
Arcátlanság
Francia eleganciával és humorral készített film – Pierre Lemaitre nagysikerű könyvéből – az első világháború utáni korszakról, amikor mindenki a maga módján próbált túlélni és felejteni.

Az első világháborúról nem sok film készül, legalábbis kevés vonul be a köztudatba és válik igazi klasszikussá. Pedig kimeríthetetlen téma, különösen, ha az ember kerít hozzá egy kellően érdekes és értelmes témát. Albert Dupontel filmjének eleje egy rövid időre megidézi az idegőrlő állóháború szellemét, a lövészárkokban kuksoló, üres tekintetű bakákat, a lövedékek szaggatta, szögesdróttal átszőtt, végtelen csatmezőt, hogy aztán az ezt követő időszakra koncentráljon. Morfiumon élő emberi roncsok, gyorsan megtelő temetők, gyászoló családok, valamint a traumán, a veszteségen, a fájdalmon nyerészkedők. Ebbe az őrületbe ágyazódik bele Albert és Edouard, valamint a kislány barátsága, előzményként az Edouard és apja (Niels Arestrup) közötti ellentét, Edouard és Madeleine kapcsolata, Pradelle és Madaeleine házassága, illetve Albert és Pauline szerelme. A rengeteg szál senkit nem hagy igazán kibontakozni, sokkal inkább a korra jellemző, általános emberi sorsokat kapunk sokszor egészen különös, izgalmas látásmóddal tálalva és nem elítélhető módon humorral fűszerezve.
A háború értelmetlensége megkérdőjelezhetetlen, a túlélőknek az életben maradás legalább akkora kihívás, mint a lövészárkokban, ugyanúgy meg kell vívniuk a maguk harcát, miközben a háttérben már egy sokkal nagyobb, sokkal pusztítóbb világégés terveit szövögetik.



