
„Vidéki tapló” vs. „anya szeme fénye”
Julie Delpy egy tisztességes vígjátékot tett le az asztalra, de a következőkben mégis inkább fanyalgás lesz, mint dicséret.

Ugyanis az még nagyobbat csalódhat, aki szereti Julie Delpy-t, és nem retten el a címtől, mert a színész-rendező nagyon nem ott folytatja, ahol a legutóbb abbahagyta. Delpy leginkább talán a Mielőtt felkel a Nap-trilógiából ismert, de tud ő az amerikai pasijai (Linklater és Hawke) nélkül is, önállóan írni-rendezni. Erre bizonyíték a 2 nap Párizsban és folytatása, a 2 nap New Yorkban, valamint a Francia hétvége. De a Lolo (bocsánat, de nem vagyok hajlandó a magyar címet használni) nem illik bele a sorba, Delpy egy teljesen új arcát mutatja alkotóként, nem a rá jellemző intellektuális, végigdumáljuk-a-filmet-az életről-és-a-kapcsolatunkat-analizálgatjuk filmet készített.
Egy ízig-vérig francia vígjátékot kapunk, (kezdve a sikkes főcím sanzonjától), aktuális illetve örökzöld témákkal, egészen pontosan hárommal is: van benne egy kicsi a negyvenes nők párkapcsolati nehézségeiből és önbizalomvesztéséből, a vidéki „egyszerűség” és a lenéző párizsi sznobság ellentétéből (és nem a sznob közeg jön ki nyertesként a csatából), majd végül mindent elural a film mozgatórugója: a probléma, hogy a huszonéves fiúgyermek képtelen leválni az anyjáról, és mindent megtesz azért, hogy ne is kelljen. Nem zavaró, hogy ennyi témánk van, szépen kiegészítik egymást, pont ott jön elő mindig valamelyik, amikor szükség van rá. Nyilván mindhárom a „fehér ember problémája” témakör, nem is akar másnak látszódni, és nem kell franciának lenni ahhoz, hogy átérezzük a szituációkat (bár az én fejemben Biarritz nagyon nem a vidéki surmóság színtere, de a francia készítők csak jobban tudják). Ráadásul van is annyi muníció mindegyik témakörben, hogy ne legyen egyik sem fárasztóan túlhasználva.

Delpy végülis jól megoldotta a feladatot, csak azt nem értem, művészi pályafutásában most miért ezt érezte feladatnak. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor Almodóvar előállt a Szeretők, utazók című filmmel: szeretjük Pedrót, ezért elnézzük neki a kirándulást a habkönnyű műfajba, de reméljük, ez csak átmeneti szakasz, és a következő filmje nem ilyen lesz. Egynek elmegy a Lolo, de nem ezért ülünk be egy Delpy-filmre. Viszont nem fogok meglepődni, ha pár év múlva kijön az amerikai remake, mert pont az a sorsa (például Jennifer Aniston tökéletes lenne Delpy szerepére, a magyar változatban már úgyis a Jennifer Aniston hangjaként ismert Kökényessy Ági szinkronizálja Delpy-t,), és akkor majd mondhatjuk, hogy a francia eredeti jobb volt.


