
Az érző kamera és egy lírai traumafeldolgozás esete
A Nickel-fiúk egy csodaszépen megvalósított narratív alkotás Colson Whitehead azonos című Pulitzer-díjas regénye alapján, aminek a mélyén fő rendezőelvként a szeretetet találjuk a borzalmak mögött, de azért összességében mégis nehéz történetet mesél el. Időt kell szánni rá és odafigyelést, elfogadni, hogy főleg benyomásokból építkezik, hiszen igazi film ez, ésszel is kell nézni, még ha leginkább a lírai képek lesznek majd azok, amik sokáig velünk maradnak. 52 különböző díjat nyert el és két Oscarért (legjobb film és adaptált forgatókönyv) volt versenyben. 

Kettejük világlátása közti különbség, és a hely fenyegető jelenléte lesz végül a film alapkonfliktusa, ami egy igazán szép, távolról indított táncként kezdődik, hogy a végére egészen összesimuljon majd. A történet leírása megköveteli, hogy szóljunk az erőszak megjelenítéséről is, hiszen nézőként ez sarokpont lehet: a rendező nem hazudja el a tényeket, viszont szinte nem mutat meg semmiféle tettlegességet, a messzemenőkig kerüli az öncélúságot, inkább más megoldásokat keres, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne így is felkavaró.

A Nickel-fiúk egy különlegesen megvalósított film tehát, de ez nem válik el a mondanivalójától, csak megerősíti azt, és így egészében egy igazán kiváló, szokatlan, fontos, jellemző és erős művet kapunk általa.


