
A hatalom hálójában
Az orosz irodalom megannyi akotással szolgál, mely az egyszeri kisember szélmalomharcát mutatja be a mindenkori hatalom valamely hűséges pártkatonája ellen (személyes kedvencem Ajtmatov: A versenyló halála c. sorstragédia). Témája alapján Zvyagintsev filmje könnyedén rokonítható ezen művekkel és bár lehet, hogy ismerősek a panelek, de itt is igaz, hogy egy történetet százféleképpen is el lehet mesélni. És ha az elbeszélés módja kellőképp lehengerlő, akkor egy olyan remek film is születhet, mint a Leviatán.
In medias res csöppenünk az események középpontjába. Dmitri Moszkvából érkezik vonattal egy észak oroszországi kisvárosba, ahol barátja Kolja és családja épp most készül szembe nézni a kilakoltatás fenyegető intézményével. A helyi polgármester, a korrupt és pöffeszkedő Vagyim ugyanis szemet vetett az impozáns helyen fekvő birtokra (a miértre pedig szolgáljon válaszul a film brilliáns lezárása). Kolja nem rest harcolni a generációk óta a családja által birtokolt területért, s mivel Dmitri történetesen menő, de legalábbis menőnek kikiáltott moszkvai ügyvéd, valamint rendelkezik egy aduásznak tartott dossziéval a polgármester feltehetően piszkos múltbéli ügyeiről, a helyzet látszólag simán és fájdalommentesen rendeződni látszik. Mivel Vagyim azonban nem sok mindentől riad vissza, Kolja életét pedig számtalan egyébb családi konfliktus is nehezíti a végkifejletig vezető út könnycseppel, érzelmi csúcs- és mélyponttal van kikövezve, melyek részletezésétől most eltekintenék a film minél nagyobb élvezeti faktora érdekében.
A történetben fellelhető kicsinyes politikai játszmák, a hatalom akaratának ellenálást nem tűrő véghezvitele, az egyszeri ember vergődése és a harc hiábavalósága ugyan nagyon is maiak, az egyik nagyszerű jelenetben (melyben „klasszikus” szovjet államférfiak portréira lövöldöznek főhőseink) Zvyagintsevnek sikerül örökérvényű igazságként kiterjesztenie történetét. Bár a film első harmadában egy politikai pamflet vehemenciájával késztet állásfoglalásra, a forgatókönyv bravúrosan kerüli el az összes csapdát, hogy a mozi túlontúl didaktikussá, vagy túlságosan patetikussá váljon.

Az erős poltikai felhang miatt talán nem véletlen, hogy a filmet a mai napig sem lehet műsorra tűzni Oroszországan egy július 1-jén született törvény miatt, mely megtitlja erős nyelvezetű, káromkodásokkal tarkított filmek bemutatását.
9/10


