dokumentum, vagyis dokumentum játékfilm. Az Éjszakai járat is hasonló módon készült, annyi eltéréssel, hogy színészek játszottak el egy fiktív, de sokunkkal már megesett történetet, s a dokumentum felvételekből pedig kulcsjelenetek lettek.
Az utcán felvett tömegjelenetek, minden olyan snitt, ahol Balu nincs rajta, azok dokumentumfelvételek. Ez még a kameraérzékeny időszak előtt volt, amikor még nem tolták ennyire az arcunkba a személyiségi jogokat. Ha megfigyelitek, vannak olyan felvételek, amikor a szereplőknek nem látszik a leheletük, pedig a történet decemberben játszódik. Ez is az utólagos felvételek miatt van, amiket valójában nem hidegben vettek fel. Sok esetben enyhén alsó gépállásból filmezték a főszereplőt, hogy ne látszódjon az utca üressége, trükkös módon oldva így meg a vágást is, hogy úgy tűnjön, mintha Balu a tömegben járkálna. Ezalól egyetlen kivétel az a beállítás, amikor Balu egyedül áll az üres utcán, kifejezve ezzel az egyedüllétét, a magányosságát, miközben halljuk a papírtrombitákat, a tömeg morajlását. A többi jelenetet statisztákkal, barátokkal, a társíróval és egyetemistákkal oldották meg.

Az Éjszakai járat a szilveszteri filmek keleti fapados-verziója, amit mindenkinek jó szívvel ajánlok. Azoknak, akik bíznak még abban, hogy az év utolsó napja egyben az év bulija is lesz és azoknak is, akik inkább csak egy kötelező érezd jól magad napnak tartják. Utóbbiak közé tartozik a rendező is, aki ezzel a filmjével kiírta magából a szilveszterrel kapcsolatos ellenérzéseit és azóta már (főleg több pohár pezsgő után) ő is belátja, hogy nem is olyan menő dolog utálni a szilvesztert.
És akkor a film maga teljes hosszában:


