
Egy láthatatlan ember emlékei
A lakájok hivatásuknál fogva inkább csak statisztáknak tekinthetők, bár azért egy párszor már előtérbe kerültek a mozgófilm történetében: elég csak A napok romjaira, a Csengetett Mylordra vagy a jó öreg Hippolytra gondolni. Nemrég Quentin Tarantino ajándékozott emlékezetes szerepet egy Samuel L. Jackson játszotta fekete komornyiknak, amivel Forest Whitaker komornyikja beszélőviszonyban sincs.
Van az a Monty Python jelenet, amikor a Graham Chapman alakította lakáj egyszer csak a főszereplők legnagyobb megdöbbenésére óriási közönségkedvenccé válik, és a darab befejeztével ő aratja a legnagyobb tapsot és gyűjti be az összes virágcsokrot a nézőktől. Ez nyilván abszurd példa, hiszen a komornyikok a filmekben és a színdarabokban meghúzódnak a háttérben, mondhatni láthatatlanná válnak, ahogy ez az itt tárgyalt filmben is többször elhangzik. Az amerikai történelemben mégis volt valaki, akinek az élete filmért kiáltott: A komornyik című film annak a Eugene Allennek a visszaemlékezésein alapul, aki 34 évet húzott le a Fehér Házban, hét amerikai elnököt szolgálva.

A komornyik egy olyan film, ami egy merészebb direktor kezében izgalmasabb lehetett volna, a legnagyobb probléma pedig az, hogy a 40 (!) producert felvonultató stáblista előtt még az aktuálpolitikai maszlagot is megkapjuk. Ennél azért ígéretesebbnek tűnt a modern kori amerikai történelmet kívülállóként, mégis testközelből átélő kisember sztorija, és kiderül, hogy mekkora különbség lehet Forest (Whitaker) és Forrest (Gump) között.


