Minden (és annál jóval több), amit az Oscar mezőnyről tudni akartál!


Az elmúlt két díjszezon során összesen négy elemző, statisztikázó és érdekességgyűjtő cunamit eresztettem rátok. Az Oscar-jelölések kihirdetése és a szakmai díjözön közötti pár nyugis napot kihasználva most is utánamentem a számoknak, hogy a szezon kb. kétharmadánál hogy is állunk. Tavaly már korábban jött helyzetjelentés, de az Oscar előrehozása miatt idén felesleges volt eddig belemenni a dolgokba.

Most se készüljetek rövid menetre, lesz itt minden. Először végigmegyünk a kategóriákon egyenként, kifejtünk pár érdekességet a jelöltekről, aztán megnézzük az összesített állást, majd jön még egy tonna trivia. Akik emlékeznek a tavalyi fejtegetésekre, azok nagyjából arra készülhetnek, ami akkor két cikket jelentett. Most ez egy, de kevesebb ismétlődő dologgal. A lenti betűóceánt nem feltétlen javaslom egy húzóra elolvasni, de garantálom, hogy a végére mindent tudtok majd, amit jelen pillanatban lehet. Aláhúzva a nagy hiányzók vannak.

Az Apollo 11 sikertelen küldetése

Kezdjünk a sokakat talán legkevésbé érdeklő kategóriával, a legjobb közön… ja, az idén sincs. Szóval a dokumentumfilmek mezőnyével. 17 doksit neveztek meg eddig a legjobbnak, ráadásul egyik-másik feltűnt egyéb győztesekként is, legyen az a vágás, az operatőr, a zene, a dal, vagy akár a CGI. Így aztán összesen 22 film nyert valami Oscar kategóriát. De volt egy domináns: a nagyszabású Apollo 11 a 39 dokfilmes díja mellé 4 vágóit és 3 zeneit is gyűjtve messze a mezőny fölé nőtt. Mielőtt mennétek egyből a fogadóirodákba, megállítanálak titeket, ugyanis a film nem került be az Oscar ötösbe, így előidézve egy igazán izgalmas kategóriát. Három baljós árny jött Armstrongék útja során: egyrészt egyik szakmai díjat sem a NASA vitte (hanem az American Factory és a For Sama), másrészt a For Sama 4 BAFTA jelölése már előrevetített valamit. Valamit, ami végül máshogy valósult meg: a 4 közül ugyanis az egyik az idegen nyelvű filmek között keresendő. Ez pedig bekövetkezett az Oscaron is, egy dokfilm most először került be az átnevezett nemzetközi kategóriába, ám a For Sama helyett a Honeyland. Ráadásul ez a hármas igen szoros versenyt futott eddig: 6-6-6 elismerést zsákoltak és mivel jelentős díj már nincs hátra, feltehetően a legerősebb kampány győz majd az Akadémiánál. Az Apollo 11 meg a Holdon ragadt, hiába van több, mint kétszer annyi díja, mint a három mostani élmenőnek összesen.

És a Megyn Kelly hasonmásverseny győztese…

Az egyetlen hely, ahol lement az Oscar jelölések bejelentése előtt a szakmai díjátadó, az a sminkesek, fodrászok és maszkmesterek között történt, így itt már gyakorlatilag végleges jóslást lehet mondani. A szezon során idén a megszokottnál is kevesebbszer jutalmazták a fenti foglalkozásokat, aztán jött a szakma és tarolt a Botrány. Az 5-ből 3 elismerést begyűjtött, további 3-at pedig a szezon során. Különben ez azért univerzális, mert Theron a sminket és az arcmaszkot, Kidman a sminket és a hajat, Lithgow pedig a fatsuitot képviseli parádésan, de a külön kiemelést Megyn Kelly kinézetének félelmetesen hű lehozása ért.

Az egyetlen minimális kihívója még talán a Joker, mely szintén kapott egy szakmai tapsot, de összesen csak kettőt az év során. Az utolsó szakmai siker a Downtown Abbeynek szólt, ami épp annyira meglepő, mint a Demóna 2 semmiből jött Oscar jelölése. A másik két nominált közül a Judy is nyert egyszer, az 1917 viszont nullán áll (akár Demóna). Korábbi győztesek voltak még, de az Oscarig nem jutottak el: Volt egyszer egy Hollywood és Rocketman. Tehát a Botránynak kétszer annyi díja van itt, mint a másik négy jelöltnek összesen.

A sminkesek kategóriáját amúgy végre 3-ról kibővítették 5-re. 1999-ben ugyan volt egy négyes rekordév, ez már nagyon érett és hozzájárult ahhoz, hogy idén 1956 óta rekordszámú, 124 jelöltje van a gálának. Jelen rendszerben a max 125 lehetne, de a filmek idén sem teszik ki a 10-es keretet, amiben szintén van meglepetés, de arról később.

Volt egyszer egy… 1969

Bár a szakmai díjátadó még nem történt meg, közel hasonlóan lefutott a díszletek közötti versengés. Nyert díj nélkül a jelöltek közül Az ír nem volt itt papírforma, reálisan nézve ez túrta ki az 1-1 sikert arató Tőrbe ejtvét és az Árva Brooklynt (Norton filmjének ez az egyetlen Oscar kategóriás elismerése). Szintén egyszer győzött a Jojo nyuszi, talán helyette is elfért volna a Tőrbe ejtve, de a másik 3 jelölt 100%-ban tuti volt. Igaz, szoros verseny nélkül, az Élősködők mesterhármasánál csak eggyel több diadal lett az 1917-é, de ha ezeket összeadjuk a Jojóval, akkor is csak 8-ig jutunk.

Tarantino nagyszabású Hollywood átöltöztetése 13-nál jár és mivel a film legerősebb pontja a hangulata, soundtrack szekció híján az Akadémia azt itt tudja leginkább díjazni. Kevés bármi tudta így megfogni LA-t, talán a Rendes fickóknak és a Kaliforniai álomnak sikerült legutóbb hasonlóan jól. És itt nem csak arról van szó, hogy az épületeket korhűsítették, hanem az olyan egyéb „apróságok”-ról is, mint az autópálya mobilfényei…

Farsangi nyílt nap

Az Oscar jelölésekig 15-ször szerepelt valahol a jelmez kategória. Ide sikerült három nyeretlent behozni (Az ír, Joker, Jojo), miközben mellőzve lett a 15 kétharmadát kiadó két élmenő, a Nevem Dolemite (7 és egy életműdíj Ruth E. Carternek), és a Rocketman (3). Oké, utóbbinál még az kizáró lehetett, hogy valójában az ottani jelmezek Elton John miatt nem igényeltek eredeti tervezést, de a Dolemite teljes gálás mellőzésére nincs mentség. Itt sikerült kiszórni az összes eddigi többszörös győztest. Szóval ez a társaság teljesen nyitott, mert az nem befolyásoló, hogy a Hollywood és a Kisasszonyok nyertek már egyszer. Viszont még az se biztos, hogy a szakmai átadó után sokkal okosabbak leszünk, mert a Dolemite-ot és a Rocketmant ők jelölték – ha el is viszi valamelyik, akkor végképp az egyik legnagyobb lutri lesz ez idén. Ez az 1. év, amikor csak legjobb filmre jelöltekből áll a kategória.

Lóerők diadala?

Oh igen, azok a fránya hangok. Itt a legnagyobb baj örök visszatérő: bár az Akadémia nemrég bizonyította nekünk kreatív bejátszásokkal, hogy van létjogosultsága különvenni, csoda, ha valahol megjelenik az összevont hangkategória, nemhogy különként. Egyszer, a Hollywood Fesztivál végén történt, de ez csak arra volt jó, hogy az amúgy egyik kategóriában sem jelölt Oroszlánkirály mellé ne egy, hanem két strigula kerüljön. Háromszor pedig olyan mozik kapták az összevont dolgot, amikről valószínűleg nem hallottál A 2 kategória 6 jelöltje közül 4 annyiszor kapott díjat, mint jómagam: a Hollywood, a Joker, az Ad Astra csak simán itt állnak nullán, a Star Wars viszont abszolút nem kapott még sehol semmit.

Az 1917-et egyszer azért már kiemelték, biztos jó (jövő héten érkezik hozzánk), szóval azzal, hogy a Fordok meg a Ferrarik itt már nyertek háromszor is, egész szép dominanciának mondható, és nem lenne példa nélküli, hogy egy nagyköltségvetésű autósportos film letarolja a két hangkategóriát: a Grand Prix 1966-ból képes volt erre. Hogy most mi lesz, az a szakmai díjakig még homály, de vagy mindkettőt behúzza valamelyik, vagy felosztják egymás között. Egyik filmnek sem csak itt van esélye nyerni, de erősorrend még nincs igazán.

Gépem, gépem, mondd meg szépen, kié a legszebb render e vidéken?

Az év során 3 filmnél esett le mindenki álla, mikor a CGI került szóba: az Alitánál, az Ad Astránál és az Oroszlánkirálynál. Nos, ezek közül az Ad Astra (4 díj) szépen kezdte a szezont, egész sokáig vezette is a mezőnyt. Néhányaknak eszébe jutott az Alita is (3 díj), bár viszonylag későn. Na, ők nincsenek ott az Oscaron, a meglepetésre díj nélkül álló szafari mégsem volt váratlan. Az élőszereplős Oroszlánkirály a 3. animációs a Karácsonyi lidércnyomás és a Kubo után, amit jelölnek itt, és az 1., ami CGI-jal készült. De a nullán álló Star Wars helyett vagy a másik űrfilm, vagy Cameron emberei simán befértek volna.

A másik 3 jelöltbe se lehet igazán belekötni, bár Az ír győzelmei valahol vitathatóak: biztos nem volt jobb a rekreált Will Smith a Gemini Manben? A kategória viszont egyértelműen az Ad Astrával egy ideig versenyző, majd meglógó Bosszúállók: Végjáték (7 díj), az 1917 között dől majd el. Mivel mind a 4 fontos díj (3 szakmai és a BAFTA) hátra van, így jósolni még nem nagyon lehet. Az 1917 mellett a film általános erőssége, a Végjáték mellett pedig a Marvel 11 évének elismerésén túl az is szólhat, hogy egyik effektesének ez már a 10. jelölése – díj nélkül. A Végtelen háborúért sem kapta meg tavaly a meglepő Első ember siker miatt. Nos, idén egy Apollo 11 sem állhat az útjába. Más fog?

A Scorsese-i 3.5 órás

Persze nagy valószínűséggel azt mindenki tudja, hogy a 24 órás versenyek a bevett formulák, hiába létezik még ennél is hosszabb futam, megbízhatósági viadalokat már 3 órásat is rendeznek – na azon futamidőre ver rá Az ír, melynek ideje alapvetően megosztó. A vágás itt a kulcs, a háromszoros Oscar-díjas Thelma Schoonmaker 8. jelölését gyűjtötte és ha nyer, minden idők legsikeresebb vágójává válik 4 szoborral. De nincs ilyen egyszerű dolga! Ugyanis Michael McCusker és Andrew Buckland pontosan ugyanannyiszor (6) vitték ezt a kategóriát Az aszfalt királyaival, mely a kezdetek óta vezeti ezt, csupán most alakult ki a döntetlen. Az utóbbi években romlott az a stat, hogy ami a vágást viszi, az a filmet is, ám még ennél is izgalmasabb volt ez a versenyfutás, mielőtt a jelölések kijöttek volna. Érdekesség, hogy a Grand Prix annak idején a vágói szobrot is begyűjtötte a két hangtechnikai mellett, szóval a ’66-os Le Mans-i események megismételhetik a ’66-os F1-es film Oscarjait.

De miért is volt még izgalmasabb egy hete ez? Mert a 6-6 mögött öttel állt Lee Smith, aki „egysnittessé vágta” az első világháborút. És itt még mindig nincs vége, a 4 sikert elkönyvelő Apollo 11 sincs, ahogy a 3 díjat kapott Csiszolatlan gyémánt se, mely a Mi mellett a szezon másik nagy mellőzöttje, hisz se Globe, se BAFTA, se Oscar jelölést nem kapott. Többszörös győztes még a Hollywood volt (jelölése itt nincs), egyet nyert az Élősködők, de a Joker és a Jojo itt is kilógnak a képből. Egyébiránt a Tőrbe ejtve is kapott itt egy elismerést és a Hotel Mumbai szezonbéli egyetlen versenykategóriás sikere is innét van.

A cikk munkálatai során lement a vágók szakszervezetének átadója, mely háromesélyessé varázsolta a dolgot: 1. külföldiként az Élősködők a drámát, a Jojo pedig a vígjátékot kapta, így az megmaradt a döntetlen! A dráma győztesek 2000 óta 12-szer feleltek meg a későbbi legjobb filmnek, a vígjáték/musical nyertes pedig sorozatban 8. alkalommal Oscar jelölt, de a Chicago kivételével azok nem lettek díjazva. Ez az Élősködők a 2., a Jojo 1. sikere itt.

Öreg Roger, nem vén Deakins

Ki nem találjátok, hogy az operatőrök között melyik jelölt nem nyert még semmit! Persze, hogy a Joker, mi más? Itt mondjuk a jelölése kvázi elfért és nem zavar senkit, hisz ez elég lefutott. Szegény Roger Deakins-nek 14. jelöléséig kellett várnia Oscarjára (két éve a Szárnyas fejvadásszal dominálta végig a szezont), de most a 15.-kel mindjárt duplázhat! Az 1917 „vágatlan felvétele” ugyanis 35 helyen már a legjobbnak bizonyult, ami pedig egy picit is „tartotta” magát, az a Portré a lángoló fiatal lányról volt, mely 6-ig eljutott, de az Oscarig nem. A Világítótorony 3-at, a Hollywood 2-t nyert (ahogy a Honeyland is!), és Az ír is besöpört egyet. Szóval tulajdonképp a Joker a Lángoló lányt túrta ki, de nem vagyok róla meggyőződve, hogy az egyáltalán indulhatott-e. A nem jelöltek közül a Jojónak is jutott itt egy pont, illetve az Ad Astra digitális vizualitása mellett Hoyte van Hoytema képei is kiérdemeltek egy pacsit. Deakins 35-6-ra áll a többi jelölttel szemben…

Folyik bármi a csapból?

Ha nagyon őszinték akarunk lenni, akkor nem. Semmi. Tavaly sajnáltam, hogy a Shallow mánia elhomályosította azt a 8-10 egyéb igen jó (és tökös) eredeti betétdalt, amit végül egyáltalán nem jelöltek, csak mert Sha-la-la-la-low! Tévedés ne essék, nem ettől sajnáltam a díjesőt, csak zavart, hogy jogtalanul zárójelezett mindent. Idén ilyen jelenség nincs, olyannyira, hogy a hallott dalokat se tudom kapásból felidézni (pedig a Rocketman coverjeit bírtam), szóval nem lehetne a tavaly hoppon maradtakból iderakni inkább mindet? Bár 1-2 hiány idénről is van. Amúgy azt is érdemes megfigyelni, hogy jóval kevesebb helyen kerültek elő a dalok a szezon során: vagy, mert nem volt mit díjazni rajtuk, vagy mert nem volt egyértelmű dominátor. A Globe-ig siralmasan kevésszer szerepeltek, azóta picit jobb a szitu.

A meglepő színészi BAFTA jelölést kapott Wild Rose dala volt Elton John egyetlen kihívója, sőt most is döntetlenre állnak, de már használhatom a múlt időt: a „Glasglow”-t nem jelölték, így az 5-5-ös állást az Akadémia tönkrevágta, előkészítve a Globe győztes Elton 2. Oscarját (úgy látszik, mindig kell egy Oroszlánkirály megjelenés az évben, hogy nyerjen). A Harriet a szezon elején kétszer húzta be és jelölése nem törte meg az elmúlt 3 évben elindult trendet, mikor egy színész-énekesnőt alakítása mellett dala miatt is jelölik ugyanazon évben. Korábban soha nem fordult elő, azóta sorban háromszor (Blige, Gaga, Erivo). Amúgy a Toy Story és a Jégvarázs is vittek 1-1 dalversenyt, az Áttörésről szerintem aligha hallottunk (nincs is díja), míg legnagyobb hiányzónak itt van Beyoncé és az egyetlen új Oroszlánkirály szám (az Akadémia nem érezte a szív szavát), a korábbi győztesek között pedig feltűnik egy doksi (amik néha az Oscarra is beférnek) meg az Alita is. Ez maradt ki tehát, de nagyon:

Az izlandi nő esete a Newman családdal

A zenék ellenben már jóval érdekesebb versenyt tárnak elénk, sőt 2/3 szakmai átadó is lement (még novemberben), mégse csak ezekből kell vizsgálódnunk. Kezdjük azzal, hogy John Williams idén is véletlenül elejtette karmesteri pálcáját, amire aztán Oscar-jelölést játszott a zenekar. 52. nominációja bár szép (Disney 59-es rekordja nincs veszélyben), de nem kevesebb, mint 3 potenciális ittlévő vérzett el rajta, akik közül 2 a szezon során jól is teljesített. Míg Williams nem kapott semmit, addig jó pár ismerős név egyszer felbukkant: James Newton Howard, a Renzor-Ross duó, Giacchino (Jojo), Margeson (Rocketman), vagy az egy időben a TrackMania játékokért felelős francia The Do együttes, ám ők mind (itt) esélytelen alkotásokban komponáltak.

Az egyik szakmai díjat Marco Beltramiék kapták, de Az aszfalt királyai többre itt nem jutott. Aztán itt is itt van az Apollo 11, mindjárt 3 sikerrel, de nem is ők hiányoznak igazán a jelöltek közül, hanem a 4-szeres győztes Daniel Lopatin (Csiszolatlan gyémánt) és a 8-szoros, még a Globe után is élmenőnek maradt, egy szakmait beszerző Michael Abels a Miért. Hát azért, mert Williams, ugye. Az ötösből bár ketten döntetlenre állnak, Desplat a Kisasszonyokkal a legesélytelenebb. Az egál ezt nem indokolná, de az igen, hogy Randy Newman eddig csak a két Pixar dalért kapott szobrot (idén is jelölt), zeneszerzőit nem és ez már a 9. szereplése (dalból még több, 13 van), ’98 óta először élőszereplősért.

De mégse ő a legnagyobb nyeretlen, hanem unokatesója, Thomas aki 15. jelölésénél tart (az egyik a WALL-E dala), szobor nélkül. Az 1917 tehát esélyesebb a Házassági történetnél, már csak azért is, mert 8-3-ra vezet, de itt bejön a képbe egy másik szakmai díjat és a Globe-ot is elvivő, jelenlegi éllovas Joker, Hildur Guonadóttir szerzeménye. Papíron ő a legerősebb (10), de az összesen már 95 nominációt begyűjtött Newman család lehet idén sem véletlen kapott hármat, mert az Akadémiának törlesztési szándékai vannak. Külön érdekesség amúgy, hogy Thomas első két jelölése ugyanabból az évből való és A remény rabjai mellett a Kisasszonyokért is szerepelt, szóval Desplat nem az első, aki ezért került ide.

Az első duplázó és back-to-back franchise győzelem?

Az animációsok rettentő erős évtizedének zárása pont olyan, mint a nyitás volt. 2010-ben sem feltétlen gondolta mindenki, hogy a Toy Story 3 jó lesz (a sok előzetes szenvedés után), ahogy azt sem, hogy 2019-ben van-e létjogosultsága a 4-nek minden idők talán legjobb trilógiazárása után. De aztán jött, látott és tarol: 36-szor nyert valahol (a szakma még hátra, de hát…), míg minden más összesen 24-szer. Ráadásul az Oroszlánkirály és a Farmonkívüli sikerei az Oscart már kezdetektől nem érintette (a Disney nem ide kampányolt, a Shaun USÁ-ban nem mozis). Meglepetésre nincs Jégvarázs 2 (csak a daloknál) és bekerült két Netflix is (ám a Klaus nem nyert semmit). További meglepetés volt itt a Hiányzó láncszem és a Globe, de az ide nem feltétlen elég, pláne hogy ez kiteszi sikereinek egyharmadát. Szegény Fogatlanék még trilógiazárójuknál is kifogják Woodyékat (mondom, hogy 2010 ez!), bár onnan inkább a középső rész Hős6os elleni veresége volt a fájó. A Keresem a testem okozhat pici meglepetést, egész jól tartja magát, de ha nem fog, akkor Oscar történelem születik.

Mert így a Toy Story lesz az első animációs franchise, melynek két egész estés Oscarja lesz, és a kategória bevezetése óta 100%-os aránnyal viszi a szobrokat. Már így is ez a legtöbb jelöléssel rendelkező rajzfilmsorozat (ha nem vesszük a klasszikus Disney rövideket), minden rész szerepelt a gálákon, az első különdíja után pedig az Akadémia először gondolkozott el azon, hogy Disney reneszánsz ide, egeres dominancia oda, lehet nem csak a rövideket kéne díjazni (szegény Macskafogó!). A Toy Story 2 és a Csibefutam végképp megágyaztak ennek. Bár ezúttal nincs forgatókönyvi kiemelés és nem is úgy zárójelezi a szezont, mint az Agymanók vagy a Coco, nehéz elképzelni a Toy Story-t vesztesként. Ha mégis bekövetkezik, az az est talán legfőbb meglepetése volna. Idén pedig felkészül a Lelki ismeretek!

A nemzetközi helyzet nem fokozódik

Az átnevezett nemzetközi kategóriában már inkább tetten érhető az agymanóki, cocói, sauli, vagy romai dominancia. Az Élősködők 55-10-re vezet az egész mezőnnyel szemben, ami amúgy csak 4 filmet fed le, melyekből 3 itt sincs: a franciák nem a Lángoló lányt nevezték (picit olyan lehetett ez, mint tavaly a németek Mű, szerző nélkülHőlégballon szituja volt) és bár a jelölés a Nyomorultakkal is megjött, se az, se a meglepetés lengyel film, se a kategória első doksija nem nyert itt semmit. Az Akik maradtak is csak a jelölés előtti napokban tűnt esetleges becsúszónak, mondjuk a Testről is lélekről is csak becsusszant anno egy nagy esélyes kiszórás után. Itt szórni nem kellett, mert nem is volt nagyon miből, az egyetlen papírforma a Fájdalom és dicsőség szereplése volt még, de nincs kérdés, ki nyeri ezt a mezőnyt. Az már inkább, hogy az Élősködők történelmet ír-e a legjobb filmek között…

Hol marad az eredetiség Hollywoodból?

Van egy kategória, ahol 5/5 az aránya az esélyesek bejutásának. Oké, ez egy kicsit csalóka, mert az ötödiktől lefele már mindenki csak 1-1 adaptált forgatókönyvet vitt el innen-onnan, de a lényeg, hogy nincs nyeretlen a jelöltek között. Meg úgy igazából az is érthető, miért a Joker került ide egyetlen korábbi sikerével és miért nem Az aszfalt királyai (ez a Go Like Hell könyvön is alapul, ezért van itt). A Pápa Talk Show már dupláját, 2 diadalt könyvelhetett, a teljes középmezőnyt, avagy az esetleges nevető harmadik szerepét Taika Waititi képviseli a Jojo nyuszival (igen, ez is könyv!) és 7 győzelmével. Sokáig tartotta magát, de már leszakadt. Viszont Greta Gerwig és Steven Zaillan kifejezetten izgalmas vetélkedést vívnak: eleinte Az ír meglógott, aztán jött egy Kisasszonyok időszak, mostanra viszont felzárkóztak a gengszterek. 17-14 Gretának jelenleg, de ez még határozottan nyílt, sokat fog számítani a hátralévő két szakmai díj. A harmadiknál csak egy van, de az eredetihez ment.

Veszekedő szegények egy hollywoodi nyomozás közepette

Az év egyik, ha nem a legkeményebb kategóriája, az eredeti forgatókönyveké, ez még bőven háromesélyes! Nagy hiányzónk itt sincs, bár az 1917 nem nyert sehol (a Csiszolatlan gyémánt vagy a Lángoló lány elfértek volna a matek alapján), de alapvetően itt sok szabad hely nem is volt a 4 legjobb mellett. Közülük a szezon során egyedül Rian Johnson nem vezetett soha, mostanra picit le is szakadt, de a dobogó annak ellenére elég nyitott, hogy nagyobb különbségek vannak, mint az adaptációknál. Az első szakmai díj és a Globe boldog tulajdonosa Tarantino lett, de összesen 10 sikere csak fele annyi, mint a kategóriát vezető Élősködőké, a kettő közé pedig befért 14-gyel Baumbach a Házassági történettel. Ő akkor kerülhet igazán képbe, ha az Akadémia nem szereti Joon-ho feliratait. Ez esetben az dönt, szét akarják-e venni a legjobb filmet a forgatókönyvtől. A Hollywood esetén Quentin beállítja Woody Allen írói rekordját, és onnantól esélyes lesz 1. legjobb filmes szobrára is.

A válóper pillangója

Ha az Apollo 11 mellett meg kéne nevezni az egyik legnagyobb emberi hiányzót, akkor bizony Jennifer Lopeznél és a női mellékszereplők között kötünk ki. Már az gyanús volt, hogy a BAFTÁ-n inkább két helyet adtak Margot Robbie-nak, de az még nem jelentette volna azt, hogy az Oscarról is száműzik a Wall streeti csajokat. Hiába vannak itt még hiányzók, a fentiekhez hasonló felsorolástól eltekintek, mert JLo végképp eldöntötte ezt. Kiemelném még, hogy a Jojo nyusziból Thomasin McKenzie sokkal hamarabb előkerült, mint Scarlett. A jelöltek között nincs győzelem nélküli, ám Kathy Bates Richard Jewell anyjaként csak egyszer nyert. Margot összesen négyszer (ebből 3 a Botrány), ScarJora még visszatérünk, és a dolog itt válik kicsit érdekessé. Nem nagyon, csak furcsán.

Hatodik éve csinálom a táblázatot, de az idei során kijött valami, ami az elmúlt szezonoknál nem. Sok helyen kiemelik az év legjobb fiatal/áttörést hozó “újoncait”, akik közül aztán többen tényleg kinőnek és berobbannak a nagyok közé, hogy végül igazi blockbusterekben találják magukat. Két éve a lányoknál ezt ketten uralták: Brooklynn Prince (Floridai álom) és a BAFTA Rising Star jelölésig jutó Florence Pugh. Ő most 3 filmben szerepelt, amiből „csupán” hármat övezett szeretet, várható volt, hogy ez nem marad szó nélkül. De furcsa mód megint a felfedezettek között dominál, az egész még Cannes-i győzelmével kezdődött. Míg a Családi bunyó és a Fehér éjszakák csak itt jöttek elő, addig a Kisasszonyokkal eljutott az Oscarig. És ilyet még nem tapasztaltam, hogy ugyanaz a név két külön szezonban is az év felfedezettje legyen. Hogy beteljesüljön a fenti evolúció: a 2017-es felfedezés és a mostani berobbanás után Florence ki is köt a blockbusterben a Fekete özveggyel. JLo 13 sikert aratott, Laura Dern 22-t (ebből 1 Kisasszonyok)… ééés ha összeadjuk Pugh rendes és fiatal számait, akkor az is 22. Ez nem áll Dern útjába, a Házassági történetnek pedig csak a kezdet lehet.

És a legjobb időutazó díját kapja…

Pitt. Pesci. Hanks. Pacino. Hopkins. Üdv a ’90-es években! A férfi mellékszereplők névsora valóságos időutazással ér föl és azok az évszámok! Theron 14, Zellweger 16, Bates 17, Hanks 19, Hopkins 21, Pacino 27, Pesci pedig 29 esztendő kihagyással kapott ismét nominációt (Sly 39-e a rekord). A férfiak között egyedül Bradnek nincs színészi szobra (a 12 év rabszolgaságért producerit nyert), de ez minden bizonnyal nem sokáig marad így. Bár két nagy hiányzó van (Dafoe nem lett sorozatban harmadjára is jelölt, és akadtak páran, akik Song Kang-hóra is számítottak az Élősködőkből), még úgy sem lehet igazán panaszunk a fenti ötösre, hogy Hopkins eddig nem nyert. Tom Hanks elcsípett ugyan két szeletet a nagy egészből és hamarabb kapta meg Pacino az egyetlen díját, mint Pesci az elsőt, már korán eldőlt, hogy ez kétemberes harc lesz. Eleinte Az ír nagy visszatérője lódult meg, de aztán mikor Brad Pitt beelőzött, onnantól kezdve a Hollywood végig vezette a versenyfutást. Jelenleg 31-15 Pesci ellen, szóval ez eléggé egyértelműnek tűnik, pláne a Globe után.

Már megint a Joker…

Csakhogy a fő kategóriák közül se hiányozzon az életérzés, gondolom már előre tudjátok, hogy a rendezők között ki a kakukktojás. Hát persze hogy Todd Philips és a Joker. A maga szép kerek nulla győzelmével ellopta a helyet Baumbachtól vagy Gerwigtől, az amerikaiak pedig utóbbin vannak nagyon kiakadva, hogy hol a diverzitás, miért megint csak férfiak. A Házassági történet valóban nem rendezése miatt erős, de ugyanannyit nyert, ahányat a Kisasszonyok ám igazán egyik sem volt itt tényező a szezonban (ezért is esélyes mindkettő a forgatókönyveknél), ellenben a Joker nyomasztó hangulatához lehet Phillips Scorsese leckéi is kellettek, pláne az ő vígjátékmúltjával. Igazság szerint elfér a Joker ötödikként, bár megszakít egy szériát, de más csak epizódszereplőként jutott néha elismeréshez. (Csiszolatlan gyémánt, Az aszfalt királyai, Mi, Lángoló lány és egy meglepő Toy Story is fellelhető itt.)

Az élboly viszont elképesztően szoros. Eleinte Joon-ho lépett meg nagyon, aztán jött egy adag Tarantino, bejött a buliba Mendes a Globe-bal, azóta pedig Scorsese napjai vannak. Szóval a koreaira elkezdtek ránőni, de ez csak abból érződik, hogy jócskán belassult haladása, nem a matekból. Az alapján az Élősködők még mindig több sikert aratott, mint 3 követője: 29-et. A Netflix-nek jól jött, hogy nincs itt Baumbach, koncentrálhat Scorsese kampányára (10-nél tart az öreg), de Mendes megindulása és Globe-ja nem jött jól (9) és Tarantino is még lőtávolon belül (7), mindenki más max kettőig jutott. Szóval a szezon hiába szól csak 4-5 filmről (olyan se volt még, hogy 4, kétszámjegyű jelölést kiosszanak ugyanazon évben), azok között bitang erős a verseny. Jó, pont a szakmai díjeső nagyja előtt születik ez az írás, de mivel az Oscar két héttel korábban van, az egész sűrítése pozitív hatással lett a szezonra.

Színésznők a színésznők között

Az Oscar másik legnagyobb személyi mellőzése szintén egy nő, Gret… ja nem, nem ő. Lupita Nyong’o idén egy személyben a tavalyi Toni Collette (erős horror alakítás) és az Ethan Hawke is (kategóriáját vezető színész). Mert bizony a Miben való duplaalakítása 30 díjat vett el a végleges mezőnytől. Annyira nem durva ez az arány, mint Hawke-é volt, de elég erős. Mivel kapott már korábban Oscart, abban biztos voltam, hogy nem ő lesz a befutó, de hogy még jelölésig se jut, azt nem gondoltam volna – hahó, Jordan Peele két éve kedvenc volt, meg lehet képviseli a feketéket! De nem, őket a 3 sikerrel szerénykedő Cynthia Erivo és a Harriet teszi. A másik nagy, de kevésbé meglepő hiányzó a Globe-os Awkwafina az Oscar előtt még hozzánk épp befutó A búcsúból, de neki csak 3 babér termett ezen kívül. A maradék 4 jelölt indokolt, nagy mellőzött nincs több, simán csak kevés az 5-ös keret, amiből élni kell. Theron a tökéletes imitációnak köszönheti néhány sikerét, Ronan pedig megállt 2-nél, azonban 25 évesen már a 4. Oscar szereplése ez – Jennifer Lawrence-szel együtt közös fiatalsági rekord a színészi mezőnyt nézve. Igaz, napra lebontva JLaw vezet, mert őszi születésű. Saoirse még megdöntheti Winslet rekordját legfiatalabb 5-szörösként, 6 éve van rá.

Lupita kiesése után a csata tehát ScarJo és a nagy visszatérést produkáló Zellweger között van, de jelenleg ez is megtippelhetetlen. Milyen érdekes, hogy mindkettejük egy színésznőt játszik. Kettejük közül Johansson szinte végig vezetett, Zellweger inkább a szezon elején volt erős meg most a Globe óta. Olyan szinten nyitott ez, hogy DÖNTETLEN az állás. És bár a Globe a Judy mellett szól, Scarlett az első ÉS második jelölését is begyűjtötte idén. Tavaly Colemant meglepetésként éltük meg a hetedjére bukó Close-zal szemben. Meglepetésként azt, amit a szezon végig mutatott a matekkal és tavaly is volt egy fellángolás a Globe utáni hetekben. A különbség annyi, hogy most nem a kategória 2., hanem az éllovas esett ki és alapból szorosabb mögötte a verseny: Close-nak a Globe a 2. díja volt csupán… A Házassági történet körül nagyobb a hype és nem lehet véletlen a duplajelölés se, lássuk miért!

Bónusz: az egy évben kétszer jelölt színészek és az Oscar

Scarlett mindössze a 12., akit egyazon évben két kategóriában is jelöltek alakításaiért, olyan pedig, hogy ez valakinek az 1. és 2. nominációját jelentette, korábban csak 4-szer történt. Ők viszont az egyiket MIND elvitték! Elsőként 1939-ban Fay Bainter, nőként utoljára Jessica Lange 1983-ban, legutóbb pedig Jamie Foxx 2005-ben örülhetett (és azóta se). A jelenlegi mezőnyből korábban ilyet csak Al Pacino csinált 1993-ban, akinek ez a 7. és a 8. jelölése volt, melyek közül egyik díjat ért – az elsőjét, azóta nem szerepelt. Olyan is akadt, amikor egy évben KÉT duplázó színészünk is lett, ’94-ben Holly Hunter és Emma Thompson mind a főszereplők, mind a mellékszereplők között megmérettek. Hunter vitte is a főt, míg Anna Paquin minden idők 2. legfiatalabb győzteseként lepte meg a világot 11 évesen.

Az utolsó duplázás Cate Blanchetté 2008-ból, ő mindkét jelölésével alulmaradt, de addigra már Oscar-díjas volt korábbról. A 10 duplás évben tehát 7 alkalommal nyerte az egyik kategóriáját a kétszeres jelölt, Emma Thompson miatt a győztesek aránya azonban 11/7. Mindenesetre ezek alapvetően pozitív előszelei lehetnek annak, hogy a következő Fekete özvegy trailer ne csak két “Oscar jelölt” felirattal jöjjön…

A passzív agresszív csata

Ez a fránya öthelyes keret sok színésznek tett volna már eleve keresztbe, hisz heten is itt lehetnének akár a szezonbéli formák alapján. De ebből csupán hárman fértek be, mert DiCaprio és Pryce eddigi győzelem nélkül találhatta magát a nomináltak listáján. Egy nagy hiányzó mellé így aztán három kisebb is lett, közülük is a legkisebb Christian Bale, aki talán abba bukott bele, hogy mind őt, mind Matt Damont főszereplőnek kampányolták Az aszfalt királyaiban, és ezt a taktikát se a Hollywood, se a Világítótorony nem alkalmazta. Tarantinóék mondjuk azért, mert Pittnek jó esélyei lehettek volna az Ad Astrával, bár se ő, se De Niro nem található az idei győztesek listáján, mondjuk Brad nem bánkódhat. A 2. kisebb hiányzónk Eddie Murphy nagy visszatérése, noha a Netflix-nek van 3 élőszereplős és 2 animációs alkotása (ott a Disneyt is legyőzték), amikkel foglalkozni kellett, lehet a Dolemite-ra egyszerűen már nem jutott energia, így is övék a legtöbb nomináció idén…

És akkor most sokak számára lehet mondok egy meglepőt, de bizony Taron Egerton is csak a kisebb hiányzónk sorát erősíti, ugyanis a Globe-ja mellett csupán 1 díjat nyert, de azt se klasszikusan egy összevont színészkategóriában. Britként amolyan vigaszdíjnak a BAFTÁ-n még van némi reménye, amit mondjuk ha behúz, előáll egy igen fura kombó, hisz két ekkora gálán győzedelmeskedve se lenne ott az Oscar mezőnyben. Olyan már volt az évezredben, hogy a vígjáték/musicales Gobe nyertesek hiányoztak, de BAFTA kombóval talán még soha. Az egész inkább csak a tavalyi Malek miatt tűnik nagyobbnak, mint ami. A legnagyobb mellőzött viszont egyértelműen Adam Sandler a Csiszolatlan gyémánttal, aki holtversenyben az idei dobogón még ott van, őt és a Pryce-hoz hasonlóan 1. jelölését begyűjtő Banderast is 8-8 alkalommal választották a legjobbnak valahol, de Sandler nem is olyan rég, még önerőből volt 2. a szezont domináló élmenő mögött – aki nem Phoenix!

Az itteni csata kísértetéjesen kezd hajazni a tavalyira azzal a különbséggel, hogy Hawke még ennél is durvábban elnyomva a többieket se jutott el a jelölésig, ugyanakkor a közember várakozásai a Globe-ig alig érvényesültek. Akkor indult meg az addig alig pár díjat megnyerő Malek. Joaquin Phoenix mikor elhozta a Globe-ot még csak 4. erőnek számított Jokerével. Azóta megindult, leelőzte Sandleréket és 2. a maga 13 elismerésével. Ám míg Malek elől kiesett a domináló, addig idén nem, Adam Driver összesen 34-szer örülhetett, és ha azt vesszük, hogy Phoenix kicsit elengedte magát a Globe szövegével, akkor nem áll jól a szénája. Tényleges főesélyesnek csak úgy jelenthetjük majd ki, ha nyeri a BAFTÁ-t ÉS a szakszervezeti átadót is. Esélye van rá, de ha bárki elhappolja az egyiket, akkor a kategória nyílt marad, hisz Driver mellett szól tavalyi jelölése is és a Házassági történet castingját illető általános szeretet is. Mivel össznépi szereposztási kategória nincs (a BAFTA behozta), így ezt azzal lehet kompenzálni, ha egynél több színészdíjat elvisz valami. Ez a lendület simán bevonzhatja Drivert így a válóper 4-ből 3 színészi szobrot vihet. Rég volt már, hogy a főszereplők ugyanonnan legyenek (Lesz ez még így se), talán épp itt az ideje megint?

Hat legjobb film nem lehet?

Pozitív és egyben negatív meglepetéssel is szolgált a fődíjra pályázó címek felolvasása. Amikor elhangzott a „Ford v Ferrari”, sokan gondolhattuk, hogy idén végre ismét kitöltik a 10 férőhelyet, hisz a producerek szakszervezetnek 10-es listájából pont ez tűnt legkevésbé esélyesnek. Aztán mentek a címek és a Tőrbe ejtve csak nem akart előkerülni. Négy legjobb filmes díjával ezzel természetesen ez az idei nagy hiányzó, jobb a 3-at kapott Jojónál, a 2-t gyűjtött Jokernél és az 1-1-et megcsípő Az aszfalt királyaiKisasszonyok duónál. Innen hármat ki is húzhatunk az esélyesekből, a Joker marad a 11 jelölése okán. Akik még nyertek valahol filmet, de esélyük se volt: Végjáték, Rocketman, Dolemite, Mi – ezzel pedig a Jurassic Park óta a Bosszúállók az 1., ami a bevételi rekordot megdöntve nem fért el legjobb filmnek.

A Tőrbe ejtve mellőzését viszont egy másik érdekesség 100%-osan indokolja: a 33 filmből az a 9 van itt, ami a legtöbb helyen, azaz a 11-10-6-4-es felosztás tényleg a mezőny eleje (az egymás elleni kategóriák jelöléseinek 72%-a!), ráadásul a 9-ből 6 teszi ki az összranglista élbolyát. Ilyen pedig, hogy csak a legtöbbet nomináltak legyenek a királykategóriában, a kibővítés óta nem volt. És akkor itt húzzuk ki a Jokert, mert jelölései ellenére csak a 7. erő, a szoros top5 zárásától is többel le van maradva, mint amibe a top2-5 sűrűsödik. Egy pici esélyt azért hagyok neki, 11 jelölés mellett olyan túl meglepő nem lenne, de más nem indokolná.

De akkor mi is a top5? 10 győzelemmel Az ír a második, a Globe óta jó iramot diktál, hiába nem nyert ott. 9 sikerrel a Hollywood a dobogó alsó fokán, itt a téma, a Globe és Tarantino személye szól. A 4-5. 7-7 elismeréssel az 1917 és a Házassági történet, köztük a ’17 Globe-ja a döntő, illetve mert a műfajt szeretik az Akadémiánál. Ugyanakkor, ha a Házassági történet tényleg bezsebel több színészdíjat, az már bőven elég lehet neki az itt élő különlegesebb szavazatszámlálás miatt. Ugye, hogy a Joker milyen távolinak tűnik a maga 2-jével?

Mondjuk közel se annyira, mint a kategóriát amúgy uraló Élősködők, mely lendülete ugyan most belassult (akár a rendezőknél, mindkettőt Az írnek köszönheti), de még így is 29-nél tart. Számára az a nagy kérdés, hogy a tavalyi Roma-Netflix feszkó után idén akar-e történelmet írni az Akadémia azzal, hogy megszavazzák egy idegen nyelvű MOZIfilmnek a legjobb díjat, vagy feliratok helyett inkább kivárják az HBO minisorozatot. Ha nem akarnak történelmet írni így, akkor lehet pont a Netflix miatt fognak, de „akaratlanul”. Az itteni szavazás ugyanis ranglista alapján megy, amit mindenki felállít. Amiből aztán több kört tartanak és egy jó átlagot hozó filmet inkább kihozhatnak győztesnek az alábbiak alapján:

Mi egy jó átlagot hozó film? Ami nem megosztó. Az ír az a hossza miatt. A Hollywood az, mert nem átlagos Tarantino. Az 1917 az, mert inkább technikai siker és húzó színész sincs. A Joker végképp. Az Élősködők eleve bátor volna. Így aztán mi marad? Egy átlagos történet életünk mindennapos családi drámáiból, veszettül jól eljátszva és megírva. Ami biztos, hogy ez most még megtippelhetetlen, és ha szétszóródnak a szakmai díjak, mint tavaly… akkor igazából az est kezdetén is az lesz, s csak az est alakulása tudja majd árnyalni. Talán.

A cikk írása közben aztán lement producerek szakszervezetének gálája is, ami tavaly az addig visszafogottan menő Zöld könyvet is megjósolta. A papírformát hozta a Toy Story és az Apollo 11, a filmek között viszont az 1917 zavart be ismét a Netflix-nek és a többieknek. Az Élősködők mögött ezzel szépen kialakult egy 10-9-8-7-es sorminta. Míg a doksiknál már sorozatban 3-szor egy nem jelölt domináns nyert, addig a másik 2 kategóriát úgy 70%-ban mindig lespoilerezték a producerek. De az 1917 még változatlanul nem főesélyes (lásd majd az aprólékokat), pláne ha nem nyer a rendezőknél és/vagy a BAFTÁ-n, továbbá a színészek casting díját egy forgatókönyv győztes hozza. Azért se biztosítás még, mert producer-direktor kombóval se nyert fődíjat az Apollo 13, a Ryan közlegény, a Túl a barátságon, a Gravitáció és a tényleg tuti befutóak tűnő La La Land se – legjobb filmet egész évben többet hozott a Holdfény. Az 1917-nek pedig több fontos kategóriában sincs jelölése, ami elvileg kéne…

Szóval hiába ment le a munkálatok alatt két fontos szakmai átadó, sokkal okosabbak nem lettünk és ez egy jó szezon ismérve!

Lássuk a fentieket ábrázolva!

Gratulálok annak, aki becsülettel elért idáig, szép teljesítmény! Nekik az alábbi táblázatok sok újdonságot nem tartogatnak, de megértem az ide csak görgetőket, remélem a kiemelések azért segítettek itt-ott. Igazából mivel a fenti 10 oldalban bőven kifejtettem mindent, álljon itt kommentár nélkül az összes kategória élmezőnye. A + jel a szakmai díjakat jelöli, ahol pedig két számot kell összeadni, ott az adott személy egyéb győzelmeit veszem, amit esetleg más munkájával ért el a kategóriában, vagy konkrétan ezért, de más megnevezésű „osztályban”. A sorrend a tiszta sikerekkel jön ki. A dőltbetűseket nem jelölték Oscarra, az egyszeri győztesek pedig itt-ott előjel nélkül vagy összevonva vannak. A sereghajtók nem mindenhol látszanak.

És akkor itt a másik táblázat, a ranglista. Az 1. számoszlop az összes megnyert díjat, a 2. az Oscar kategóriákban szerzetteket mutatja. Utóbbi alapján látjátok a sorrendet, de idén Florence Pugh fura helyzete miatt (lásd fönt) az egyéb díjakat is számítottam az egyszerűség és átláthatóság érdekében. A teljes lista 161 címet tartalmaz, csak a lényeget fotóztam ki: az összes játékfilmet, ami legalább 1 Oscar kategóriát vitt valahol. Dőlt betűvel jeleztem, amik legalább 3 ilyet összehoztak, de se a Globe-ra, se BAFTÁ-ra, se az Oscarra nem fértek be.

Anélkül, hogy ezt elemezném különösebben, csak egy valamit jegyeznék meg: minden bizonnyal a Házassági történet is áttöri a 100-at. Tavaly ezt csak a Roma tudta, de az már túl nyomasztólag, két éve pedig semmi, mert olyan kiegyenlített élmezőnyt kaptunk. Korábban megesett már, hogy 2 film átlépje, de azokhoz a szezonokhoz képest az idei sokkal több kérdőjellel rendelkezik, szóval abszolút nem panaszkodhatunk. Ha beleszámítjuk a BAFTA Rising Star szereplőinek munkáit, akkor a Globe-BAFTA-Oscar trió 54 játékfilmet vonultat föl, de az előző években lévő számokkal ezúttal nem tudok példázni, mert ez alapján nem illik be az idei szezon az eddigi trendbe. Épp ezért nem is hoznám föl őket, ha valakit érdekel 2012-ig visszamenőleg ez, az megtalálhatja a korábbi két év latolgatásai között szintén a táblázatok környékén. Ha bármi kérdés van, hajrá, de még nem végeztünk egymással…

Aprólékok

Bár elég sok érdekességet beleépítettem a szövegbe, még maradt itt egy raklapnyi. Ismételni max félmondatokat fogok, a fenti kiemelésekkel próbáltam felhívni a többire is a figyelmet. Kezdjük a legjobb filmekkel!

  • Egymás után 2 évben jelölnek képregényfilmet a legjobbaknál, a Joker minden idők legsikeresebbje műfajában a 11 nominációval (a Sötét lovag 8-ig jutott) és az is példátlan, hogy egy képregényfilm szerzi az adott év legtöbbjét. Warren Beatty után Bradley Cooper a 2., akinek legalább 3 produceri jelölése mellett írói és színészi is van, ez már összesen a 8. jelölése, szobrot még nem kapott. A Joker továbbá 6. milliárdos bevételű a Titanic, a Király visszatér, az Avatar, a Toy Story 3 és a Fekete párduc után.
  • Összesen 9 film került be úgy a legjobbak közé, hogy csak technikai vagy zenei jelölése volt máshonnan: Hello, Dolly!; Cápa, A szépség és a szörnyeteg (1991), A két torony, Hadak útján, Selma, Fekete párduc és idén Az aszfalt királyai.
  • Csak Az ír, az Élősködők és a Joker rendelkezik rendezői, írói és vágó szerepléssel is a legjobbak között. A vágás bevezetése óta sokszor nyerte a fődíjat az ottani győztes, de az még nem volt, hogy olyan nyerjen, ami mellőzve lett a vágóktól és a színészi kategóriákból is. A Hollywood nincs a vágóknál, de a Birdman se volt. Az Élősködők nincs a színészeknél, de a Gettómilliomos se volt. Az 1917 viszont nincs se a vágók, se a színészek között, de egy pársnittes, ám egynek vágott filmnél ez a hiány picit más.
  • Játszunk a címekkel! A Hollywood szó a legjobb filmek között utoljára az 1929-es Hollywood Revue-ben tűnt föl, a „Volt egyszer egy” kifejezés még soha. Az 1917 az 1. filmcím, ami csak számokat tartalmaz, de nem a legrövidebb. Az a francia „Z” (1969), az első idegen nyelvű versenyző a legjobbaknál. További rövidek a JFK, a Ray, a Fel! és a . Ha az 1917 nyer, akkor se lesz a legrövidebb győztes, az a Gigi és az Argo (mármint az Affleck-es), ezekhez csatlakozhat. Ez továbbá a 9. cím, ami számot tartalmaz, a 12 dühös ember (1957) óta a 4.: Apollo 13, 127 óra, 12 év rabszolgaság.
  • Játszunk a játékidőkkel! A maga 209 percével Az ír a 6. leghosszabb jelölt, a top5 1939 és 1963 közöttről való: Ben-Hur (212), Tízparancsolat (220), Arábiai Lawrence (222), Elfújta a szél (238), Kleopátra (248). Ha az Oscarig még megnéznéd az idei 9 jelöltet, akkor 21 óra és 15 perc filmezés vár rád, ez már majdnem rekord, de az 1939-es 12 filmmel három perc híján 22 órát töltenél el.
  • Az Élősködők nemhogy az 1. koreai film, amit a legjobbak között jelöltek, hanem úgy összességében az 1. koreai alkotás, amit bárhol – nem rossz 6-tal kezdeni. Egyben ez a 12. nem angol nyelvű film, ami esélyes a fődíjra, de az nem könnyíti meg a dolgát, hogy a korábbi 11 egyike sem érte ezt el. Ebből a Roma volt a legnagyobb sokk, de olyan se történt még, hogy egymást követő évben legyen külföldi a fő kategóriában. Joon-ho a 4. ázsiai rendező, aki befért. Koreai felmenőkkel rendelkező szereplője már volt a gáláknak, kétszer a rövid animációknál, egyszer a doksiknál.
  • Ez az 1. év, amikor két streamingre szánt, de limitáltan moziban futó film is jelölve lett (a Roma volt az 1.). Bár a Netflix hivatalos adatokat nem közöl, ha igazak a kiszivárgott infók, akkor a Házassági történet minden idők legkisebb amerikai mozibevételét (2,3M) termelő jelöltje valaha megdöntve a Roma rekordját. Globálisan jobb a helyzet, de infó hiányában lehetetlen megmondani.
  • De Niro a 8. férfi színész, akinek van jelölése producerként, főszerelőként és mellékszereplőként is, korábban Pitt, Cooper, Washington, Clooney, DiCaprio, Damon és Newman érték ezt el. Ha már producerek: idén ketten is vannak, akit 2 filmnél is jelöltek, ilyen korábban csak 1974-ben volt a kisebbszámú érában. Összesen 7 producer ért el duplát egy évben, ebből Coppola az egyik (pont ’74-ből).
  • Azzal, hogy De Niro két helyen is szerepel (Joker, Az ír), már 11 legjobb film jelöltben tűnt föl, megelőzve Jack Nicholsont. Ward Bond 13-mal vezet, Leo és Hanks 9-9-cel állnak, a nőknél Streep és Blanchett 7-7-tel követik őket.
  • Egy fenti érdekességből következik az is, hogy olyan év még egyáltalán nem volt, ahol minden legjobb film jelöltnek legalább 4 nominációja van és minden más alkotásnak maximum 3. Nem csak Scarlett Johansson jelölése a közös a Házassági történet és a Jojo között, hanem hogy mindkét filmnek 6 jelölése van.
  • 8 producernőt láthatunk, ez rekordbeállítás (2016). Kathleen Kennedy nincs köztük.

Lássuk, miket találunk még a rendezőknél és az íróknál!

  • Greta Gerwig lehetett volna az 1. nő, akit kétszer is jelölnek a rendezők között. A gyengébb nem az utóbbi években sokat fejlődött, a szakszervezetnél az 5 elsőfilmesből 3 is hölgy. Greta így is történelmi tettet hajtott végre: ő az 1. nő, akinek rendezői, eredeti és adaptált írói jelölése is van. Erre korábban 24 férfi volt képes. Gerwig Bigelow után a 2. hölgy, aki 2 legjobb filmre jelöltet is jegyez direktorként.
  • Az első 90 rendezés mind angol nyelvű volt, a Roma törte ezt meg és idén az Élősködők akár ismételheti a nemzetközi diadalt. Ez lehet továbbá a 6. idegen nyelvű forgatókönyv, ami nyer: 1945-ben volt az első, 2002-ben a legutóbbi ilyen eset.
  • Scorsese 9. jelölése az idei, nála többször csak William Wyler szerepelt a maga 12-jével. Szintén 9 filmjét nominálták legjobbnak is, ezzel kiegyenlítette John Fordot, de Spielberg (11) és Wyler (13) mögött még csak a dobogóra ért föl.
  • Ha Sam Mendes nyer, akkor Cuarón és Frank Borzage elit klubjába csatlakozik, mert ők ketten azok, akik többszörös rendezői győztesként 100%-kal hozták a sikereket. Továbbá 20 éves kihagyásával ő lenne a „legnagyobb visszatérő”, Billy Wilder 15 éves díjak közötti kihagyási rekordját átadva a múltnak.
  • Azzal, hogy Pryce először szerepel a jelöltek között, A két pápa írójának, Anthony McCartennek nem szakadt meg az a sorozata (4), hogy főszereplői eljutnak az Oscarra. Ami megszakad, hogy most nem ő fog nyerni. A Mindenség elmélete, a Legsötétebb óra és a Bohém rapszódia fűződik a nevéhez. McCarten a 11., akit többször is jelöltek az adaptációk és a filmek (producerek) között.
  • Olyan még nem volt, hogy a legjobb filmnél jelöletlen nyert írásért. De 2013 óta mindig az vitte a rendezőt, ami a legtöbb jelölést kapta. Ez most megszakad a Joker

A színészek között van még érdekesség? Hogy ne volna!

  • 2012-ben is mindenki korábbi győztesként érkezett a férfi mellékszereplőkhöz, de akkor mind színészi szoborral rendelkeztek, idén Pitt nem. Tom Hanksnek az elmúlt évtizedek komoly mellőzései után kijárt végre egy újabb szereplés. Továbbá 2008 óta ez az első, hogy a két vígjáték/musical Globe-ot behúzó egyike se jutott el az Oscarig.
  • Theron és Zellweger egymás ellen vannak jelölve és Oscarjaikat ugyanazon évben szerezték. Ez korábban is előfordult női győztesekkel: 1978, 1985 és 1990 volt ilyen.
  • A színészi szakszervezet díjátadóinak kezdete óta (1994) a későbbi férfi Oscar-díjas mindig szerepelt ott is, így érdemi esélye már csak Drivernek és Phoenixnek van, mert bár DiCaprio is kapott a szakmától említést, ő az egész szezonban nem nyert sehol. Phoenix pedig az 1., aki képregény karakterért főszereplői mezőnyben indulhat.
  • A 2000-res években 9 színész ért el legalább 4 jelölést: Cooper, Bale, Day-Lewis, Washington, Clooney, Bridges, DiCaprio, Seymour Hoffman és most Phoenix. Leónak ez már az 5., de a nőknél ezzel se lenne élmenő: Streep (9), Adams és Blanchett (6-6), Dench és Winslet (5-5). Dafoe nem triplázhatott sorozatban, a 19 idei színész közül pedig csak Driver volt itt tavaly is. (19, nem 20, de fura!)
  • Ez apróság, de jópofa: még soha nem jelöltek pápa alakításért senkit. Idén meg van 2.
  • Azt már említettem, hogy Saoirse Ronan fiatalsági rekordot tart jelölésszámban (JLaw-val közösen), de az általa megformált Jo March kisasszony se ma kezdte az Oscart: az 1994-esből is itt volt, akkor Winona Ryder által. Amúgy rajta kívül még 3 női karakter van több jelöléssel, már ha I. Erzsébetet karakternek vesszük. Közelmúlti példa és triplás rekorder pedig a Csillag születik lehetne, ha Gaga is azon a néven kapta volna meg a szerepet, mint anno Judy Garlandék.
  • Apropó, Judy! Zellweger a 7. színésznő, akinek legalább 3 főszereplő jelölése van, de mellékszereplős győzelemmel. Mondjuk, a többiek között van némi csalóka faktor, ők Streep, Ingrid Bergman, Jessica Lange, Dench, Blanchett és Vanessa Redgrave.
  • Al Pacino egy igen elit társaságba került: előtte csak 3 embernek volt legalább 4 fő és mellékszereplői jelölése, ők Streep, Nicholson és Geraldine Page. Ha pedig Pesci nyerne (erre kis esély van még), akkor ő is 4. lenne abban, hogy férfi mellékszereplők között 2/3-as győzelmi aránnyal rendelkezne. A filmhez tartozik továbbá, hogy ez a 19. alkotás, amelyből két férfi mellékszereplőt is jelöltek, korábban 6 nyert itt – legutóbb a Három óriásplakát, maffiafilmként pedig a Keresztapa 2.
  • Pitt és Phoenix 4. színészi jelölésükkel csatlakoztak Cooperhez, Ed Harrishez, Beattyhoz és Dafoe-hoz, mint nyeretlenek. De ezt az állapotot lehet, egyik se fogja sokáig megtartani. Hanks pedig nagy szenzációt okozna egy győzelemmel, mert Nicholson, Day-Lewis és Walter Brennan után ő is 3 alakításáért kapna Oscart.
  • A 2010-es években sokan szerepeltek kétszer női mellékszereplők között, hozzájuk csatlakozott most Laura Dern a Vadon után: Adams, Stone, Jackie Weaver, Spencer.

Túrjuk föl a többi filmes kategóriát!

  • A Jégvarázs 2 animációs kihagyása után a Netflix még akkor is megverte a Disneyt, ha a Toy Story 4-et most nem Pixarként kezeljük. A bevételek alapján ez végképp meglepő, habár a Klaus BAFTA szereplése már előrevetítette. A 2011-es Micimackó volt az utolsó kimaradó a tisztán Disneyk közül.
  • Amióta bevezették az animációs kategóriát, a produceri és a BAFTA jelölés minimum kellett a későbbi győztesnek. Ez alapján kiesik a Keresem a testem és leszűkül a dolog a Toy Story és a Hiányzó láncszem csatájára, pláne utóbbi meglepetés Globe-ja után.
  • Az Apollo 11 esete lassan tradíció lesz, mert az elmúlt években 3-szor is kiesett az élmenő doksi. Ez a versenyszellemnek kétszer jót tett. Azt pedig már érintettem, de itt is kötelező: a Honeyland az első doku, ami a nemzetközi kategóriába is bekerült.
  • Julia Reichert 36 év kihagyás után lett ismét jelölt, ez óriási új rekord a dokumentumrendezők között, a korábbi 19 év volt. (Az abszolút Sly 39 éve.)
  • A 2010-es években a Globe-on mindig szerepelt az adott évi idegen nyelvű győztes. Nem mintha számolgatni kéne mi lesz az idén, de ez alapján még 3 is lehetne. Csak 1 olyan film nem nyert korábban, ami itt és a fődíjra is esélyes volt, viszont míg a legjobb filmben az Élősködők a 12., addig ebben a tekintetben a dupla jelöléssel csupán a 7. ilyen. Ez Dél-Korea 31. nevezése volt, 30 sikertelen évvel a múltból.
  • A macedóniai Honeyland persze dokumentum műfaja miatt igazán különleges, de valójában hazájának is nagy visszatérést jelent. Az 1994-es jelölés után 14 sikertelen nevezést törtek meg ezzel. Talán innentől már nem terveznek majd játékfilmmel…
  • A modern köntösbe rakott és hozzánk tervek szerint márciusban érkező Nyomorultak a franciák 40. szereplése, ezzel rekorderek. Olaszország 31-gyel a 2. és a spanyolok érnek még föl a dobogóra, a Fájdalom és dicsőség a 20. jelöltjük.

Williams és a Newman család miatt már mélyebben belementem a zenékbe, de van még…

  • Bár ez már a 15. jelölése Thomas Newmannek, akad valaki, akik szintén várja első szobrát: a hangmérnök Greg Russell 16-szor se nyert. 15 még két elhunythoz fűződik, a díszletes Roland Anderson és a zenész Alex North volt ennyire peches. Randy Newman természetesen a 2. legtöbbet jelölt, de siker nélküli zenész a maga 9 jelölésével, ám a dalokkal ugye kétszeres Oscar-díjas. 28-szor volt az Oscaron, amikor 2 azonos vezetéknevű küzdött valahol, ebből 5-ször a Newman család volt a hunyó.
  • Hildur Guonadóttir a 7. zeneszerzőnő, akit jelöltek és a 2. izlandi a néhai Jóhann Jóhannsson után. Rajtuk kívül még négyen jöttek az országból, 1 idegen nyelvűnél, 1 rövidfilmnél és kétszer a dalok között Björknek és Sjónnak köszönhetően.
  • 2000 óta Desplat a 11. szereplésére készül, csak Williams (ki más?) volt nála többször, neki ez a 14. alkalma: 9-ből 6 Star Wars miatt jelölték, az előzményeknél egyszer se.
  • Akár színészi, akár betétdali díjat kap Cynthia Erivo, ő lesz a 16., aki megcsinálhatja az EGOT-ot. Ez ugye az Emmy-Grammy-Oscar-Tony (színház) mozaikszava. Ha viszont a Jégvarázs 2 viszi a prímet, akkor szerzőinek 3-ból 3 győzelmük lesz, ami példátlan a kategóriában. Az Áttörés dalszerzőjére pedig még vár az áttörés, ugyanis ez már a 11. dala itt, de korábban nem nyert.
  • Randy Newman ugye a Toy Storyval van a dalok között és a Házassági történettel a zenéknél. Az utolsó, aki két külön filmmel érte ezt el ugyanazon évben, az… Randy Newman volt 1998-ban. Akkor az Egy bogár élete és Pleasantville jelentette a kombót. A Toy Story minden része kapott dal jelölést, ebből 3-szor Newman, de meglepő, hogy nyernie nem a „Vár rád egy jó barát”-tal, hanem a 3. résszel sikerült.

Nyugalom, célegyenesbe értünk, de vannak még kategóriák…

  • A kosztümtervezők között készültem Ruth E. Carterrel, ha már kapott egy életműdíjat is, de a Dolemite mellőzésével fölöslegessé vált. De legalább izgalmassá a kategória!
  • Deakins 15. jelölésével beérte Robert Surtees dobogós helyezését, de Leon Shamroy és Charles Lang 18-18-cal állnak az élen az operatőrök között. Mondjuk, ha egészsége nem romlik, Deakins-ben még simán benne lehet a haladás…
  • Robert Richardson a Hollywooddal belépett a 10-szeres operatőr jelöltek közé, azonban ha nyer, akkor 4. díjával (megosztva Shamroy-jal és Jospeh Ruttenberggel), minden idők legsikeresebbévé válik. A rekorddöntés a vágóknál is benne van, sőt, nagy is rá az esély, de ezt fent kifejtettem már. Thelma Schoonmaker 8. jelölése már alapból egy rekord, de ez még csak beállítás: Michael Kahn mellé csatlakozott.
  • Az Élősködők a 8. idegen nyelvű, ami bejut a vágókhoz. Csupa nagy cím mellé csatlakozott, ezek közül viszont a Tengeralattjáró és az Isten városa nemhogy filmre, idegen nyelvűre se volt jelölve, pedig 6 és 4 nominációt kaptak.
  • Dan Sudick tavaly a 9., idén a 10. jelölését gyűjtötte be az aktuális Bosszúállókért. A VFX-esek közül övé a legtöbb szereplés díj nélkül, szóval a Végjáték nem csak a Marvelnek szólóan kaphatná meg. Bár a kettő együtt jár, mert a 10-ből 8-szor az MCU miatt került ide – már a Vasember óta tagja a stábnak, bár az összeshez nem volt köze.
  • Ha viszont az Oroszlánkirály nyer (megérdemelt lenne), akkor Robert Legato minden idők egyik legértékesebb %-os arányával állna az Oscar történelemben. 5 jelöléséből 4-et hozva 80%-osként 3. lenne azok között, akiket legalább 4-szer jelöltek. Mark Berger hangmérnök 4/4-gyel vezet, Richard Taylor pedig 6-ból 5-öt vitt el. Ő elég sokoldalú: sminkes, jelmezes ÉS VFX-es egy személyben!
  • Sandy Powell (Az ír) 15. jelmeztervezői jelölését gyűjtötte, ezzel feljött megosztva a dobogóra, de Edith Head a maga 35-jével kényelmesen vezet. Van még kérdés, hogy miért róla mintázták Elzát a Hihetetlen családba?
  • A Hollywood hangvágója, Wylie Statesman 8. jelölésével már csak egyre van a rekordtól (amit ketten tartanak), de ő se tartozik a mázlis fazonok közé 0 győzelmével. És itt van nekünk a 2. legszerencsétlenebb is, a Star Wars egyik hangtechnikusa, aki már 5-nél jár győzelem nélkül: igen, az 5-ből 3 az új trilógia.
  • Ha a hangkeverést viszi a Ford v Ferrari, akkor Paul Massey „címet véd” a Bohém rapszódia után. Utoljára ilyen 2001-2-ben történt (Sólyom végveszélyben, Chicago).

Élő emberek legalább 8 jelöléssel, de Oscar nélkül: Greg Russell (hangmérnök): 16, Thomas Newman: 15, Rick Kline (hangmérnök) és Diane Warren (dalszerző): 11, Anna Behlmer (hangmérnök) és Daniel Suddick (VFX, Marvel-Disney): 10, Frank Montano (hangmérnök) és Wylie Stateman (hangvágó): 9. Akik pedig 8-con állnak, nem igényelnek bemutatást: Paul Thomas Anderson, James Newton Howard, Kathleen Kennedy, Bradley Cooper (ebből csak 4 színészi) – Newman, Warren, Suddick, Stateman, és Cooper idén is ott a mezőnyben.

És akkor végül, de nem utolsó sorban. A rövid animációkra nem tértem ki, az elmúlt években igen, de most még nem is lehetett és Pixar se volt. Ám Kobe Bryantnek követője akadt. Bár Matthew Cherry azért hagyott föl 2007-ben az NFL-lel, hogy filmezésbe kezdjen, így teljesen más jelölésének kontextusa, ezzel akkor is ő lett a 2. profi major sportoló, aki jelöltként mehet Oscarra. Utolsó sorban pedig a Kisasszonyok 4 verziója szerepelt az Oscaron (1933, 49, 94, 2019), ezzel kiegyenlítve a Csillag születiket. Hamet is volt 3, idén nem készül véletlenül?

Az mostani lesz a 7. házigazda nélküli Oscar, de 1968-70 között sorban 3-szor nem volt, szóval valahogy majd csak kibírjuk. A febr. 9. a legkorábbi rendezési dátum. A táblázatban és abból jött eredményekben fenntartom az elszámolások jogát, de csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. Ha találtok javítanivalót, osszátok meg, több szem többet lát. Mint azt mondtam, ez az írás most két tavalyinak felelt meg, de ha még bármi kérdés felmerülne bennetek, hajrá!

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Matthew McConaughey és Hugh Grant szórakoztató vendégek együtt
Következő cikk A hét röhögései (316.)