A 2020-as végső Oscar esélyek


Oscarelé

Az előző latolgatás óta sok minden történt, ami árnyalta a ma éjjeli esélyeket: van kategória, ami határozottan kinyílt, lettek az utóbbi időben jócskán előretörő filmek/személyek, és párszor a szakmai gálák is okoztak meglepetést, így lássuk, mikre számíthatunk 118 korábbi díjátadó alapján az Oscaron!

Fontos, hogy ez az írás a korábbira épül, így most külön sok érdekességet nem érintek (van bőven elég ott), továbbá minden kategóriában alapvetően csak a jelöltekre koncentrálok majd és max szakmai díjnál térek ki másra, avagy ha nyert valahol valaki eddig hiányzó nagy név. És végül még megjegyezném, hogy nekem személy szerint – hiába sikerült a 33 jelölt játékfilmből 29-et megnéznem – annyira nem jött be ez a rövidített szezon, bár a magyar forgalmazók egész jól lereagálták és egy bitang erős januárt varázsoltak nekünk. Ebben viszont talán az is benne van, hogy több alkotás (pacsi a Netflix-nek!) már ténylegesen tavaly bejött hozzánk. Alant a kategória sorrend az első cikk alapján megy majd.

Dokumentumfilm
Az Apollo 11 kiesése után is még bőszen gyűjtötte tovább elismeréseit (a szezon egyik legdominánsabbja volt), de az érdemi Oscar csata 3 doksira szűkült, amik fej-fej mellett haladtak a Hold árnyékában. Egy valami mindhárom mellett szól: a For Sama vitte az egyik szakmai díjat és a BAFTÁ-t (ahol 4 jelölése volt, de brit film és nemzetköziben is szerepelt), a Honeyland ugye történelmi módon doksiban és nemzetköziben is szerepel az Oscaron, a másik szakmai díj pedig az American Factory alkotóinál kötött ki. Mindhárom doksinak 8-8-8 sikere volt a szezonban, sőt a Honeyland 2 operatőri, a For Sama pedig 1 vágói elismerést is besöpört, mégis Amerikában egyre nagyobb lett az Oscarhoz közeledve az American Factory szájhagyománya (így megy ez, tegnap pl. az Indenepndent Spiriten is nyert), ezért az Obama házaspár által producerelt, nálunk a Netflixen megtekinthető doksi számít most az élmenőnek – de a másik 2 konkurens se lenne igazán meglepetés. A szezonban összesen 30 film kapott Oscar kategóriákban díjat, ebből 4 nem a dokumentumoknál, az Apollo 11 45 sikerrel zárt.

Smink
Ez volt az a kategória, ahol már az előző cikk idején is szinte végleges jóslást lehetett tenni, a Botrány dominanciája azóta viszont még durvább lett. Idén 20-szor került elő ez a mezőny, az utóbbi hetekben tehát elég sokszor – de az szinte mind a Fox News-nak ment, ugyanis a 20-ból 13-at vitt el hírtévé. A Botrányon kívül az előző cikk óta csak egyszer olvashattunk mást győztesként itt, ezzel a Judy számra kiegyenlítette a Jokert: 2-vel. Az 1917 és a meglepetésjelölt Demóna 2 azóta is nullán, nagyon lefutott kategória ez.

Díszlet
Ez az első olyan kategória, ahol némileg árnyaltabb lett a helyzet és már nem olyan egyértelmű, mint múltkor. A Jojo nyuszi és Az ír helyzetei változatlanok, az egyik szakmai díjat pedig elvitte a Végjáték. Igen, jól olvastátok, de az izgalmas rész még csak most jön! A Volt egyszer egy Hollywoodra ugyanis feljöttek az ellenfelek. Jó, nem számszerűen, hisz Tarantino kényelmes előnyéből csak 1 fogyott és az egyik szakmai díjat is elvitte, de az 1917 BAFTA tarolása ezt is érintette, míg az Élősködők olyan lendületet kapott, hogy megtriplázta elismeréseit itt. Még mindig a Hollywood a főesélyes (17, szakmai), de már egyáltalán nem lenne meglepő az Élősködők (9, szakmai) és az 1917 (7, BAFTA) se!

Jelmez
A Nevem Dolemite se akadt el kiesése után, de nem maradt annyira töretlen, mint az Apollo 11. Sőt, a jelöltek kihirdetésekkor 7-nél tarott, ameddig most a Kisasszonyok jutott. Az Oscarhoz tökéletesen illő kosztümös darab 6-szor nyert a „poszt-Dolemite” időszakban, ebből egyik a BAFTA. Meglepő módon viszont a szakma választása nem erre esett, hanem a Jojo nyuszira, a Tőrbe ejtvére és… a Demóna 2-re. Mivel utóbbi kettő nem jelölt, Jojónak meg ez a összes sikere itt, így ez egyértelműen Greta Gerwig filmje felé billenti az arányt egy halovány Taika Waititi eséllyel. Legalábbis itt, de rájuk később még visszatérünk…

Hangvágás és hangkeverés
A szezon ezen felére már több olyan átadó/győztes lista marad, ami foglalkozik a hangokkal, sőt itt már nem csak a szakma bontja ketté a dolgokat. Emiatt viszont kissé csalóka az én eredményem. Legutóbb még ott tartottunk, hogy az 1917 „jön föl” Az aszfalt királyaira, mára le is hagyta, de háromszor is nyert olyan helyen, ahol duplakategória volt, így a táblázatban kijött 12-7-es állás valójában inkább 9-7, ha ragaszkodunk az összevonáshoz (ez ugye 3-1-es Ford v Ferrari vezetés volt, ennyire sok minden történt itt). Viszont hiába nyerte a BAFTÁ-t az 1917, a 3 szakmai díjból a 2 fontosabb Le Mans-ban landolt, így ez nyitott. Benne van a pakliban, hogy a háború tarol majd éjjel és akkor viszi mindkettőt (erre már csak ennek van sansza), de az igazságos elosztásnak is épp ennyi az esélye. A 4 másik jelölt közül amúgy már nem áll mindenki nullán, az Ad Astra is elhalászott 1 elismerést.

Vizuális effektusok
Ez a mezőny is eseménydús korszakot tudhat magának: 4 gálán 6 jelentős szakmai díj és a BAFTA is alakította az esélyeket – az arányokat annál kevésbé. Kiesésük után az Ad Astra és az Alita is szorgosak maradtak, mi több, 2 szakmai siker ki is kötött utóbbinál. Az Oroszlánkirály jelölése idején nullán állt, de egyetlen díja az egyik legfontosabb szakmai lett, ezért kapásból – de joggal – lehet esélyesnek mondani, hisz a Dzsungel könyvével is nyert ez a csapat. Aztán a kisegítő CGI-s sikert Az ír hozta, ez azért lenne érdekes, mert az Ex Machina és Az első ember után mostanság ez sem egy elhanyagolható dolog, de mivel a film meggyengült 3 másik kategóriában (ahogy a Netflix minden élőszereplőse), ezért csoda lenne. A Star Wars változatlanul nem nyert sehol semmit Oscar kategóriákban, marad tehát az 1917 a 4 sikerével (amiből 1 a BAFTA) és a Végjáték a 15-jével (amiből 2 szakmai). Itt tehát az a kérdés, hogy a realizmus győz-e megint egy potenciális tarolás közben (1917), 11 évnyi munkát elismerősen megkapja a Gyűrűk ura szerű finálé Oscart végre az MCU (még egyik filmjük se nyert vizuált!), vagy nevető harmadikként a CGI techdemo happolja el?

Vágás
A vágókat döntetlennel hagytuk ott úgy, hogy a szakmai díjak után az Élősködők is megindult. Ezt folytatva nem csak megérkezett a két éllovashoz, hanem ez lett AZ éllovas. Az egy dolog, hogy az Apollo 11 és az 1917 is megragadtak kiesésük után (ez fájhat még a ’17-nek), de hogy Az ír már semmit és Az aszfalt királyai is csak 1 sikert arasson, senki nem számított. Mondjuk az bizonyos 1 siker élből a BAFTA és így azért nyitott maradt a dolog, de Thelma Schoonmaker nagy eséllyel kiszállt (ahogy Az ír is), nem most fog rekordot dönteni. Viszont ha az Élősködők nyeri ezt, az akár a fődíjat is előrevetítheti, hiába romlott ez a stat a 2010-es években. Ha Az aszfalt királyai lesz a befutó, az az 1917-nek kedvezhet a végén…

Operatőr
Ezt már múltkor is hamar letudtam, most se időzünk sokat. Roger Deakins és az 1917 43-31-re verte meg a komplett mezőnyt, a BAFTA és a legfontosabb szakmai díj is nála landolt. Az érdemi döntetlen megmaradt mögötte a dobogón, itt csak a Világítótorony érdekes, mert oda került a másik szakmai díj (papírforma papírforma hátán, tegnap a Spiritet is vitte – de csak mert Deakins stúdiófilmesként nem volt jelen), míg a segédoperatőrök a Jokert díjazták. Nincs itt semmi látnivaló, haladjunk tovább!

Betétdal
Mint az most már több kategóriában is kirajzolódott, az, hogy valamit nem jelöltek Oscarra, de addig az élmezőnyben volt, nem feltétlen jelentett lendülettörést. Így van ezzel a Wild Rose is, a „Glasglow” kvázi a nem létező BAFTA díjat is elvitte, mert ez volt az egyetlen betétdal, amit ott előadtak bármiből. Azóta én is megnéztem amúgy és aztarohadt, milyen király zenék vannak ott! De ez nem változtat azon, hogy Elton John a Rocketman eredeti dalával egyedül maradt a trónon. A dalösszeállítók szakszervezete a Botrány stáblista zenéjét díjazta (Oscaron ez sincs, de ide bedobom), a Grammy még a Csillag születiknél ragadt le faramuci kritériumai miatt, az egyik zenei átadó pedig idén nem követte le az Oscart és csak 20.-án tartja gáláját, így az egyetlen „érdemi” történés az volt még, hogy a Jégvarázs 2 dala megduplázta sikereit. A Botrány betétdalát amúgy az énekelte, aki a Kubóét is.

Zene
Na ez már sokkal érdekesebb, az idei gála egyik legnyitottabb kérdése, úgyhogy kezdem az egyébbel. Desplat kiegyenlítette Randy Newmant és nem csak a Kisasszonyokkal iratkozott föl a listára. A hangvágók szakszervezete is díjaz zenei vágást, ezt a Jojo nyuszi kapta (ha tippelni kell, a fináléban lévő Bowie beúsztatásra, amit még Giachhino kezd), továbbá nagy névként Daniel Pemberton is előkerült az Árva Brooklyn révén. Azonban az élen jelenleg döntetlen van! Azzal, hogy Michael Abels megakadt a Mivel, Thomas Newman került lendületbe, így pedig 13-13-ra állnak Hildur Guonadóttirral. Az izlandi hölgy mellett az egyik szakmai díj (a másik ugye 20.-án), a Globe és a BAFTA is szól, Newmannél kiemelt siker nincs… de az 1917 lendülete sem feltétlen kell, hogy berántsa: a 15. jelölése önmagában egy olyan tényező, ami bőven életben tartja reményeit 1. Oscarjának megszerzéséhez. Pláne a kissé merész, kevésbé „akadémiai zenét” adó Jokerrel szemben.

Animációsfilm és rövid animáció
A legnagyobb felfordulás itt történt, de még milyen! Hiába nyert 47 helyen a Toy Story 4 és csak 35-ször az összes többi alkotás, már nem annyira egyértelmű a dolog, mint pár hete. Akkor ugyanis még előttünk állt a szakma és a BAFTA, azonban ezek egyike SE kötött ki Woodyéknál. Itt 4 fontos szakmai elismerés van, az effekteket vitte a Jégvarázs 2, ami nem játszik, a függetlenfilmes a Keresem a testemnél landolt (ami számszerűen a TS 47-e mögött 16-tal a 2.), és a Globe birtokos A hiányzó láncszem is behúzott egyet (összesen 4-gyel a 3. a listán). De az igazi feltámadást a másik Netflix animáció, a Klaus mutatta, ami nemhogy megnyerte az ide talán legfontosabb Annie fődíjat, megfejelte ezt a komplett Annie dominálásával (további 6 technikai sikerrel) ÉS a BAFTA elhozásával is. A meglepetésjelölt tehát hirtelen a Toy Story 4 legerősebb kihívója lett annak ellenére, hogy 47-2-re állnak számszerűsítve… vajon a Pixar behúzza a történelmi sikert, amit pedzegettem, avagy folytatódik a mikulás tündérmeséje? A rövidfilmes részleg pedig lutri maradt, Oscarra nem jelölt vitte az Annie-t, de durva belegondolni, hogy én még Kobe-val példáztam pár hete…

Nemzetközi filmek
Ezen se időzünk sokat, a legnagyobb dominancia itt volt: 68-15-re zárójelezte a mezőnyt az Élősködők. Tényleg nincs itt mit mondani, csak annyi, hogy a modern Nyomorultak és a lengyel film is érkezni fog a tervek szerint a hazai mozikba tavasszal, a Cannes-i Grand Prix győztes Az atlantiak pedig így a szezon végén is még előkerült egyszer. A Fájdalom és dicsőség és a Portré végül kiegyeztek döntetlenben, előbbinek egy halvány fél%-os esélye akkor van, ha az Élősködők viszi a legjobb filmet és szétszednék a kettőt…

Adaptált forgatókönyv
Az est egy másik komoly kérdése az adaptációk versenye. Fönt már belebegtettem a Gerwig-Waititi viaskodást, nos az ide szólt. Legutóbb Taika még csak a nevető 3. volt, noha a matek még most is annak mutatná, igazából már Greta egyetlen kihívója. Itt két szakmai díj van, a nagyobb landolt a Jojo nyuszinál (némi meglepetésre), a kisebb – ahol csak adaptációk vannak – pedig a Kisasszonyoké lett. A matematikai 2. Az ír tehát kiesett (hiába áll 15-tel), de önmagában ezzel még Jojo sem lett volna kihívó. Majd jött a BAFTA és az lett. Az ifjúsági cukiságnak ez az egyetlen reális esélye nyerni, a Kisasszonyoknak nem, kérdés mi fekszik inkább az Akadémiának: egy náci szatírába csomagolt nagyon kedves családi dráma vagy… a NŐK, mert egyenjogúság meg miért nincs a rendezőknél, háhh? Persze 24-10-es vezetése miatt nem csak a politika szólna a Kisasszonyok mellett.

Eredeti forgatókönyv
Azt már múltkor is tudtuk, hogy az ide számító kisebb szakmai díj Tarantinónak ment és a Globe-ot is megnyerte addigra, azóta valahogy megtorpant. Nem állt Joon-hóék útjába semmi, a nagyobb szakmai siker és a BAFTA köszönőbeszédjénél is tolmácsra volt szükség. Ha viszont azt hinnénk, hogy a kvázi mindig esélyes Quentin és az Élősködők között matematikailag álló Baumbach már esélytelen, tévedünk: tegnap ő vitte el a Spiritet. Mivel az Élősködők kapcsán mindenhol felmerül az idegennyelvű kérdéskör és mivel a Hollywood inkább hangulat, mint dialógközpontú (csak QT rekordbeállító lehet), a Házassági történet itt még abszolút játszik, nem lenne meglepetés. Szóval sok változás nem állt be köztük.

Női mellékszereplő
A két mellékszereplő kategória is a lefutott körök közé tartozik, a nőknél ez természetesen Laura Dernnek áll a Házassági történetből (BAFTA és szakma pipa), szóval itt csak pár érdekes történésre térek ki. Egyrészt Florence Pugh a nem „felfedezős” díjai nélkül (ezt lásd kifejtve az előzőben) csak nem tudta utolérni a megtorpant JLót, aztán az Élősködőkből mind a gazdag anyuka, mind a főszereplő tesója elért 1-1 sikert, Thomasin McKenzie a Jojóból ismét előkerült és nem zárt díj nélkül a Portré a lángoló fiatal lányról egyik főszereplője se – bár érdekesen értelmezték a kategóriákat néhol. A Spirit tegnap a Búcsú nagyijához ment, de ott a nagyobb meglepetés Dern jelölési mellőzése volt – noha a showból kivette részét. Mozgalmas volt hát a kategória az utóbbi hetekben, de izgalommentes.

Férfi mellékszereplő
Dern mellett Brad Pitt is hasonlóan borítékolható a Hollywooddal, a szakmai és a BAFTA nála is pipa, és még arányaiban is nagyobb a dominancia, hiszen öttel kevesebb szerep tűnt itt föl, mint a nőknél. Ráadásként még nem is volt annyira mozgalmas itt a buli, tegnap a Spriten Dafoe nyert (egy stílszerű mondattal a végén) illetve tegnap előtt Wesley Snipes is bekerült a névsorba a Black Reelen való Dolemite dominancia közepette. Idevágó szomorú, de nem meglepő hír, hogy a Hanks fémjelezte Egy kivételes barát végül nem kerül itthon moziba.

Rendező
A pár hete még valamilyen szinten négyesélyes direktori kategóriában voltaképp lejátszották az elődöntőket és megváltunk Scorsese illetve Tartantino esélyeitől – ha csak utóbbinak nem akar az Akadémia (elvéve akár az írói rekordbeállítást) egy kvázi életműdíjat adni. Ez maradt az egyetlen reménye Quentinnek, de mielőtt a döntősökre kitérnénk, itt is volt még némi említésre méltó történés. Egyrészt kapott egy elismerést Roman Polanski, másrészt pedig a Gerwig-Baumbach páros fölé nőtt Céline Sciamma (Portré a lángoló fiatal lányról) és a tegnap a Spiritet is begyűjtő Safdie tesók (Csiszolatlan gyémánt). És bár a rendezési verseny a Globe mellé a szakma szeretetét és a BAFTÁ-t is begyűjtő Sam Mendesnek kedvezhet, az 1917 csak harmad annyi elismerést gyűjtött be, mint az Amerika szerte nagyon kedvelt Élősködők (37-12). Ha az Akadémia nem akarja meglépni a történelmi tettet a fődíjnál, akkor Boon Joon-ho rendezésével még mindig lenne lehetőségük valami nagyot adni. Viszont ha ezután az 1917 vinné a filmet, az kilógnak más kiemelt (és vágói) szobor híján, de Mendes 20 éves kihagyása is épp elég szalagcímet adna … Oh, vágás! Az sokat segíthet a parazitáknak.

Színésznő
Lupita Nyong’o elismerései a jelölés hiányában sem csillapodtak, Pugh pedig csak kapott egy normális díjat is a Fehér éjszakákért. Lényegében más fontos nem is történt a két élmenőn kívül, viszont míg pár hete még bőven nyitott volt ez a kategória, addig mostanra némileg egyszerűsödött. Scarlett Johnasson már csak abban bízhat, hogy ha valaki első két jelölését ugyanabban az évben kapta, az az egyiket el is vitte, ráadásul Renée Zellwegernek már van korábbról szobra, az pedig duplajelölés nélkül is előny, ha valaki népszerű manapság, de még nincs Oscarja – lényegében ez volt a Stone–Portman év is. Azonban a Házassági történet körüli hype már sokat csillapodott (a Netflix vs mozi viaskodás még erős), és mind a matek (18-15), mind a szakma, mind a BAFTA a Judy mellett szól. Pont 3 fontos díjjal van több.

És akkor itt kitérek az egyetlen külön bekezdést érdemlő kiegészítésre, ugyanis a 2010-es évekre jellemző volt a híres emberek színészfilmben eljátszásáért adott Oscar. Judy Garland egy prominens listába csalatkozhat VI. György brit király (2010), Margaret Thatcher (2011), Abraham Lincoln (2012), Stephen Hawking (2014), Winston Churchill (2017) és Freddie Mercury (2018) után, azaz az évtized 70%-ára jellemző lenne ez a tendencia.

Színész
Hasonló folyamat ment végbe a férfiak között is. Még kétesélyesként hagytuk ott őket, ez most is áll, csak teljesen más arányokkal. Itt Adam Driver lendülete ráadásul még határozottan meg is torpant (ScarJo-é nem igazán) a Globe óta nagyon beindult Joaquin Phoenix-szel szemben, de még így is kényelmes a matematikai előnye: a Joker „csak” 37-20-ra zárkózott, ám ez már meggyőzőbb, mint Malek tavalyi formája. És ebben a matekban ki is múlt a Házassági történet esélye, itt nem játszik a duplajelölés vagy hogy kinek hány Oscarja van. Teljesen meglepő nem lenne Driver, de készülhetünk az újabb fura Phoenix beszédre, ha az Akadémia is bevállalja. Na, ez még lehet egy mentsvár Adamnek! És ha már Adam, Sandler tegnap jól lenyomott a Spiriten egy nagydumát!

A legjobb film
Ami viszont szerencsénkre még mindig nyitott maradt, az a legjobb film, melynek megtippeléséhez kell majd látni az est alakulását is. Kezdjük azzal, hogy a marketingesek szakszervezeténél a Joker nyert a héten, egy fontos Los Angles-i díjat pedig a Botrány vitt, rajtuk kívül a „van nemzetközi film az Élősködőkön kívül is” jegyében teltek a napok, a Fájdalom és dicsőség is befért egyszer a legjobbnak (sőt, a Portré is). Mivel a castingosok nem rendelkeznek saját kategóriával és a színészek is választanak legjobb filmet, ezen szakszervezeti díjak is bekeverednek ide a legfontosabb, produceri mellé. A BAFTA idén már nyitott szereposztási részleget, nagyon ideje lenne az Akadémiának is követnie a példát. Így aztán 6 fontos sikert lehetett itt aratni és mind a 6 máshova ment.

Szűkítsünk: a Tőrbe ejtve jelölés hiányában semmis lesz, a matematikailag 2. legtöbb filmdíjat kapott (12) Az ír pedig nincs a 6-ban. A maradék 5-ből nyugodtan kivehetjük a Jojo nyuszit és a fentiek fényében már a Házassági történet sem képvisel akkora erőt, hogy beleszóljon a top3 izgalmas csatájába. A legfontosabb szakmai díj és a BAFTA is az 1917-nél landolt (brit filmként naná!), összesen pedig 10-szer bizonyult a legjobbnak – a Hollywood 11-szer, de nem a produceri díjat ítélték oda neki és értelemszerűen egy BAFTÁ-nyi lemaradásban is van, így a filmvilágos időutazás max a nevető harmadik lehet leginkább témája miatt. Szóval 10, eddig jutott az 1917… és 37-ig az Élősködők! Itt most megint belemehetnék a tavalyi erőviszonyokba, a történelmi dolgokba és miegyéb, de egyrészt valamennyi már átjöhetett fentebb, másrészt hosszan ecseteltem ezt az előző írásban is, azóta nem sok változott ebben a viszonyrendszerben, ismételni pedig nem áll szándékomban.

Most pedig lássuk a szokott táblázat idei végső állapotát!

díjszezon20 1 díjszezon20 2 díjszezon20 3

Míg a fentihez nem kell különösebb magyarázat, addig alant a ranglistából kiolvasható, a Házassági történet lendületének romlása, az 1917 nagy előretörése és az Élősködők töretlen uralma. Amióta a táblázatot csinálom, 200 Oscar kategóriás győzelmet eddig nem aratott egy lehengerlően domináns film se és eddig max évente 2 volt (ha volt), ami átlépte a 100-at – idén ez is megdőlt. Pont ezért nehéz összemérni a korábbi évekkel, hisz nem ilyen tendenciát mutatott az elmúlt 5 év, de ez egybecseng azzal is, hogy négy 10/11 jelölést gyűjtött film se volt még egy évben az Oscaron. Az eddig nem látott oldalsó sáv a Globe és a BAFTA teljesítményeket mutatja, továbbá a 188-as összlétszám is kimagasló. Az is látható, hogy a casting (Tőrbe ejtve) és a kaszkadőr (John Wick 3) mennyire hiánycikk az Oscaron – előbbi jelentősen előrébb kerülne a listán (lásd összes díjának számát), utóbbi pedig feliratkozna nulláról. Meg szegény Éretlenségi a sok első rendezés meg felfedezés sikerével…

díjszezon20 4 díjszezon20 5 díjszezon20 6 díjszezon20 7

Két éve rengeteg színész tűnt föl két jelöltfilmben is, ez idén sincs másképp, de ezúttal nem csináltam hozzá ábrát. Amennyiben szeretnétek rácsodálkozni mindre, frissíthetem ezzel a cikket.

Pár óra és véget ér tehát ez a szezon is, mely temérdek színvonalas alkotást kapott föl. Az utóbbi évek talán legerősebb mezőnyének csúcsgálájáról a Facebookon a szokott módon lesz majd élőzésünk is… ki tart velünk?

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A hét röhögései (319.)
Következő cikk Filmtörténelmi sikert aratott az Élősködők a 92. Oscaron!