

A Stranger Things tényleg olyan, mintha elnyalhatnánk még egyszer életünk első fagyiját. A Duffer tesók, akik amúgy ikrek, olyan világot hoztak létre, ami a filmvilág egyik legjobb remixe lett pillanatok alatt. A srácok első nagy alkotása ez, eddig csak olyan produkciókban segédkeztek, mint a Wayward Pines, de most határozott mozdulattal tették le a névjegykártyájukat a tévéasztalra.
A történet a ’80-as években játszódik, ahol egyik este rejtélyes körülmények között eltűnik egy kisfiú. A kissrác három jóbarátja gyermeki naivitással elhatározza, hogy megkeresik barátjukat, aminek következtében egy velük egyidős kislányba (Millie Bobby Brown) botlanak, aki földöntúli képességekkel bír, és nincs hová mennie. Közben az eltűnt kisfiú anyja (Winona Ryder) hisztérikus szívszakadás közepette próbál fia nyomára bukkanni, akit a város lakói többnyire halottnak könyveltek el. Aztán óvatosan bekúszik a képbe egy-két paranormális jelenség, megismerkedünk a kiégett seriffel (David Harbour), természetesen előkerülnek a titokzatos küldetésben mártózó öltönyös rosszfiúk, akikről első látásra lerí, hogy tudják a belépőkódot a városka mellett felépített titkos kormányzati laborba. Ezt a nyomozást követhetjük végig, ahol mindig belesünk egy jelentéktelennek tűnő kavics alá és ahol újabb fontos és pontosan adagolt titkot találunk, ami olyan ritmusban viszi előre a történetet, hogy azt tanítani kéne. A gyerekkor édes romantizálása, amiben a kölykök felnőttként állnak a feladathoz, amin a felnőttek gyerekesen kétségbe esnek.

Pedig a Stranger Thingsben semmi olyan nincs, amit még nem láttunk, azonban ez nem véletlen. Az egész sorozat olyan, mint valaki első szerelmes levele, amit itt a készítők a nyolcvanas éveknek címeztek és ennek a mozdulatsornak minden izgalma, reménye és félelme benne van. Ezek a kikacsintások alkotóelemei a sorozatnak. Azonban hiba lenne azt mondani, hogy most csak a ’80-as évek sci-fi és horror alkotásairól beszélünk. Igaz, hogy főleg Stephen King és Spielberg kéznyomai domborodnak a hangulaton, de valójában ennél egy sokkal szélesebb skálát ölelnek fel; úgy biccentik tiszteletteljesen a fejüket az egész filmvilág előtt, mint egy műgonddal elkészített házifeladat. Újra élhetünk jeleneteket, érzéseket és hangulatokat.


A legnagyobb meglepetést a színészek közül Millie Bobby Brown okozta; a kislány annyira tökéletesen játssza a szerepét (mint az összes többi gyerekszínész amúgy) és külön kijár neki a vállveregetés, mert alig tudták rávenni, hogy a film kedvéért kopaszra nyírják a fejét. A Duffer-tesók azonban állítólag mutattak neki egy képet Charlize Theronról, aki a Mad Max kedvéért tolta le a haját és elmondták, hogy ez mekkora vagányság, ekkor adta be Eleven a derekát a hajvágást illetően. Winona Ryder kezdetben kicsit idegesítő, de ez inkább a karakter sajátossága és kétségkívül nagy kedvencünk lett az elején folyamatosan másnaposkodó rendőr is, David Harbour.
A Stranger Things-hez persze nem kell szakértőnek lenni, mert nem egy filmes kvíz ez, amiben ha nem tudod felfedezni a kellő mennyiségű easter egget, akkor kiestél az élvezet játékából; ez inkább csupán egy baromi nagy plusz. Az egész lenyűgöző atmoszféra és a ritmus, ami még a néző szívverését is képes szabályozni, az már nagyon kellett. Ennél jobb és hozzáértőbben elkészített sorozatot idén már nem fogunk látni, erre bármennyi mérget vehetünk.


