
Kamera által homályosan
Az elsőfilmes rendező nagy fába vágta a fejszéjét. A filmet megnézve egyértelművé válik, hogy a fejsze pengéje éles, a nyele pedig szakértő kezekben van. A Holokauszt témája egyébként sem könnyed, a szokatlan ábrázolásmód pedig még jobban megdolgoztatja a nézőt.

Az egyik legfontosabb dolog, amitől ez a film más, hogy a főszereplő, Saul (Röhrig Géza) a sonderkommando tagja, és mint ilyen, egy fogaskerék a halálgyár gépezetben. Bár a helyzete kivételesnek tekinthető – példának okáért sokkal emberibb körülmények között van elszállásolva és az életét sem lehet csak úgy, kvázi kedvtelésből kioltani -, fontos leszögezni, hogy ez nem egy önként választott tisztség, hanem egyszerűen kijelölték rá és csinálnia kell, ha tetszik, ha nem. Ő pedig csinálja. Robot módjára, lélektelenül. Terelgeti a transzportokat, értékeket keresve átkutatja a ruhákat, elszállítja a hullákat, felsúrolja a gázkamrák falát és padlóját, szenet lapátol vagy éppen az elégetett holttestek hamuját szórja a közeli folyóba. Azt, hogy meddig, nem tudja, de egyszer (3-4 hónap) rá is sor kerül és a többiek sorsára jut. Innen normális körülmények között nincs kiút. Élve semmiképpen. Mire a többség feleszmél, már halott. A sonderkommando tagjait nem véletlenül nevezték a titkok tudóinak. Egy nap meglát egy fiút, akiről úgy gondolja, hogy az övé és el akarja temetni. Nem tudjuk, hogy a fiú valóban az övé-e. Saulnak hirtelen célja lesz és ez megint egy olyan dolog, amivel eddig nem nagyon találkozhattunk. Ez a cél egyrészt összeegyeztethetetlen a koncentrációs tábor működésével, másrészt társait is veszélybe sodorja vele. Onnantól kezdve, hogy nem az élet a veszítenivalója (már amúgy is mind halottak vagyunk, mondogatja), hanem az, hogy fia temetetlenül marad, teljesen megváltozik a viszonya saját magával és a külvilággal.
A színészi múlttal nem rendelkező Röhrig Géza nagyon jól kapta el a karaktert. Rövid kérdések, rövid válaszok, semmi felesleges beszéd. Ha kell, a bizalom elnyerése érdekében lakatosnak áll vagy csomagot csempész, másokat egyszerűen félrelök az útjából. Egy rabbit kell találnia, ennek rendel alá mindent, így azt vesszük észre, hogy a szigorú rend és hierarchia ellenére Saul a legváratlanabb időpontokban a legváratlanabb helyeken bukkan fel. Annyira a célra koncentrál, hogy bár bejárja az egész tábort, mi az egészből csak hangokat – a zene csak zavarna – és homályos képeket kapunk (4:3-as képarányban, 35 mm-es filmre forgatva). Csak azt látjuk, amit ő lát, helyesebben, amit ő akar látni és felfogni ebből az egészből. Persze nagyon jól tudjuk, mi történik. Mindezek a képért és a hangért felelős gárda munkáját dicsérik. A film nem áll meg a gázkamráknál, meg meri lépni azt, amit mások eddig nem. Nincsenek benne jók és rosszak, nácikat szinte nem is látunk. A jó és a rossz egyszerre van jelen Saulban. Az én olvasatomban elsősorban az értelemre hat és ez sokkal nehezebb.


