A Némafilmmániás 1. rész


Manapság, ha az utcán találomra leszólítunk tíz embert, és feltesszük nekik a kérdést, hogy ugyan meg tudják-e mondani, ki is volt Buster Keaton, nagy esélyünk van a tízből kilenc-tíz nemleges válaszra. Pedig Charlie Chaplinnel párhuzamosan, és vele „versengve“ írta be magát az egyetemes filmtörténetbe. Legmaradandóbb munkái azok a szerzői burleszk rövidfilmek és főként nagyjátékfilmek, amelyeket íróként, rendezőként és főszereplőként egyaránt jegyzett.

Ki is volt Buster Keaton és hogyan került kapcsolatba a filmezéssel?

Joseph Frank Keaton, később Buster (mely művésznevet a leghíresebb szabadulóművész Harry Houdinitől kapta három évesen és viselte haláláig), színész-artista-komikus családba született 1895-ben. Három éves korától szüleivel együtt „A Három Keaton“ néven humoros szkeccseket adtak elő. Ez a vállalkozás egészen Buster húsz éves koráig gyümölcsözőnek bizonyult a család számára, akkor viszont felbomlott. Ezután az akkorra képzett akrobatává és komikussá érett Buster csatlakozott Roscoe „Fatty“ Arbucle-hoz és három teljes éven keresztül tanulta a filmezést a Talmadge Stúdió berkein belül, kisebb-nagyobb szerepekben és másod-rendezőként is sikeresen helytállva.
1920-ban elköszönt Fatty-től és saját lábára állt. Ekkoriban szerezte be első kalapját és alakította ki a mindig gondterhelt, ijedt vagy szomorú arcú karakterét. A „Fapofa“ gúnynévvel nem értek teljes mértékben egyet, mivelhogy mimikája igen fejlett volt és arcával a finom érzelmeket is sikeresen tudta árnyalni.

http://youtu.be/glX_vgRCmKE

Kalapjairól egy kis adalékként megemlíteném, hogy legtöbb filmjében ugyanolyan kalapot viselt, bizonyos Girardi kalapot, amelyet valamiért „Pork Pie Hat“-nek hívnak a források. Ezeket ő tervezte, és alakította át.
Buster saját bevallása szerint, ő és később harmadik felesége Eleanor több ezer darabot készítettek ezekből a kalapokból a karrierje alatt, mivel minden filmjében mentek tönkre kalapok az akciók következtében, esetleg elajándékozta őket, vagy szuvenírrablók áldozatává váltak.
Lássuk akkor most a filmjeit, melyekre jellemző a bravúros kaszkadőrmutatványok sorozata, amelyeket ő hajtott végre. Ezek gyakran mozgásban lévő szerkezeteken, járműveken, házakon (!) történő ugrások, esések, stb. voltak.
Első saját produkciói közül az Egy hét, a Szomszédok és a Madárijesztő hihetetlenül sikeresek lettek, így Keaton futószalagon készíthette az ötletes rövideket, melyekben már az elejétől kezdve ötvöződtek az artista/kaszkadőr mutatványok, a mindenféle ötletes gépek, mechanikus szerkezetekkel kapcsolatos gegek, a slapstick (hasra esős) poénokkal.
1923-ban bemutatta a Három korszak-ot, amely az első nagyjátékfilmje és amelyet további tíz követett. Ezek készítése közben fokozatosan alakította ki azt a formát, ami unikumnak számított, és számít ma is a burleszkben: sodró lendület, gegek egymásra halmozása, ezek is megkomponálva, egyfajta ívet létrehozva és ezáltal végig fenntartva a néző figyelmét, még a nagyjátékfilm terjedelem ellenére is.

Isten hozta! című nagy sikerű filmjében elhagyatott családi birtokára visszatérő ifjút játszik, akinek az életére törnek a helyiek egy régi sérelem miatt. A filmben egy pont után folyamatosan életveszélybe sodródik. Előbb golyók elől menekül, két mozgó és egymástól távolodó vasúti szerelvény között egyensúlyoz, majd sebes folyóban hánykolódik, végül egy vízesés fölött lengedez.

Ezután elkészült az Ifjabb Sherlock detektív című kissé önreflexív munkája, amiben az álomjelenetet még megfejelte egy film a filmben résszel, ahol hősünk mozigépészként elalszik, álmában besétál a vászonra és ott a film részévé válik.

További saját alkotásai közül mindenképp kiemelkedik a Navigátorami egy igencsak szórakoztató, bohókás tengeri kaland egy hajóról, ami az óceánt szeli, ki tudja merre, és két utasáról, Busterről és szerelméről, akiknek természetesen semmi köze nincs a hajózáshoz.

A Hét esélymelyben a főszereplőnek egy délután alatt kell megházasodnia, ha hozzá kíván jutni a hét millió dolláros örökségéhez. Ennek érdekében üzlettársa egy merész húzással hirdetést ad fel az újságban, amelyben utal a lehetséges férj vagyonára is. Az ezt követő, több száz menyasszonnyal felvett üldözéses jelenet egyenesen parádés.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Hetedik sor kvízjáték
Következő cikk Viharsarok