Elfeledett zsenik (2) – Roy Budd egy londoni férfi


Ezzel a rovattal szeretnénk az idő futóhomokjába emlékoszlopot állítani azoknak, akik kivételes tehetségükkel teljesebbé tették a mozi varázslatos világát, de igazságtalanul rövid földi karrier adatott meg nekik.

Roy Budd (1947-1993) angol filmzeneszerző

Karrierje Mozartéhoz hasonlóan gyerekként indult. 4 évesen csücsült  oda a zongorához, 6 évesen már nyilvánosság előtt játszott a London Coliseumban, 8 évesen mestere volt az orgonának, 12 évesen a televízióban szerepelt. 16 évesen maga mögött hagyta az iskolát, és profi jazz zongoristaként kezdett karrierbe. Öt esztendőn  keresztül őt választották meg az Egyesült Királyság legjobbjának.

1970-ben kezdett filmzenéket írni, öröksége szolgáltat igazi okot, hogy legyen miért emlékezni a 70-es évek brit mainstream mozijaira.

Legismertebb munkája, az 1971-es Get Carter, ami egyben a minimalizmus diadala, ugyanis a költségvetés olyan szűkős volt, hogy a zene jórészét hárman játszották fel.


Az öreg Petrocelli (Barry Newman) főszereplésével készült, 1972-es krimihez íródott muzsikája.


Vájt fülűek kihallják majd a Mátrix újratöltve taktusait.


Amiért a mai napig aranybányaként szolgál a lemezlovasoknak és a hangminta-keselyűknek…másodsorban újabb bizonyíték arra, hogy bizonyos műfajok négy évtizeddel korábban is megszülethettek volna (pl. Drum’n’Bass), ha nem a zenére koncentrálnak.


Groove, funky, nagyzenekar kontra elektronikus hangszerek, esetében nem létezett éles átmenet, lubickolt a műfajokban. Ebből a számból még tetszhalott rapbandánkkal is csemegéztünk.


Ami azt bizonyítja, hogy Roy nem pusztán egy poháralátétnek használta a zongorát.


A Zeppelinhez születő főtémát inkább a színészi játék (nézni tudni kell) és a hamis bajuszok miatt tettem a csokorba.


Az 1925-ös Operaház Fantomjához komponált zenét, mikor váratlanul agyvérzésben elhunyt.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Mától moziban a leporolt Fassbinder
Következő cikk 69 talpon álló koktél - Könyvbuli

No Comment

Leave a reply

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..