Nicolas Winding Refn portré: 2. rész
Nicolas Winding Refn első munkája minden idők egyik legsikeresebb dán filmje lett, túlélt egy anyagi csődöt, győzedelmesen visszatért, majd egészen Hollywoodig menetelt, ahol Ryan Goslingot az abszolút sztárságig repítette, Jodorowsky imádja őt, Lars von Trier pedig irigységgel vegyes aggodalommal utálja. Ki ez a dán fenegyerek, honnan indult, és milyen utat járt be? Cikksorozatunk ezt tekinti át. Második alkalommal nehezebben fogyasztható, erősen nézőt próbáló filmjeit vesszük górcső alá.
Ha még nem olvastad Nicolas Winding Refn-portré az első részét, itt találod meg>>
A Pusher és a Bleeder sikere folytán megnyílt a lehetőség számára, hogy amerikai pénzből, amerikai stábbal forgathasson amerikai filmet. Ezzel pedig azt, hogy ha csak rövid ideig is, de elszakadhasson Dániától. Ráadásul nem is akárkikkel dolgozhatott: a forgatókönyvet az a Hubert Selby Jr. írta, akinek regényéből (és forgatókönyvéből) készült a Requiem egy álomért, míg a zenéjét szerző Brian Eno Refn egyik mindenkori legnagyobb inspirációs forrása. A főszerepre Gary Oldmantől kezdve egészen Mark Ruffalon át Ray Liottáig rengetegen szóba jöttek, végül John Torturrora esett a választás. A Kanadában forgatott film pedig fontos volt több szempontból is karrierjében. Itt jelent meg először igazán az a markáns szerzői stílusa, amiről azóta is könnyen azonosítani lehet filmjeit.
Fear X (2003)
Refn teljesen lecserélte a kézikamerás hiperrealizmust, helyébe meditatív, lírai szimbolizmus lépett; hosszan kitartott, lassú snittek, rengeteg fahrtolás és daruzás, szimbólumok és nehezen dekódolható jelek összessége. Na és persze embertelenül erős, már-már mágikus atmoszféra, olyasmi, amit Lynch teremt meg filmjeiben. Ugyanakkor a főhőstípus kiválóan illeszkedik az életmű többi darabjához. Harry ugyanolyan kiüresedett figura, mint a legtöbb hőse, aki a megváltást keresi mániákusan. A megváltás jelen esetben azt jelentené neki, hogy megtalálja felesége gyilkosát. A férfi a tragédiát azóta sem tudta feldolgozni, így már csak az élteti egyedül, hogy választ kapjon a kérdésére, miért tette a bűnös azt, amit. A Fear X először klasszikus thrillerként indul, ám abból hamar átvált modernista filmmé, és rúgja fel sorra a zsáner majdnem összes szabályát. Szövete több film parafrázisából épül fel. A három legdominánsabb alkotás, amiből építkezik: a Lost Highway, Antonioni Nagyítása, és főleg Kubrick Ragyogása. A nyilvánvaló utalások és újragondolások egymás sarkát tapossák.

A film forgatása közben szinte minden probléma előfordult, ami előfordulhatott, így a költségek végül messze túllicitálták a várható nézők számát. Ennek pedig az lett a következménye, hogy szinte a kutya sem nézte meg, s akkorát hasalt a film, hogy csődbe ment nem csak Refn filmforgalmazó cége, a Jang Go Star, de a maga a rendező is. Ráadásul ekkor már apa volt, így a pénztelenség sosem jöhetett volna rosszabbul. Mint felesége mesélte, egy adott ponton átkutatta a lakást némi dollárért kutatva, amit majd beválthat dán pénzre, de egyik fiókban sem talált semmit. Így a Fear X minden szempontból kudarc volt. Viszont egy nagyon pozitív kudarc. Ugyanis a szörnyű krízishelyzetnek rengeteg pozitív hozománya lett. Egyrészt egy sokkal felelősségteljesebb embert nevelt belőle. Másrészt megtanította arra, hogy a film is üzlet, minden film költségvetése egyenesen arányos kell legyen a várható nézőszámmal és bevétellel – így hamarosan egy dörzsölt üzletember lett Refnből. Harmadrészt ennek volt köszönhető, hogy trilógiává duzzadhatott a Pusher, ami már önmagában pozitívum. De ami talán a legfontosabb, hogy alkotóként sokkal érettebbé vált. Már éppen kezdett elszállni a lila köddel, amikor érkezett ez a kijózanító pofon, ami visszarángatta a földre és mérsékletességre tanította, s rávilágított, hogyan kell csiszolnia filmes eszköztárán.
Valhalla Rising (2009)


A koppenhágai kilátástalanság – Nicolas Winding Refn portré: 1. rész



No Comment