Fejlesztő: Bend Studio; Kiadó: PlayStation Studios; Platform: PC, PS4
A posztapokaliptikus zombivadászatot két évig PlayStation exkluzív címként tartották számon, de immáron PC-n is nekiveselkedhetünk az elvadult Oregon felfedezésének.
A Days Gone eredetileg 2019. áprilisában mutatkozott be PlayStation 4 gépeken, a stúdió pedig gondolt egy merészet (valójában vállalhatót) és a Horizon Zero Dawn, valamint a Death Stranding után újabb exkluzív címmel rukkolt elő személyi számítógépeken. A PC-s port megjelenésekor Steam és Epic Games Store klienseken vásárolható meg és mindent összevetve remekül sikerült; bár vannak bosszantó hibái, melyek remélhetőleg mielőbb javításra kerülnek.A játék történetének középpontjában egy Deacon nevű törvényen kívüli antihős áll, akit egy rejtélyes vírus villámgyors terjedése elszakít feleségétől. Szerencsére életének legnehezebb pillanatában vele van Piás nevű legjobb cimborája, hogy együtt veselkedjenek neki az USA-ban található Oregon állam felfedezésének és a nyoma veszett Sarah megkeresésének. Mindeközben fény derül a járvány kirobbanó okaira, és megmutatkozik egy szupertitkos „cég”, amelynek a világvége során egyetlen cél lebeg a szeme előtt: a nyerészkedés.
Már néhány óra játék elteltével bátran kijelenthető, hogy a Bend Studio friss PC-s alkotásának felépítése erősen hajaz a Robert Kirkman kreálta The Walking Dead univerzumra. Szóval, akik olvasták a szerző képregényeit vagy netán nézték (nézi még valaki egyáltalán?) a füzetei alapján kreált világban játszódó televíziós sorozatokat, azok nagyjából kapizsgálják, hogy milyen játékmenetre számítsanak a Days Gone kapcsán. Jelen címünknél a halottak csakis akkor sétálgatnak, ha nem vesznek észre bennünket, tehát tanácsos folyamatosan éber szemmel járni, különben a túlvilágra kerülünk.
Ahogy a játék magyar feliratos fordításában nevezik, a korcsok elől – főként, ha hatalmas hordákban megindulnak irányunkba – érdemes mielőbb (két)kereket oldani. Motorkerékpárunkkal gyakorlatilag hamar elhúzhatjuk a csíkot, viszont minden egyes fosztogatás előtt, alatt és után javallott körültekintőnek lennünk, ugyanis nem csupán zombitámadásokra kell felkészülnünk, hanem éhező szürke farkasokra, fekete medvékre, illetve konkurens, jellemzően alantas szándékú portyázók is a halálunkat akarják. Amennyiben ez nem volna mindenki számára nehezítő tényező, járgányunkból hamar kiürülhet az üzemanyagtartály, amit a helyszíneken elszórt feneketlen benzineskannákkal újra tölthetünk.
Furcsa módon az élőhalottak bármilyen előzmény nélkül néha észrevétlenül hátunk mögé teleportálnak, és egészen addig nem kapnak vérszemet, amíg a kamerát irányukba nem forgatjuk. Ebben az esetben főleg akkor vethetünk keresztet, amikor egy egybejáratos barlangban vagy nagyobb épületben van teendőnk, de menekülni is csak addig tudunk, míg elfáradunk. A térképen olykor felvillannak kék kérdőjeles villámküldetések, jellemzően arról szólnak, hogy egy magatehetetlen embert zombi vagy valamilyen őrült brigád tőrbe csalt és meg akarja ölni. Ha sikeres a mentőakció, akkor a túlélőket opcionálisan az egyik általunk javasolt táborba küldjük. A sztori sava-borsa ezekből a zónákból származik, feladataink zömét az ott lakóktól, de főleg a vezetőktől kapjuk – ez nagyjából minimum 30-40 órányi izgalmat jelent. Kereskedhetünk is, amiből pénzt gyűjtögethetünk, ehhez mindenekelőtt vadhúst és ritka növényt kell gyűjtögetnünk.
Motorbiciklink külcsín és technikai paraméterei mellett barkácsolhatunk egyedi fegyvereket, és a fejlődés üteme szerint főszereplőnk képességeit is formálhatjuk. Ezeket különösebben nem részletezném, mivel a hasonló nyílt világú játékokban lényegében szinte rendre ugyanazokat a tulajdonságainkat fejleszthetjük. Hogy minél strapabíróbbak legyünk és határozottabban lépjünk fel a támadások ellenében, érdemes elsőként a mellékküldetésekre fókuszálni és a lehető legtöbb megbízatást teljesíteni. Az említett vállalat, vagyis a NERO szál talán a legérdekesebb a Days Gone-ban, az általuk hátra hagyott kutatóbázisokat észszerű felderíteni és kipucolni, ugyanis mentési pontokként nagyon sokat segítenek nekünk abban, hogy időt spóroljunk és ne járjuk/robogjuk be sokadjára ugyanazokat a területeket.
Sajnos a manapság egyre népszerűbb ray tracing és DLSS funkciót kispórolták az új verzióból, mindazonáltal Oregon tája grafikai szempontból kapott némi frissítést és jelenlegi formájában a korábban látottakkal szemben még inkább lélegzetelállító: akik szeretnek elmerengeni a hatalmas hegyekben, völgyekben, erdőkben, kristálytiszta tavakban és vízesésekben, vagyis hozzám hasonlóan szeretik a természetet, azok maximálisan elégedettek lehetnek a külcsínnel. A változatos nappali/éjszakai időjárási viszontagságok, úgymint szélvihar és heves esőzés nagyon sokat dob a hangulaton, a klímaváltozás ezt a játékot is elérte.
Összességében sok problémám nem adódott a Days Gone-nal, SSD-re telepítve 16 GB memóriával és 5500 XT Gaming videokártyával kellemesen „eldöcög”. Azonban a bázisokhoz érve vagy onnan távozva olykor rendesen minimalizálódott a képkocka frissítések száma, ezen felül véletlenszerűen gyakorta leblokkolt a kép, majd hibaüzenet nélkül kilépett a játék, ami kísértetiesen emlékeztetett a Batman: Arkham Knight-ban tapasztaltakra. Bízzunk benne, hogy ezt a kellemetlen hibát kiküszöbölik a fejlesztők.
A Days Gone egy rendkívül megragadó akció-horrorjáték, utópisztikus világa lebilincselő és meglepően jól bejárható. Az USA észak-nyugati részén szinte nincs olyan hívogató pont, ahol ne bukkannánk rá valamiféle érdekességre.
Legutóbb ezzel játszottunk: