
A Mr. Robot egy meglehetősen friss sorozat, amit az USA Network vetít. Úgy látszott most valami nagyon egyedi fába vágták a közmondásos fejszéjüket az új dráma-thrillerükkel, ami egy öntörvényű számítógépzseniről szól, aki meghackelni készül minden mocskos nagyvállalatot, hogy ezáltal kitörjön egyfajta III. világháború, csak a fegyverek ravaszai helyett a klaviatúrákon izzadnak az ujjak.

„FUCK SOCIETY”
Persze nem most látunk először spanyolviaszt, számtalan mennyiségű mozgóképes dolgozta már föl ezt az életérzést. A legérdemesebb példa erre David Fincher Fight Clubja, ami annyira kultikus, hogy felesleges rá szavakat koptatni, mindenki ismeri a történetet, úgy összességében a legzseniálisabb korfilm a rendszer ellen való lázadásról és szinte ijesztő belegondolni, hogy még mindig mennyire aktuális. Persze mindig kell egy központi karakter, valaki, aki ugyanolyan megszokott díszletben éli az életét, ugyanazokat a munkákat dolgozza, mint mi, ugyanazt eszi, nem a Kryptonon született, hanem a János Kórházban és ugyanúgy lakbért kell fizetnie, mint nekünk, azonban valahogy bekattannak, vagy felszínre tör a világmegmentő énjük, amit mindenki más gondosan elnyom magában. Azonban öntörvényűségüknek köszönhetően a saját morális skálájukon ítélik meg az igazságot. Ám az eszközeikkel nem mindig tudunk rögtön egyet érteni. Ilyen volt Scorsese cinikus világnézetek valló paranoid Taxisofőrje is. Azonban minden bizonytalankodásunk ellenére is drukkolásra szorul össze az öklünk és őszintén reméljük a sikerüket. Sorozatban hasonló karakter volt Dexter, aki saját szociális képtelenségét szerette volna leküzdeni, de nagyon ügyesen átdefiniálta a gyilkolászást a világmentetés fogalomtárába. Mi meg elhittük neki.
És mi más lehetne jobb téma az aktuális kor elleni lázadásnál, hiszen én például megnyitom a csapot és folyik belőle a víz, közben pörög a vízórám, a világ másik felén szomjan halnak a csecsemők, egy felsőbb réteg meg olyan import ásványvizet szürcsölget, ami márkájának a nevét valószínűleg akkor sem tudnám helyesen leírni, ha rágugliznék. Ki ne érezné, hogy valami nincs rendben a világgal ilyen folyamatok láttán. A középosztály meg könnyen lázad, mert van rá ideje a multik szürke árnyékában, amit ők maguk tartanak életben. Azonban kifejezetten radikális mozdulatok nincsenek. Eszmék és találgatások végtelensége, egy szövevényes világ, egy olyan számítógépekbe kódolt társadalomban, ahol már minden virtuális térben történik.

Elliot elítéli a társadalmi konvenciókat, egy kapucnis felsőben jár – mint egy aktuális Donnie Darko – ami inkább rejtőzködés, mint stílus. Mindig a legrosszabbat feltételezi az emberekről és ami őszintén elkeseríti és kiábrándítja, hogy szinte soha nem cáfolnák rá a feltételezéseire. Nappal egy biztonsági cég munkatársa, akik egy kimondottan hatalmas másik cég alá dolgoznak be, ami a főszereplőnek vágya lesz, hogy tönkretegyen. A történet elején meghackelik Elliot munkahelyét, amiről kiderül, hogy egy személyesen neki szánt üzenet volt valójában. Ezután felkeresi őt egy csoport, egy magát Mr. Robotak nevező idősebb férfival az élen, akik egy pénzügyi válság előidézésén szervezkednek ami által minden adósságot eltüntetnének a virtuális színtérből és egy hatalmas történelmi vagyon-újra-elosztást idéznének elő.
Közben persze Elliotot az a paranoia kísérti, hogy valaki követi őt, és ez be is igazolódik amikor a tönkretenni kívánt cég kisfőnöke magához rendeli őt. Innen indul be a történet annak mentén, hogy Elliot egyre több és veszélyesebb helyzetbe keveri magát mindkét oldalon.
Azonban a kezdeti káprázatosság után a következő részek izgalma csökken és kidomborodnak a hibák a sorozatban, pedig csont nélkül rendelték be a második évadot. A sorozat egyik problémája a fiktív részek, hallucinációk voltak, amikből néha egész egyszerűen csak túl sok van és egy borzasztóan olcsó eszköznek tartom. Nagyon egyszerű mindenféle felelősség nélkül összezavarni a nézőt olyan jelenetekkel, amikre később azt mondhatják, hogy ezek csak a képzelet szüleményei voltak. Aztán a karakterek néha zavaróak lettek, túl klisésre sikerültek, emiatt egysíkúak, amiből egyenesen következik, hogy túl kiszámíthatóak, velük együtt pedig a cselekedeteik is .

A legnagyobb szerencsénk tényleg az, hogy Rami Maleket (Házi Háború, Éjszaka a Múzeumban) kérték föl a főszerepre, aki nem átlagosan szépfiú, de nem lehet nem őt figyelni. Bár mindenki tisztességesen játssza a rá szabott szerepet, muszáj kiemelni a Tyrell Wellicket alakító, svéd származású Martin Wallstörm, aki a második legélvezhetőbb színészi alakítást nyújtja és nem feltétlenül csak azért, mert kellően érdekes a karaktere; ugyanilyen jól működik Mr. Robot szerepében Christian Slater is.
Sam Esmail társadalomkritikája a Mr. Robottal elsőre sablonosnak tűnhet, de nem tud unalmas lenni a téma az aktualitása miatt. A sorozatok meg sokat változtak az utóbbi évtizedekben, ez már nem az a korszak, amikor belelóg a dél-amerikai szappanopera kiélt-fejű szépségkirálynőinek arcába nagymamám horgolt terítőjének a sarka. Nagyobbat szólnak, mondani akarnak valamit; jelen esetben csak annyit, hogy Fuck society, de ez egyáltalán nem baj.


