
Steven Spielberg 2005-ben adaptálta minden idők egyik legjobb és legismertebb sci-fi történetét, az eredeti alapanyag iránti hűséggel pedig radikálisan szembe ment a tradicionális hollywoodi pusztításorgiával, ennek köszönhetően minden addiginál félelmetesebb és nyomasztóbb közelségbe hozta a földönkívüli inváziós témát.






Mi marad hát? A menekülés. Spielberg határozottan szembemegy a megszokott hollywoodi közhelyekkel, és amellett, hogy úgy láttatja a pánikot, káoszt és őrületet keltő inváziót, ahogy az minden bizonnyal a valóságban is történne, pőre félelemmel, testközelből, azaz az egyén szemszögéből mutatja be az eseményeket. Egy egyszerű, ámde annál frappánsabb húzással csupán annyit érzékelünk a történésekből, amennyit a főszereplők, ezzel a világméretű inváziót szinte már mikroszkopikusra szűkíti le, a végeredmény azonban magáért beszél (és tartok tőle, hogy sokaknak pont emiatt nem tetszik).

Csakhogy a tárgyalt apa koránt sincs a helyzet magaslatán: tulajdonképpen egy nagyra nőtt gyerek, aki magáról is alig képes gondoskodni, a fiát és lányát pedig elhanyagolja, az amerikai álom meg már rögtön az első 10 percben meghal, amikor Tom Cruise (a megszokott áltimét akcióhős-figurától fényévekre) fél órás késéssel, kínosan vigyorogva gördül be a Mustanggal, és lakásában rendetlenség, üres hűtő és üres flakonok várják élete állítólagos értelmeit. Sokáig koloncként tekint rájuk, egy ponton aztán a fia a képébe is vágja az igazságot, és bár morálisan is egyre inkább lealacsonyodik, a film végére egészen szépen hozzánő a felelősségteljes apa szerepköréhez
De őszintén szólva, valahol pontosan erre volt szükség. Így ér véget egy idézőjeles háború, amit mi nem megnyertünk, hanem túléltünk: tanácstalansággal, néhány lövéssel, rácsodálkozással, és bár a nálunknál fejlettebb civilizációnak nem sikerült elpusztítania minket, az, hogy végül ők húzták a rövidebbet, az legkevésbé sem rajtunk múlott. Más egyéb tényező mellett talán ebben rejlik a film nem épp egyöntetűen pozitív megítélése: nagy csinnadratta, eposzi jelenetek és multiplexeket szétszaggató csörték helyett valami egészen mással szembesít. Egy olyan háborúval, ahol pontosan annyi volt az esélyünk, mint amennyi a valóságban lenne.


