
„Gyerekkatonadolog”
Fiatal harcosok őriznek egy nőt és egy tehenet valahol fent a hegyekben. Távol a világtól maguk vannak és ahogy az ilyenkor lenni szokott az őrület előbb-utóbb utat tör magának. A Monos gyönyörű képekkel operálva egy precízen megkomponált kaotikus állapotot rögzít, miközben egy nagyon fontos, létező dologra hívja fel a figyelmet. Atmoszférateremtésből jeles, az egyik legjobb filmélmény eddig idén.
A Kolumbiában 1964 óta tartó polgárháború (elvileg) a kormány és a Kolumbia Forradalmi Fegyveres Erői (FARC) közti békeszerződéssel 2016-ban lezárult. A legrégebbi, legnagyobb, leghatékonyabb és legjobban felszerelt gerillaszervezet a hatvanas években jött létre a Kolumbiai Kommunista Párt katonai szervezeteként és az ország jelentős része felett gyakorol ellenőrzést. A politikai-katonai marxista-leninista szervezet saját bevallása szerint a vidéki szegényeket képviseli, a valóságban (inkább) a parasztokat arra kényszeríti, hogy kokát termeljenek; a kokainkereskedelemben való közvetett, illetve közvetlen részvétel mellett a forrásait emberrablással, zsarolással biztosítja. 

A Monos a felnőtté válás, a személyiség kialakulásának torz, külső segítség nélküli útját járja be, ahol a táj és az időjárás legalább olyan hangsúllyal vannak jelen, mint a szavak és tettek. Alejandro Landes dokumentumfilmes gyakorlattal dolgozza fel az általa nagyon is jól ismert témát és szituációt, amiből minimális információt megosztva a nézővel hozza ki a maximumot: a zene, a képi világ és a szuggesztív (gyerek)színészi játék együttesen hatnak az érzelmekre és a gondolatokra.


