Serious Sam 4, Croteam/Devolver Digital, platform: PC, Stadia, PlayStation 5, Xbox Series X|S
9 évvel a népszerű FPS franchise előzménytörténete után visszatért Sam „Serious” Stone egy újabb határtalan mészárlás kedvéért. A mostani agymenés a gaming világot nem váltja meg, de legalább hozza az elvárt szintet.
A 2011-ben megjelent Serious Sam 3: BFE tisztességes újraindítása volt a Croteam rendkívül szórakoztató akciójáték szériájának. Tudvalevő, hogy a második rész – talán a kissé meseszerű külcsín miatt – nem aratott osztatlan sikert, így a horvátok egyfajta rebootként visszatértek a gyökerekhez. A negyedik epizód kronológiailag, meglepő módon a harmadik előtt játszódik; habár az alkotók a rajongók kedvében járva sikeresen belecsempésztek néhány kikacsintást a korábbi részek történéseire.
A történet megálmodója a korábbiaknál valamelyest kreatívann, ám újfent sablonos eseményeket sikerült összehoznia: egy rosszarcú földönkívüli banda megtámadja a Földet, aminek megvédéséhez a címszereplőnél keresve sem találhattak volna alkalmasabb személyt. Ezúttal viszont több laza arc társaságában ragad fegyvert Serious Sam, nem ő az egyedüli egymondatos hős. A hentelések és zúzások előrehaladtával, valamint a NPC-k elleni harcok során szarkasztikusan említésre kerülnek a „kiváltságosok” macsó szövegei. Érdekesség, hogy a játék az áprilisi leleplezésekor még a Planet Badass alcímet viselte, mely így utalást tett volna a többi mellékhősre, viszont fura indokkal ejtették a dolgot, mivel a Croteam szerint nehéz lett volna ezt más nyelvekre fordítani.
Tartalmaz néhány egészen érdekes és fölösleges újítást a Serious Sam 4. A darálásban kilenc különböző gadget segít bennünket, melyek között megtaláljuk a Time Warpot (időcsavar), a Black Hole-t (fekete lyuk) és a Holo Decoy-t (holo csali) is. Érdemes ezeket a kütyüket minél színesebben használni, és ezek miatt (is) felkutatni a titkos helyeket, hogy az ellenséges hordákkal a lehető legváltozatosabb módon végezhessünk. További újítás még a lehetőség hősünk fejlesztésére, melynek szükségességét ennél a franchise-nál soha nem hiányoltam. A mellékküldetések elvégzésével pedig felturbózhatjuk fegyvereinket, amikkel így még inkább egyszerűbbé válik az olasz és a francia területek leradírozása. A hánytatott sorsú, második Serious Sam epizód után visszatértek az irányítható eszközök (motor, óriás robot, stb.), továbbá ha megfelelően fejlesztjük önmagunkat, akár két különböző vagy ugyanolyan fegyverrel is apríthatjuk a szörnyeket.
A Serious Sam harmadik folytatása, pontosabban második előzménye azt nyújtja, amit a korábbi epizódok szerelmesei elvárnak tőle: egy agyatlan lövöldözést, melyet kooperatív módban akár négyen is végigjátszhatunk. Az egymáselleni funkció annak tükrében nem fájó, hogy az előző részek aporópóján is kevés volt a játékosszám, de azért mégiscsak jó móka volt. Hogy mindez elég lesz újabb kilenc esztendőre, az kétséges, az idő majd eldönti. Mindazonáltal Stone legközelebbi visszatérésekor, nosztalgia ide vagy oda, a Croteamnek jóval maradandóbbat kell alkotnia, mert manapság másak az igények, mint Sam 2001-es debütálásakor.