Pedig jó ötletnek tűnt…
80 éve már, hogy Alfred Hitchcock vászonra vitte Daphne Du Maurier hátborzongató regényét, A Manderley-ház asszonyát. Generációk retinájába égette bele Manderley gótikus, komor, titkokkal teli kastélyát. Ben Wheatley az ötórai tea mellé viszont számomra egy kevésbé fogyasztható remake-kel állt elő.
„Manderleynek senki és semmi nem árthat. Mindig itt fog rejtőzni az öböl mélyén, mint valami életre kelt mesekönyv. Az erdők védően állnak körülötte, a tenger pedig hol közelebb jön, hol visszahúzódik.”– Daphne Du Maurier
Kicsit mindig aggódom, amikor egy parádésan jól sikerült filmhez nyúlnak, ezt most mégis úgy vártam, mint Petike Tibi bácsi pöttyös labdáját. Sajnos nem volt alaptalan a gyanúm, nagyon halkan mondom, hogy csak az időmet pazaroltam vele. Pedig a sztori remek, az alapanyag pedig első osztályú. Egy vérbeli thriller, de sajnos sem az alakítások, sem a kivitelezés nem győzött meg. Még véletlenül sem szerettem volna a Hitchcock változatból kiindulni, és próbáltam teljesen elvonatkoztatni az ő verziójától. Több-kevesebb sikerrel…
Egy majdnem teljesen angol film, kezdve a regény írónőjétől, a rendezőn, az operatőrön és a főszereplőkön át. (A kakukktojás az amerikai származású Armie Hammer). Talán ezért is volt a végeredmény dupla csalódás.
Már a műfaji bekategorizálásnál gondjaim akadtak: romantikus dráma, misztikus film. Hogy jutottunk idáig? Aki még egyik változatát sem látta, a könyvet sem volt szerencséje elolvasni, annak is egy sokadik thriller lehet csupán péntek estére.

Bár a férj karaktere a film elején Monte Carlóban még megvolt, kezdett is szépen kibontakozni, Manderley ködében szinte nyoma veszett. Teljesen a háttérbe szorult, nem látjuk a jellemének változását, ami viszont szintén kulcsfontosságú lenne a sztori szempontjából. Talán nem véletlenül osztották ezt a szerepet anno Laurence Olivier-re, akit nem lehetett nem észrevenni. Lily James meghatóan bájos, naiv és ijedős, a szerepéből igazából ő kihozta a legtöbbet. A csónakház féleszű „lakója” kulcsfigura lenne, sajnos az ő alakítása is elvérzik. Ennél is fájóbb pont számomra a filmnek a zenéje, ami időnként azt a benyomást kelti, mintha a szomszéd moziteremből hallatszana át egy teljesen más alkotásból. Pedig tudjuk, hogy a zene sokszor mentett már meg kevésbé jól sikerült alkotásokat is.
Hogy ne csak savazzak, a képi világa teljesen rendben van, főleg a monte-carlói jelenetek és Manderley is kellően agathachristiesre sikerült. A film javára váljon még, hogy a rendező hű maradt a könyvhöz, Hitchcockkal ellentétben nem próbálkozott egy alternatív befejezéssel. Ennek ellenére ezzel Hollywood megint 19-re lapot húzott teljesen feleslegesen (noha a várt nézőszámot tuti hozza), és az is biztos, hogy eljátssza még ezt újfent más klasszikusokkal.



