
Madarat tolláról, embert mobiljáról

Egy héttagú baráti társaság estéjét követjük nyomon: három házaspár és egy egyedülálló pasi, aki majd most mutatja be új barátnőjét a csapatnak. Vacsorázni gyűlnek össze, na meg, hogy a holdfogyatkozást együtt nézzék. A három pár, az írók okos húzása nyomán, a házasság három szakaszában van: Cosimo és Bianca friss házasok, Carlotta és Lele kicsi gyerekeiket hagyják otthon a nagymamára, Eva és Rocco a tinédzser lányukkal küszködnek, és nagyjából mindent átéltek egymással. Persze már a készülődéskor látjuk a jeleket, hogy nem minden rózsás az egyes kapcsolatokban, de ahogy az égitest egyre jobban elsötétül, úgy nőnek a sötét árnyékok a társaságban is. Egyikük javaslatára ugyanis mindenki mobilja szabad préda az este során, minden bejövő üzenetet fel kell olvasni, minden képet meg kell mutatni, minden hívást kihangosítva kell folytatni. Hiszen régóta barátok és házastársak, nincsenek titkaik egymás előtt… vagy mégis?

A rendező, Paolo Genovese eddig közepes filmeket tudott felmutatni, még Olaszországban sem igazán figyeltek rá, de most valamit nagyon megérzett. Egy olyan jelenségről mesél, amit a nyugati világ minden táján megértenek: ha a mobilunkkal már bensőségesebb viszonyban vagyunk, mint a barátainkkal, szerelmeinkkel, akkor mi marad a többieknek? A csodálatosan egyszerű alaphelyzettel operáló filmmel Genovese tarolt a hazai díjkiosztókon, sőt, még a rangos Tribeca Filmfesztivál legjobb nemzetközi forgatókönyvéért járó díját is elhozta.
De hogyan lehet egy ilyen, barátinak már nem igazán nevezhető este után folytatni? A rendezőnek erre is van egy meghökkentő válasza, a néző pedig elgondolkozhat: mi a jobb? Ha tudjuk az igazat önmagunkról és társunkról, barátainkról, vagy ha a mobiltelefonok sötét belseje tárolja azt „biztonságosan”.


