
Ha van olyan szituáció, aminek örülök, hogy nem voltam részese, az kétség kívül az amikor egy huszadik század eleji kórházban, egy neves kokainista orvos, kísérleti jelleggel próbál megoperálni. Pedig A Sebész pontosan ilyen helyzeteket mutat be Clive Owennel a főszerepben, amikor a mai orvoslásban ismert rutin eljárások még a kezdeti szakaszban voltak és nem csak a páciensek betegségeivel szembesülünk, hanem az adott kor tüneteivel is – mint például a rasszizmus – amiket sem morfiummal, sem sebészkéssel nem lehet kezelni.
A XX. század elején járunk valahol New Yorkban, ahol Dr. Thackery (Clive Owen), a helyi sebészet egyik legnagyobb koponyájának kikiáltott orvosa, egy kisebb színházteremben tartja operációit. Olyan beavatkozásokon kísérletezik, ami miatt akkoriban egyesek őrültnek tarthatták, napjainkban viszont az akkor tett felfedezéseket már rutinműtétként kezeljük. Dr. Thackery a központi figura a sorozatban, az a fajta megszállott zseni, akivel nem könnyű azonosulni, mert nem mindennapi életérzés, hogy valaki a Nobel díjat hajtja és azon kísérletezik hogyan lehetne eredményesen császármetszéssel a világra hozni a kisbabákat úgy, hogy az anyjuk is életben maradjon. A nézőnek át kell állítania az agyát és fel kell fognia, hogy ami mostani szemmel nézve mezei hentelésnek tűnik az bizony akkoriban az egyetlen opció volt arra, hogy valakit életben tartsanak. 

A sebészet frissen leszerződött új orvosa pedig bármennyire tanult és remek orvos, képtelen elismerést kivívni mind a páciensektől, mind a kollégáitól, mert afro-amerikai. A rasszizmus pedig éppen tombol az utcákon és az emberekben, így titokban berendez magának a saját keresetéből egy földalatti műtőt, ahol azokat a betegeket operálja, akik teljesen mértékben diszkriminálva vannak és másként nem juthatnak orvosi ellátáshoz; akkor sem, ha rendelkeznek a megfelelő összeggel. A házasságokat pedig továbbra sem a szerelem jellemzi a felsőbb körökben, hanem az anyagi érdekek és az apai döntések; ez is egyfajta üzletnek minősül, aminek az egyik áldozata az a nő, aki a sebészet egyik vezetője és hiába tehetséges a kórház igazgatásában, az emberek szemében ő akkor is csak egy nő marad, akinél múló szeszélyként aposztrofálják az ambiciózust és a tehetséget amivel rendelkezik és szavakkal kimondva várják el tőle, hogy inkább arra koncentráljon, hogy asszonyi kötelességét beteljesítve gyerekeket szüljön otthon és lássa be, hogy a társadalomban magasabb pozíciót betöltő embereknek férfiaknak kell lenniük.


A sebész 2. évada ott folytatta, ahol az első abbahagyta, nem kérdés, hogy aki az elsőt szerette, biztos marad a következő szezonra is. Eszméletlen az a társadalmi látlelet abból a korból, amelyikben a tudomány keletkezett, ami a legmelegebb bölcsője a mai tudásunknak. Mindez bemutatva egy magát soha, de másokat mindig megkérdőjelező orvossal a főszerepben egyszerűen csak élvezetes és végre eléggé eredeti.


