
Cipőgyári szörnyeteg
Honi filmgyártásunk nehezen tud eltávolodni attól a kényszertől, hogy egy szélesebb közönségnek szánt alkotás szükségszerűen vígjáték legyen, a vegytiszta krimi-, vagy thriller műfaj (tisztelet a kivételnek) valahogy elkerüli a rendezők fantáziáját. Már csak ezért is üdvözítő Sopsits Árpád legújabb munkája, amely egy valós történeken alapuló, stílusos vérbeli sorozatgyilkos-mozi.
A martfűi gyilkosságok a magyar kriminalisztika egyik leghíresebb gyilkosságsorozataként vonult be a történelembe. Az azt követő nyomozás ellentmondásai, egy ártatlan ember meghurcolása és elítélése mind hűen tükrözik a 60-as évek magyar igazságszolgáltatásában uralkodó, erősen bürokratikus, politikával átitatott állapotokat.

Sopsits elmondása alapján már a 70-es évek végétől dédelgette magában filmtervét, ám különböző akadályok miatt (főleg, hogy sokáig nem lehetett hozzáférni a nyomozati anyagokhoz) eddig nem sikerült megcsinálnia. A 3 éves alkotómunka és az alapos kutatás visszaköszön a film minden egyes kockáján. A bűnesetek hűen követik a jegyzőkönyvben foglalt eseményeket, a kamera nem fordul el szemérmesen a merészebb jeleneteknél sem. Ezzel magyar filmektől ritkán látható, zsigerig ható, borzasztóan nyomasztó és komor hangulatot teremtve a gyilkosságok ábrázolásának. Szabó Gábor operatőr külön kihangsúlyozta a bemutató után, mennyire örömtelinek érezte a látvány szempontjából, hogy 35 mm-es filmre dolgozhattak anamorf lencsékkel felszerelve. Így fantasztikus éjszakai nagytotálokat forgathattak, amelyek remekül mutatják be egy elhagyott éjszakai vidéki út baljós hangulatát, ami elképesztő hátteret teremt a brutális gyilkosságok mellé.

A martfűi rém sikeresen vette az akadályt, Sopsitsnak egy végig izgalmas, szórakoztató (bár ez így a történet kontextusában kicsit fals jelzőhasználat), markáns hangulatú műfaji filmet készített, amely bár nem tágítja ki a zsáner határait, de maradéktalanul eleget tesz vállalásának.
A martfűi rémről bővebben olvashattok:


