
Jól fest a dolog
Margaret Ulbrich festőnő sokáig férje árnyékában élt. Talán ezért is vált ismertté Keane néven. Élőszereplős életrajzi film Tim Burton rendezésében Johnny Depp és Helena Bonham Carter nélkül. Nem az, amit mostanában megszoktunk, de szerethető.
A hatvanas években egész Amerikát olcsó Keane reprodukciók lepték el, gazdaggá téve Waltert. Mert mindenki meg volt győződve arról, hogy Walter az egyetlen Keane. Az embereknek fogalmuk sem volt róla, hogy az igazi művész a felesége, Margaret. A nő az előző házasságából kilépve, kislányával érkezik meg San Franciscoba az ötvenes években. Művészeti végzettséggel, tapasztalat nélkül egy bútorgyárban kap munkát, jövedelem kiegészítés gyanánt hétvégi vásárokban portrékat rajzol. A volt férj szerint Margaret nem tud a lányuknak megfelelő életkörülményeket biztosítani, ezért el akarja tőle perelni őt. Itt jön a képbe a nagydumás Walter Keane, aki beleszeret a nőbe és festményeibe. Walter előszeretettel állítja be magát művésznek, így látszólag két rokonlélek talál egymásra. Előbb házasságot ajánl, majd azt, hogy Margaret képein használják a Keane nevet, mert úgy majd jobban fogynak. Innen már csak egy lépés, hogy Walter magáénak vallja a festményeket és learassa a babért. Kezdetben még úgy viselkedik, mint az orosztanárból sebtében átképzett angoltanár, aki egy leckével tart a diákok előtt. Felkészültsége csak addig meggyőző, amíg valaki komolyabbat nem kérdez. Margaretet teljesen elzárja a külvilágtól, nehogy lebukjanak. Hiába a pénz, a csillogás, a feleség egy festőgéppé válik, aki nem találkozhat többé a barátaival és még a lányának is hazudnia kell. Nem csoda, hogy egyszer csak betelik a pohár.


Tim Burton jól kezeli színészeit, akik egy kissé rá is játszanak a szerepükre. Mindemellett hiteles korrajz sok-sok festménnyel, Lana Del Rey kifejező hangjával, élettel teli színekkel és finom kritikával az emberek művészethez és sztársághoz való viszonyáról. A Nagy szemek nem az a film, amit a rendezőtől megszoktunk, mégis minden pillanata magán viseli a keze nyomát. Nem ez a legjobb filmje, de elég jól sikerült ahhoz, hogy ne hagyjuk ki.


