GLOW, készítők: Liz Flahive, Carly Mensch, főszereplők: Alison Brie, Betty Gilpin, amerikai vígjáték és drámasorozat, 35 perc, 2. évad, 2018
A Netflix égisze alatt született GLOW sorozatot alapvetően a nyolcvanas évek pankrátornői ihlették. Az első évad egy tízes skálán a hatos felső határát súrolta, a cselekmény és a karakterrajz is hagyott némi kívánnivalót maga után, ám a jelmezek, a zene, és az alacsony költségvetésű televíziózás hiteles ábrázolása által a forgalmazó és a közönség is bizalmat szavazott a második évadnak. Micsoda szerencse! Nem hagyták cserben a pankrátornők az ujjongó nézőket, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a 10 Emmy-jelölés.
Az első évad egy nagy csapatépítő táborhoz hasonlított némi arcfestékkel és drámával vegyítve. A második évad már megmutatja nekünk, hogy milyen érzés a sikerhajhászás, és ezzel egyidőben az emberségünk megőrzése. Örökre összetörtnek tűnt barátságokat tesznek újra próbára, a ringben és a ringen túl.
Továbbra is merészen feminista vonalat képvisel ez a sorozat, ám a második évadban igyekszik a karrier, és a párkapcsolatok szempontjából is megmutatni a női szempontrendszerek mellett a férfi érdekeket és nézőpontokat is. Egyenjogú harcot láthatunk a „nemi küzdőtéren”. A nemek közötti harc nem egyszer megvalósul a pankrátor ringben a sorozat sztorijában, és mindegyik alkalommal közös munkát és egymástól tanulást láthatunk melynek az eredménye koronázatlan siker, a sorozaton innen és túl is.
Az örök filmrajongók kedves ajándékokra lelhetnek a sorozat nézése során, hiszen a GLOW pankrátornőinek egyik fellépése a sorozat szerint aznap van, amikor a Vissza a jövőbe című klasszikus film bemutatója. Kifejezetten humoros jeleneteknek lehetünk szemtanúi, amikor a pankrátornők néző híján a mozi előtt sorba álló embereknek kínálnak pénzt és pankrációt, hangoztatva, hogy az jobb, mint az időutazás.
Hitelesen mutatja be a televíziós szélmalomharcot az ideális műsorsávért. Ezekhez olyan eszközöket használ, mint a VHS kazetta minőségű filmkép, illetve a közeli snittek a pénzügyi és egzisztenciális kríziseket ábrázoló jeleneteknél.
A GLOW egy series-ception, sorozat a sorozatban. Nemcsak apró, jelölésszerű részleteket láthatunk a GLOW karakterei által készített televíziós műsorból, hanem egész szerkezeti részeket, melyek nemcsak továbbviszik a cselekményt, hanem árnyalatot, és sajátos, eredeti humort adnak a sorozat számára.
Külön kiemelendő a tény, hogy a szereplők nem használtak dublőrt vagy kaszkadőrt, minden jelenetet maguk készítettek, nekik is meg kellett tanulni birkózni, így amit a képernyőn látunk, az tiszta pankráció. Nem töri meg az élményt a békaperspektíva túlzott használata sem, mert ezek szubjektív kameraállásba csúsznak át, amik kifejezetten a bevonódást és az átélést segítik.
Magával ragadó az operatőri megoldásokon túl a filmzene is, mely a 80-as évek legjavából válogat, így ha úgy döntünk, hogy GLOW-t nézünk, számítsunk a hirtelen kialakuló karaoke partyknak, köszönhetően a fülbemászó slágereknek.
Az erős nő metaforáját személyesítik meg a pankrátornők, ám ebben az évadban nemcsak „cicaharcosok” a vásznon, a karakterek lehetőséget kapnak a mélyebb ábrázolásmódokra. Annak ellenére, hogy nagylétszámú a szereplők száma, a sorozat minden karakternek biztosít időt és lehetőséget, hogy megmutathassa személyes és belső oldalát, így a nézőnek lehetősége van mindenkit a szívébe zárni.
Alison Brie, aki az egyik főszereplője a sorozatnak, Ruth karakterét alakítja. Ruth tipikusan nem azt a lány az első évadban, akivel szívesen azonosulna bárki. Örökös szabályszegő, aki a nagyobb szerepek reményében direkt a férfi szerepeket olvassa fel a válogatásokon, gyarló és rossz barátnő, aki lefekszik a legjobb barátnője férjével egyszer részegen. Aztán többször józanul. De kitartó, még akkor is, amikor mindenki azt mondja, hogy tehetségtelen nő, és reménytelen a helyzete. Olyan íve van a karakterfejlődésének két évad alatt, amit általában egy karakterfejlődés szempontjából nem két évadtól várunk el, hanem legalább háromtól.
Ettől lesz a sorozat igazi, életszagú és hiteles. Olyan karaktereket látunk, akiknek mindene a showbiznisz, ám közben fontosnak tartják a barátságot és az emberséget, és együtt közösen egyensúlyoznak az említett területek között. Ha hibáznak és elesnek a ringben, felsegítik egymást, és igazi csapatként várják a következő megmérettetést.
Ajánlom a GLOW-t mindenkinek, aki arra vágyik, hogy tükröt tartsanak azon oldala elé, amelyik a legmélyebb gödörből is kimászik, és amelyik bárkivel megküzd a szeretteiért, és a jobb életért. Azoknak is ajánlom, akik szeretik a jó zenét. De azok is nézzék meg, akik szerint mindez kizárt, hogy jobb legyen, mint az időutazás, mert van, hogy birkózó nők adnak jobb önfeledést, és találkozásokat, az időgépek helyett.