
A TÖRTÉNELEM KOSZTÜME
Hogy Elle Fanning aurája és fizimiskája számára a kosztümös és történelmi műfaj telitalálat, azt már Sofia Coppola Csábítás és Haifaa al-Mansour Mary Shelley – Frankenstein születése című filmjében is láthattuk. Színészi kihívást mindkét alkotás más szemszögből jelenthetett Fanning számára; előbbi a szikár és minimalista stílus miatt csökkentett intenzitású, mégis határozott játékot kívánt, míg utóbbi líraisága és melankolikus tónusai okán merengő, ám a közönytől is távol eső, mégsem maníros alakítást igényelt. A színésznő ezúttal egy sorozatban, Tony McNamara – eredetiben The Great – magyarul Nagy Katalin – A kezdetekre keresztelt történelmi szatírájában erősíthette kosztümös imidzsét. Leszámítva az épp futó Ez minden, amit tudokot, az év eddigi legjobb sorozatát kaptuk McNamara kéznyoma által. 
Amikor Katalinnal karöltve megérkezünk a 18. századi Oroszországba, kissé sarkítva olyan élmény, mintha a civilizált ember egy időutazás során tükörképként szembesülne a vademberrel. Katalin idealizmusa és szentimentalizmusa egy végtelenül sekélyes és materialista élettérbe kerül, ám eszméi a kedvezőtlen körülmények ellenére nem haldokolni kezdenek, annál burjánzóbbá és fokozatosan annál érettebbé is válnak, ahogy lépten-nyomon Péter udvarának hedonizmusával és dekadenciájával szembesül. A sok törés-zúzás is, ami motívumként végigkíséri az alkotást, szimbolizálja a hanyatlást, valamint az intellektuális bomlást is, mindezen keresztül egy teljes kultúra terméketlenségét.



A konfliktusok és maga az alkotás nem válik monotonná, mert az udvarhoz is közel kerülünk, mind Péter bizalmasaihoz, mind Katalinéihoz. A castingnak köszönhetően nem csak a forgatókönyvben kódolt jellemek felől kapunk emlékezetes figurákat, hanem küllemre is, gondolhatunk Orlovra (Sacha Dhawan) vagy az Adam Godley által színre vitt papra, de Marialra is, akit Phoebe Fox személyesít meg. Az udvar nem csak fondorlatos, sokszor még mintha a két nagyra nőtt gyerek (Katalin és Péter) „mókás reménytelenségben” tobzódó szülei is lennének a mellékszereplők. Apropó, a cártól az sem áll távol, hogy – mint egy kisgyerek – az éjszaka kellős közepén beállítson két legjobb barátja hálószobájába és befeküdjön közéjük, mondván, hogy aludni szeretne.
A Nagy Katalin – A kezdetek igényes és mulattató harca a különféle eszméknek és óriási erénye, hogy a harc görcsmentes marad, mert egy időben képes azt komollyá tenni Katalin személye és azzal együtt komolytalanítani is Péteré. Mintha e kettősségből születne meg az a kellemes azonosulási vonal, amelynek mentén a befogadó tökéletesen bele tud helyezkedni McNamara szatirikus világába, melynek lényege és egyben esztétikája, hogy egy konkrét történelmi kort nem a történelmi filmek és sorozatok modorával, hanem a kosztümösök bájával és bohémságával tár elénk.


