A Fekete hattyú annyiban nem egy Flashdance, hogy hősnője, Nina életében nem fogott kezében hegesztőpisztolyt, ellenben egy a városligeti műemléki körhintára emlékeztető gyerekszobában él fehér ágyhuzatok és plüssmackók között. Anyja tartja őt „bezárva” ebben a biztonságot nyújtó szülőkalitkában, ahol mint minden kisgyermeknek, neki sem lehetnek magánügyei, titkai, döntései. Nyilván ez az a szál, amely a dramaturgia szerint mintha csak mellékesen jelenne meg kezdetben, hogy aztán észrevétlen hangsúlyt nyerjen, de mivel már az elején izgalmasabbnak tűnik annál, eltáncolja-e – az egyébként húszas évei derekán járó – Nina a hattyú halálát vagy sem, azonnal ráterelődik a vájt szeműek figyelme. Motivációja felületesen nézve azonban tényleg ugyanaz, mint Alexnek, eltáncolni (jól) a kiszabott koreográfiát. Ám mivel a What a feelingre kápráztató előadóval ellentétben ő szürke kis egér anyja babaházában, máris jön az elnyomás okozta mentális deficit, és a Fight Club-faktor. A hasonlat húzza ugyan a lábát, de nem sántít. Mielőtt pedig spoilerezéssel vádolna valaki, sietek leszögezni, hogy nem, nem derül ki a történet végén, hogy Portman valójában a lába között matató Mila Kunis és Vincent Cassel, de még Winona Ryder és a zongorahangoló is egy személyben.
Aronofsky kamerája levakarhatatlanul tapad rá a zaklatott hősnőre, aki mintegy a darab történetére rímelve egyre inkább teret enged eddig elfojtott (szájba rágva: fekete) énjének. Amelynek ilyetén felszabadítása azonban nem hoz tényleges felszabadulást, sőt. Ninán végzetesen úrrá lesz ennek a szerepnek, a vele járó sikernek (?), elismerésnek (?), elégedettségnek (?) akarása, lehetetlenné téve számára, hogy továbbra is a balettcipők és tükörfalak valóságához ragaszkodjon. Portman vitán felül döbbenetesen jól adja elő a szerepét, a lány minden apró zavarát, szégyenét, ijedtségét a finom rezdülések szintjén is kifejezve, beborítva, leigázva a vásznat. Kétségem nincs az idei Oscar-díját illetően. Aronofsky viszont, ha idén se kapja meg a magáét, mehet vissza a balettbe ugrálni.
[…] nincs a két főszereplő között, afelett már nem lehet elsiklani. Érdekes módon Mila amennyire fülledten erotikus és kívánatos a Fekete hattyúban, annyira lapos, és inkább kislányosan helyes, mint őrülten szexi a Barátság extrákkal […]